HTPC som prosessor/forforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC som prosessor/forforsterker

Jeg har letet mange, mange, mange timer nå etter et lydkort som sammen med min HTPC kan ta over jobben som prosessor/forforsterker. Det jeg ønsker å gjøre er å kunne dekode "alle" typer media (lydsporet), dvs hvertfall DVD filmer på selve pc'en, for så å sende de ut på et lydkort med et nødvendig antall _analoge_ utganger så dette kan koples rett å en effekt-forsterker. Altså, ikke noen bruk av receiver/forforsterker!

Noen her på forumet som kjører et slikt oppsett?

Forslag til lydkort?

Forslag til dekoder software for DTS/Dolby digital? Finnes det?

Generelt er det svært, svært mye nyttig og unyttig info om HTPC'er, det er bare det at det er utrolig mye gammel, utdatert informasjon og veldig lite om det jeg har nevnt overfor... :?

Takker for all hjelp!

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M-Audio Revolution skal være bra. Har meget bra DA converter.
    http://www.m-audio.com/products/en_u...on71-main.html

Men det visste du gjerne fra før hvis du har søkt i forumet.

Ellers kommer Creative med en ny serie som kalles X-Fi, men har ikke sett tester på dette enda.
    http://www.creative.com/products/pro...&product=14064

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PowerDVD

Sitat Opprinnelig postet av Xaer

Forslag til dekoder software for DTS/Dolby digital? Finnes det?

Jeg bruker PowerDVD til å dekode DTS. De fleste spillere tar vel Dolby. Men du må ha ekstra lisens for å få spilt av DTS, dette gjelder det meste av slik software. Er veldig fornøyd med PowerDVD. Kraftig og bra, fins en god del ekstra plugins.

Denne er kanskje noe:
    http://thepiratebay.org/details.php?id=3281283

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Jeg bruker PowerDVD til å dekode DTS. De fleste spillere tar vel Dolby. Men du må ha ekstra lisens for å få spilt av DTS, dette gjelder det meste av slik software. Er veldig fornøyd med PowerDVD. Kraftig og bra, fins en god del ekstra plugins.
    Bruker du dette oppsettet uten forforsterker?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et tema som dukker opp her på forumet av og til. På AVSforum er det enda med omdiskuter. Jeg har enda ikke sett noen god løsning på dette.

De største problemene slik jeg ser det:

1. PC'en har ingen skikkelig volumkontroll. Volum stilles flere forskjellige steder og dersom du koble direkte til effektforterkeren kan du risikere å ødelegge noe dersom det av en eller annen grunn skulle komme en høy lyd.

2. Det finnes ingen lydkort i normal prisklasse som har den samme kvaliteten på DA-konverteringen, plugger, annet som du finner i en middels god surround reciever eller bedre. Lydmessig vil altså en slik løsning ikke bli like god som en surround prosessor/reciever. Det finnes skikkelig gode lydkort, men disse koster gjerne fort en 10K eller noe slikt.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    ...Ellers kommer Creative med en ny serie som kalles X-Fi, men har ikke sett tester på dette enda.
    http://www.creative.com/products/pro...&product=14064
    Mer info (norske priser og tester) om denne serien her:
    http://www.hardware.no/artikkel/18464

Denne testen:
    http://www.tomshardware.com/consumer...818/index.html
    gjør meg svært sugen på å bytte kort! Dette er rett og slett imponerende!

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv undersøkt denne muligheten relativt grundig. Jeg kom til konklusjonen at det ikke var noen reelle alternativer til en fornuftig pris som gav tilfredsstillende kvalitet i mitt tilfelle.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for svar

Jeg takker for tilbakemeldinger, men må si jeg blir overrasket når det sies at DAC'ene er så mye dårligere på et ok lydkort. Det er jo dette det har blitt skrytt av...

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt mitt X-Fi Extreme Music i hus noen dager og tenkte jeg skulle ta opp et par punkter som kan være interessante relatert til HTPC som forforsterker.
    Har hatt et Audigy (første utgaven - ikke Audigy 2) før og det var en del ting som plaget meg:

- kraftig smell i høyttalerene når jeg slo av pc'en uten å slå av forsterkerene først. Dette har forsvunnet med det nye kortet. Det har tydeligvis en form for sikring mot dette som fungerer. Spenning ut slås på mens Windows lastes og slås av før maskinen slås helt av.
    -merkbar støy på normale lyttenivå. Med volumkontrollen på forsterkeren på et nivå som var høyt nok til å se på film på akseptabelt volum suste det fælt med mitt gamle kort. Nå hører jeg ingen susing i det hele tatt.
    -resampling av 44.1/16bits. Dette blir ikke gjort i X-fi-kortene. Vanlig audio-CD høres meget bra ut.
    Generelt er lydkvaliteten mye bedre enn mitt gamle kort. En del skriver at bassen er mye mer kontrollert/strammere og det må jeg si meg enig i.
    Kan altså anbefale dette kortet. Jeg har ikke prøvd noen high-end lydkort (RME/Lynx/M-audio), så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det høres ut i forhold til disse, men i prisklassen rundt 1000-kroner tror jeg dette er et svært godt kjøp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •