Ny hjemmekino med HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Feyd sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Bergen
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny hjemmekino med HTPC

Hei alle sammen

Etter mange timer her på forumet har jeg tatt avgjørelsen om HVA min kommende hjemmekino skal inneholde. Fant ikke noe passende emne, men siden jeg har planer om at HTPCen skal være hovedhjernen i systemet så poster jeg her.
    Har bestemt meg for følgende oppsett, sett i lys av at jeg skal til USA om 1 mnd og handle det meste der.

-Prosjektor: Infocus X1. Dette er min første prosjektor og tenker at det er smart å begynne i det små for å finne ut om dette virkelig er noe å satse på fremover.(noe jeg regner med det er)

-HTPC: "AMD XP2500+ /512 dual RAM/120Gb" system med følgende kort:
    *ATI Radeon 9600 PRO med passiv kjøling
    *M-audio Revolution 7.1
    *Leadtek Winfast TV2000XP Deluxe (kjøpt allerede)
    + Hyundai 17" q17s m/DVI LCD skjerm
    Bakgrunnen for valgene her er at Radeon kortet har både DVI og VGA tilkobling, så ved å kjøre dual skjerm (en på prosjektor og en på LCD) vil jeg har LCDen som "fjernkontroll". M-Audio har jeg valgt siden jeg har en eldre Dolby Digital forsterker uten DTS, så jeg ønsker å bruke "external decoder" funksjonen i forsterkeren for å åpne for dette lydformatet. TV-kort kjøpet ble avgjort pga pris.

-Lerret: DIY lerret av gips eller annet "glatt" materiale malt med et av produktene til Goo system.

Legger ved et foreløpig "enkelt" oppsett, håper dere forstår det.

Håper på innspill/råd, om dette i det hele tatt er mulig med valgte komponenter.

mvh

Erlend

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har noen kommentarer, jeg
    ang lerret, lurer jeg litt på om ikke greyline er det beste til X1. goo gjør seg vel best til CRT'er, tror jeg.
    fåes jo kjøpt i løsvekt, så det går jo fortsatt an å lage selv.

ser ellers veldig bra ut, hva slags planer har du for høyttalere?

ellers passer vel kanskje innlegget bedre i utstyrstråden, da kan du jo legge til om andre ting også etterhvert som hjememkinoen din vokser.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din kommende HTPC blir en skikkelig killer den Feyd.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Feyd sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Bergen
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Din kommende HTPC blir en skikkelig killer den Feyd.
    Satser på det

Det jeg sliter litt med er dette med muligheten for DTS decoding i PCen siden jeg ikke har DTS på forsterkeren. Har external decoder inngang. Gjøres dette software i Power DVD/WinDVD eller hardware i M-audio kortet.
    Hvordan er egentlig det intergrerte lydkortet i ASUS A7N8X deluxe, kan det gjøre noe av dette?

Høytalerne jeg bruker er hovedsaklig Celestion faktisk, konfirmasjonskjøp for mange år siden :lol: Eneste utenom er center som er B&W. Sub har jeg ikke tenkt på enda siden jeg bor i blokk.

Forsto at Greyline bare kan skaffes i flere meter og ikke akkurat de 200cm*150cm jeg trenger.

Erlend

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert ein fjernkontroll til PCen?

Er enklet og funksjonellt, finnes også IR mottakere som du kan benytte ein hvilke som helst fjernkontroll du allerede har til å styre HTPCen din med.

Ira-2 som er ein slik IR mottaker med veil. pris 195.-

Newcomer Feyd sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Bergen
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det følger med en fjernkontroll på TV-kortet, men har og en plan med tråløst keyboard og mus på/under stuebordet og LCDen som kontroll skjerm (hvis det er mulig).

Men takk for tipset, hvis alt går til H%€#"& så blir det vel en Ira-2.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har spesielle preferanser på på hovedkort-fronten hva angår støy? Er det noen som tar mere hensyn til audiofile enn andre?

Nå tenker jeg ikke på stabilitet og den slags, for der har jeg allerede mine egne preferanser, men rett og slett lydkvalitet/bildekvalitet, og skjerming av div støykilder etc....

En annen ting jeg lurer på er om det har noe for seg å lage små "vegger" inni htpcen mellom f.eks skjermkort og lydkort for å hindre støy. Jeg tenker på vegger av kobberfolie f.eks, eller bare plater som er festet i kabinett-taket. Har det noe for seg å skjerme f.eks p-ata kabler fra cdrom til hovedkort med alu-folie? Slike små tips&tricks som kanskje funker lurer jeg på om noen har...

DrErling

Newcomer Feyd sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Bergen
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt paa dette med stoydemping selv og, spesielt mot eventuelle TV kort. TV ingangen paa disse kortene er ofte i kontakt med PCI plata og dermed hele kabinettet. En loesning er kanskje aa fjerne eventuelle mellomledd mellom selve tuneren og pluggen, og heller sette ledningen direkte inn i kabinettet. Ikke vet jeg, men noe maa jeg proeve, siden jeg nettopp har dette problemet paa mitt naavaerende TV kort.

Men det med skjerming av skjermkort og lydkort er vel litt mer komplisert

Feyd

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Nå tenker jeg ikke på stabilitet og den slags, for der har jeg allerede mine egne preferanser, men rett og slett lydkvalitet/bildekvalitet, og skjerming av div støykilder etc....
    Jeg har tenkt litt på dette, men jeg vet ikke om det har noe for seg. Digitale signaler er mye mindre sårbare ovenfor støy enn analoge signaler. Jeg tror ikke du skal bruke alu. folie. Personlig har jeg veldig dårlige erfaringer med dette materialet inni PC'en. Det jeg tenkte med henhold til skjerming av lydkort, var å sette opp noen tynne kobberplater (1mm eller noe slikt) på over og undersiden av lydkortet. Disse må være i kontakt med kabinettet for jording. Skjermkort bør du vel være litt forsiktig med å skjerme ettersom det trenger mye luft for god kjøling... Ellers så vet jeg at du skal være forsiktig med vifter og andre roterende deler (HD) i nærheten av lydkortet da dette kan gi utslag på lyden.

Noen andre som har noen "audiofile" erfaringer å dele med oss andre?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •