Hjelp! Underdimensjonert PSU? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    GPU på 97 Grader er ikke bra ihvertfall, jeg ville nok brukt noen hundre kroner på ei mere effektiv vifte eller annen kjøleløsning til den.

Et Geforce kort av de nye typene mener jeg har "dø" temperatur ved rundt 125 grader, men nærmere 100 grader er ihvertfall ikke å anbefale da det meste av elektronikk liker det best kjølig..

CPU varmen er derimot ikke så mye og bekymre seg over, selv om den er en anelse høy, de fleste CPU'r jobber greit opptil en varme av ca 80 grader, da begynner det og bli litt vel varmt for de fleste. Husk at dette er tall tatt fra min hukommelse og nødvendigvis ikke de mest nøyaktige eller oppdaterte tall, mere ment som en pekepinn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GPU temperaturen er ingenting å bekyrme seg over. Kjernen tåler fint disse temperaturene. Den første komponenten som knekker sammen pga varme er vel harddiskene. Skjekk med programmet dTemp at temperaturen ikke overstiger spesifikasjonen på harddisken (som regel rundt 50+ grader). For øvrig så er det puttet produkter som gir fra seg svært mye varme (Pentium og nVidia) enn tilsvarende alternativer og stappet i en desktop-kabinett med dårlige ventillasjon så er jo det en killer kombo.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selv paranoid med tanke på temperatur på harddiskene mine, og produsentene er flinke til å oppgi anbefalte og maks-temperaturer på disse. Når det gjelder CPU/GPU'er er det dårligere med info. Har prøvd å finne maks-temperaturer på feks. intel sine sider uten hell. Noen som vet hvor en får tak i slik informasjon?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    info angående CPU og GPU temp's burde vel være enkelt og finne her :
    www.overklokking.no

Der er det mange folk som har peil på cpu'r og gpu'r

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes mye nyttig der ja, men jeg tenkte mer på et sted hvor man kan finne spesifiserte temperaturområder for en gitt prosessor, fra produsentens side. Finnes definitivt andre forum som er mer egnet enn AVforum til denne saken, så kanskje vi skal legge den død!

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet litt mer, og det er klart at kabinettet nok er for "tett" for min konfigurasjon:

CPU: 79 grader
    PSU: 109 grader
    HD1: 50 grader
    HD2: 54 grader

Derfor vil jeg vurdere å sette på en zalman gpu vifte til mitt kjøleløse sett...

SP: Hvis jeg bytter tu min 300w vifteløse psu med en eks. MIST 500w med vifte, vil dette kun avhjelpe utlufting av varme i kabinettet? Eller er det noen andre som har noen forslag?

PS! Kjører min zalman psu cifte på minste omdreining selvfølgelig (det er tross alt tyst)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok få kjøligere i kabinettet med en MIST 500W istedenfor den vifteløse PSU'n..

Hvis kabinettet ditt har plass til vifter så ville jeg ha anbefalt vifter laget av SilenX, de kan kjøpes fra www.vendur.no

De har fått god kritikk og er så å si støyløse

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 3 SilenX, ikke plass til flere. Må nok vurdere PSU med vifte, samt vifte på skjermkort.

Noen som har hørt om innvendige kjøleribber?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville nok gått for noen vifter ja....

zalman vf700cu på skjermkort

og kanskje helst et eller annet på northbridge.... kjører du med "bar" northbridge nå?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er SilenX vifte på plass på Northbridge, samt at jeg har oppgradert frontvifte fra 80mm til 92mm.

Skal si SilenX kan lage vifter som er stille! Slår Papst langt ned i støvleskaftene....

Venter nå på at postmannen skal komme med min MIST 500w, for jeg mistenker fortsatt at mine HD er for varme. Hvis dette ikke hjelper, kommer jeg til å lage "ny" vifteløsnning for Silverstone kabinettet (med SilenX vifter)....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gang mellom montering av SilenX vifter og min nye MIST500W i dag, har det sneket seg inn en mulig jordingsfeil......arggg.

Det viser seg det at når jeg trykker lett ned på fronten av htpc'n, så starter den automatisk på nytt, dvs. uten bluescreen, bare "fopp" og så booter den opp. Fant det ut når jeg skulle sette å lokket mens den var oppe og kjørte.

Men, er det slik en jordingsfeil opptrer, eller kan det ha noe med "reset sw" switchen å gjøre? Litt blank nå, og trenger litt input.

Den ble forresten nesten like stille med Mist som med fanless Silverstone PSU. Mangler nå bare å teste innetempen, men det lar seg jo ikke gjøre nå!

Tips anyone? Help!

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å koble fra alt igjen, og sett det sammen.. Trur ganske sikkert det er dårlig kontakt ein eller annen plass. Ledning/kabel som sitter løst i.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det! Snakk om pølsefingre...

Nå henger lyden etter bildet sånn plutselig (usync på ca 1 sekund), men jeg får teste den i kveld og se om det bare var et blaff den kvelden alt skar seg....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JR
    iMON software til LED/DISPLAY fungerer IKKE med MCE 2005. Måtte avinstallere software og drivere for å få en stabil htpc. Aventer siste Logutech Harmony 895....
    Det er umulig å få iMON til å fungere med MCE 2005, selv med andre drivere/software? Dvs, iMON er ubrukelig så lenge man skal bruke MCE2005?

:-?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt, har du prøvd dette programmet???

http://www.mediacentermagic.com/fron...umentation.asp

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet iMON akkurat nå, og det fungerer utmerket med MCE 2005. Alle jeg kjenner har avskrevet MCE på HTPC, men nå er jeg helfrelst. Bare den norske versjonen kmmer nå den 17/10 med EPG for Norge så er jeg fornøyd. Lille Bill bør ikke få verdens herredømme, men her funker det faktisk.

Men det eneste jeg mangler nå er at MCE bruker min TheaterTek avspiller fremfor Media Player på filmer..... Går DET an å sette opp mon tro?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xene
    300w er litt i minste laget med det skjermkortet og cpu etc. Men hvis det er en god kvalitets psu så går det nok greit. Det er egentlig bare å prøve. Er maskinen ustabil, henger seg, klikker under belastning(kjør 3dmark som en test) så kan det være psu som er for liten(men det kan også være varmeproblem med de symptomene). Du ødelegger ingenting ved å prøve.

For alle "power-misjonærer" vil jeg få referere litt til en test på www.silentpcreview.com:

P4 LGA775 System
    Intel Pentium 670 (3.8 GHz)
    Intel D915PBL motherboard
    512 MB Corsair DDR2 RAM
    AOpen Aeolus 6800GT PCIe VGA card
    250 GB Western Digital Caviar SE HDD

Pentium D Dual Core System
    Intel Pentium D 820 (2 x 2.8 GHz)
    Intel D945GTP motherboard
    512 MB Corsair DDR2 RAM
    74 GB Western Digital Raptor HDD

Each system was measured at idle and then under load using CPUBurn (two instances were run for multi-threaded and dual core processors).

POWER DISTRIBUTION WITHIN THE PC: IDLE
    Total DC Power
    Intel LGA775 Pentium D 820 (2 x 2.8 GHz) 76W
    Intel LGA775 Pentium 670 (3.8 GHz) 81W

POWER DISTRIBUTION WITHIN THE PC: CPU LOAD (CPUBurn)
    Total DC Power
    Intel LGA775 Pentium D 820 (2 x 2.8 GHz) 155W
    Intel LGA775 Pentium 670 (3.8 GHz) 183W

Altså maksimalt 183W for et ganske ok specet 3.8 GHz system...

Se hele testen form mer informasjon:
    http://www.silentpcreview.com/article265-page1.html

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ikke feil det der, selv om jeg synes tallen var lave. Jeg hadde ingen stabilitetsproblemer med min 300w silverstone fanless PSU, men kabinettet genererte så mye varme at diskene mine etter noen timer nærmet seg 60 grader og både CPU og GPU lå høyt på skalaen selv om de ikke tok fyr! Med min nye MIST 500w er min pc nesten like stille som før, diskene tipper såvidt 40 grader og CPU og GPU ligger på 70 og 90 grader.

Allikevel vil watt over tid sikkert være lavere enn min tidligere 300w psu, men har undersøkelsen tatt høyde for "peaks" under kjøring? (hvor mange har ikke opplevd at sikringen går når man starter støvsugeren, selv om det står at den "kun" er på 1200watt..)

Men jeg er fornøyd, selv om jeg sikkert kan koble på 100 harddisker før den tar kvelden... :-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! Jeg har selv avskrevet MCE 2005 i denne tråden, men nå er jeg "jaggu" omvendt....hvem hadde trodd det?

Mangler nå bare å sette opp mine 2 satelitt tunere mot mitt Hauggauge 500 kort og teste dette mot "norsk" MCE 2005 over helgen. Fungerer dette bør jeg vurdere å starte å selge kopier av min konfigurasjon, selv om det nok har kostet 3 ganger mer enn det både mpx og komplett vil ta for sine entry modeller....

Hvis ikke er MCE ute igjen.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0