Anbefalt lyd og skjermkort?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefalt lyd og skjermkort?

Hvilket skjemkort vil dere anbefale for bruk sammen med prosjektor: BenQ 5120.

Hva er ett helt anstendig lydkort til reciever med coax?

Alf Kåre

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermkort: Hvilket som helst Geforce 6600GT eller 6800GT kort.

Lydkort: Dersom en ikke er spillfantast: Hvilket som helst lydkort, gjerne et innebygget på hovedkortet. Lydkvaliteten her blir den samme om en benytter digital overføring. Dersom en ønser mest mulig effekter og annet dilldall i spill: Et Creative Audigy2 eller Xi-Fi kort.

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åssen kobler man pc til receiver for og få surround? Tenker da på digital overføring, hva slags kabel bruker man da?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    optisk kabel

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heter den optiske lydutgangen på lydkortet noe spessielt da? som sp/dif ellernoe? husker ikke hvordan det skrives...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spdif.

Husk da å sette alle lydkort drivere til SPDIF pass through. Da bruker du ikke lydkorte til å dekode lyden, men din reciver.

Jeg har min HTPC dedikert til bare å vise film og TV, og derfor ikke behov for et lydkort med EAX og fancy spill ting. Så jeg har bare et hovedkort med innebygget SPDIF og den rett i reciveren. DTS og Dolby digital all the way!

AKIRA

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KinoWalla
    Heter den optiske lydutgangen på lydkortet noe spessielt da? som sp/dif ellernoe? husker ikke hvordan det skrives...
    Optisk kalles ofte Toslink (Toshiba link, tror jeg det står for)

Newcomer MuD sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du skal ha nytt skjermkort så anbefaler eg XFX GeForce 6800GT supert kort og det klokker lett over Ultra hastighet!
    angåande lydkort så vil eg anbefale TerraTec hvis du skal bruke maskina mye til musikk som f.eks dette: http://prisguide.hardware.no/vis_pro...oduct_id=31966
    eller dette fra M-Audio: http://prisguide.hardware.no/vis_pro...oduct_id=22239

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MuD
    hvis du skal ha nytt skjermkort så anbefaler eg XFX GeForce 6800GT supert kort og det klokker lett over Ultra hastighet!
    Det er et bra kort, men penger ut av vinduet hvis du ikke skal bruke PC-en til spill.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle de audiofile som bruker PC til lydavspilling sverger til eksterne lydkort med egen strømforsyning for å unngå flutter. Jeg har ikke prøvd selv, men kan bare se at det er en mening som går igjen.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jitter mener du vel, flutter er meg bekjent en type uønsket ekko eller noe slikt. Hvor vidt jitter er et reelt problem er en helt annen sak, men det er en av greiene audiofile har fått for seg er et stort problem, derav markedet for eksotiske drivverk i 50000-kroners klassen. Det har vært en del debatter på Hifisentralen om dette, i følge den store digitalguruen der (Ivar Løkken) har en hvilkensomhelst DVD-rom til 400 kroner så godt som nada jitter.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Det er et bra kort, men penger ut av vinduet hvis du ikke skal bruke PC-en til spill.
    Helt enig med Rikky her! Du klarer deg fint med et GF 6600/GT6600 til en HTPC

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styr unna 6600GT/6800GT til Film. Bråker aldeles for mye og sluker strøm. 7800GT er et bedre valg. Eller Feks et ATI kort i x800 serien. I tillegg så kan du forvente deg tamme bilder av Nvidia korta i forhold til ATI. Det er mere smell i fargene på ATI korta og det virker også som at bildene blir skarpere.
    Dette sier jeg bare på grunnlag av egen erfaring og smak. Ikke noe annet ;o)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså. Det finnes vifteløse utgaver av 6600GT...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Plasmaboy der, har titta på Nvidia og Ati kort, Ati korte er KLART bedre farge og skarphet i forhold til Nvidia

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Styr unna 6600GT/6800GT til Film. Bråker aldeles for mye og sluker strøm. 7800GT er et bedre valg. Eller Feks et ATI kort i x800 serien. I tillegg så kan du forvente deg tamme bilder av Nvidia korta i forhold til ATI. Det er mere smell i fargene på ATI korta og det virker også som at bildene blir skarpere.
    Dette sier jeg bare på grunnlag av egen erfaring og smak. Ikke noe annet ;o)
    Vet ikke hvilke 6600 du har vært borti men Gt6600 kortet fra Leadtek bråker ikke mye, faktiskt det stilleste skjermkortet jeg har hatt, Har hatt 9800pro, gf4600, Ati all in wonder, gf2 og noen flere og disse er bråkebøtter i forhold til det jeg har nå... :!:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt finnes det vifteløse utgaver av de fleste kort, så la oss slutte diskusjonen om støy der. De ulike produsentene står fritt til å implementere den kjølingen de ønsker på de forskjellige brikkesettene. Hva som er verre er at nVidia kortene har dobbelt så høyt strømforbruk (varmeutslipp) enn ATi kortene, noe som setter større krav til kjølingen i htpc-kabinettet ellers. Men også blant htpc-kabinettene finnes det vifteløse alternativer som takler slike kort, så heller ikke det poenget er så stort.

Når det gjelder billedkvalitet har 6600GT/6800GT kortene blitt anbefalt foran dagens ATi kort på avsforum og også her. Jeg har ikke testet det selv så jeg skal ikke si noe om det. Selv har jeg et Raedon 9xxx kort som jeg synes gir glimrende billedkvalitet. Jeg gidder nok ikke bytte for å få et ørlite kvalitetshopp, men når man først skal kjøpe nytt (som trådstarter?) er ikke 6600GT et dumt valg med tanke på pris/ytelse.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også nevne at Leadtek kortet leveres med Component kabel som standard ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Som sagt finnes det vifteløse utgaver av de fleste kort, så la oss slutte diskusjonen om støy der. De ulike produsentene står fritt til å implementere den kjølingen de ønsker på de forskjellige brikkesettene. Hva som er verre er at nVidia kortene har dobbelt så høyt strømforbruk (varmeutslipp) enn ATi kortene, noe som setter større krav til kjølingen i htpc-kabinettet ellers. Men også blant htpc-kabinettene finnes det vifteløse alternativer som takler slike kort, så heller ikke det poenget er så stort.

Når det gjelder billedkvalitet har 6600GT/6800GT kortene blitt anbefalt foran dagens ATi kort på avsforum og også her. Jeg har ikke testet det selv så jeg skal ikke si noe om det. Selv har jeg et Raedon 9xxx kort som jeg synes gir glimrende billedkvalitet. Jeg gidder nok ikke bytte for å få et ørlite kvalitetshopp, men når man først skal kjøpe nytt (som trådstarter?) er ikke 6600GT et dumt valg med tanke på pris/ytelse.

Enig her på en del punkter. Har lest mange lovord om 6600GT, men jeg har testet kort fra Asus og Aopen og sammenlignet disse med en haug andre kort, både fra ATI og nVidia, men jeg kan ikke personlig være enig i at nVidia korta gir bedre bilde. Men dette er sikkert en smaksak.

Når det gjelder viftestøy så finnes det masse løsninger. Det er et stort problem å implementere et godt grafikkort for spill i HTPCen uten at det støyer. Her er det bare vannkjøling som virkelig gjør jobben. Det meste av andre løsninger syntes jeg bråker for mye. Og om ikke de gjør det så er jeg tvilsom til stabilitet over lengre tid i et trangt og varmt HTPC kabinett.

6600GT er et veldig bra totalt kjøp, hvis du mikser spill/kvalitet/ytelse for penger. Hvis du overhodet ikke skal spille så hadde jeg gått for et rimeligere X600 kort uten vifte evt x550.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ASUS N6600 Silencer i pakken fra http://www.shg.no med alt det andre inneholdet til min siste HTPC iterasjon... (nr. 4 fra starten i 1999)

http://no.asus.com/products4.aspx?l1...22&modelmenu=1

Er godt fornøyd :-) ! Spiller ikke spill. Benytter dette til 1280x720 ut på Barco PJ. Kjører ffdshow resize til 1920x1080, med nedskalering til 1280x720 i grafikkkortet.

Gikk fra MSI GeForce 5700ultra til dette, sammen med mere tall-knusing power i nye Prescott 630 og dual channel 1024 MB minne gjorde det susen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •