Hvordan få samme bilde på PC monitor og prosjektør?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få samme bilde på PC monitor og prosjektør?

Jeg har en PC med et ATI Radeon 800XT skjermkort.
    Lyden fra dette er koblet til hjemmekinireceiver.
    Bilde fra dette er koblet til en 20" PC skjerm og via S-Video til hjemmekinoreceiver.
    Hjemmekinireceiver er koblet med S-Video til BenQ 7800 PJ.
    En USB HUB er plassert i hjemmekinoen.

Nå er jeg klar over at bilde med S-Video ikke blir optimalt. Men det går da med 1024x768 oppløsning via S-Video og selv om Windows XP desktoppen ikke kan sies å være klar og skarp så fungerer videoavspilling og spill greit nok og det var det jeg var ute etter i første omgang.

Det jeg lurer litt på nå er hvordan jeg skal greie å f åsamme skjermbilde på begge utgangene fra videokortet (DVI og S-Video). Nå er det to forskjellige skjermer og det er ikke så greit når jeg foreløpig bare har tastatur og mus på selve PC'en. Også vanskelig å da få spill etc til å gå på ekstern skjerm (PJ). Er det noen som har anbefalig på evt ekstra programvare som kan greie å vise samme skjermbilde på begge skjermene med 1024x768 oppløsning?

Takker for alle forslag :-)

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radeon kortet mitt har da iallefall duplicate, men om det går på s-video er jeg ikke sikker på. Må testes

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar du har lastet ned siste av ATi sine drivere med "control panel" (styr unna "control center" utgaven).

Gå nå inn i innstillinger for skjerm (kontrollpanel -> skjerm) og så inn i driverne til skjermkortet (avansert). Klikk på så "Overlegg" og "Alternativer for Kinoformat". Her kan du velge de innstillingene du ønsker. Anbefaler å sette på "Fullskjermsvideo".

PS. En oppløsning på 1024x768 over s-video kan du bare glemme, da s-video ikke takler mer enn 576 linjer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, fant duplicate opsjonen godt gjemt :-) Fungerer fint med 1024x768 på S-Video. Står også i dokumentasjon at det skal gå. Ingen problem.

Så nå har jeg sittet i godstolen og kjørt bil en liten stund. Helt topp. Både spill og videoavspilling fungerte helt greit med dette oppsettet. Bruker for å se vanlige DVD filmer HDMI fra DVD spiller, men grei nok kvalitet med S-Video fra PC om behovet skulle oppstå.

Windows desktop blir jo ikke noe særlig med dette oppsettet (fuzzy) men det var heller ikke ventet.

Lyd: Minijack overgang til phono (kr 75,-) ut fra PC og 7,5 meter phono kabel (kr 175,-) til VCR2 inngang på hjemmekinoforsterker
    Bilde: 10 meter S-Video kabel til kr 270,- til VCR2 inngang på hjemmekinoforsterker
    Kontrollere, tastatur etc: 4 ports USB HUB kr 250,- samt 5 meter USB kabel kr 150,-
    Ratt og pedaler: Logitech driving force pro USB
    Joystick: Gammel Trust predator pro 3D
    Tastatur med innebygget mus: Mangler fortsatt det.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/oilar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på control center og control panel. Jeg har nok installert control center er jeg redd, men det later nå til å fungere greit det.

Hva blir bedre i panel? Kan tenke meg at det er kjappere og ikke fullt så glorete?

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/oilar

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "Hydravision" kan du tvinge applikasjoner til å åpne på en bestemt skjerm, blant annet.. Har ikke testet dette noe særlig sjøl derimot.

https://support.ati.com/ics/support/...uestionID=1175

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oilar
    Hva blir bedre i panel? Kan tenke meg at det er kjappere og ikke fullt så glorete?
    Nei, er ikke annet enn nettopp det du kommenterer nei. Synes også det er en del enklere å bruke control panel, med andre ord det er en del mer brukervennlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har to skjermutganger på skjermkortet ditt, hvorfor ikke bare investere i en vgakabel? (Eller DVI hvis projektoren støtter det og du har ledig DVI på skjermkortet)

Det koster ikke all verden, en 10m skjermet vgakabel (d-sub) koster ca 250kr. Vil gi et vesentlig bedre bilde enn svideo.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er temmelig sikker på at skjemkortet ditt skalerer 1024x768 ned til 768x576(eller noe sånt) så ja du får like mye plass på skjermen som om du har 1024x768 men du taper MASSE bildekvalitet.

Dessuten har vel du en PJ som er nativ 1024x576 å da er det det du bør gi den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •