Får ikke 5.1 lyd ut av sblive

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får ikke 5.1 lyd ut av sblive

Har koblet min pc til en yamaha rx-v1500 vi den optiske utgangen på lydkortet (innebygget på hk). Det er SBlive 7.1 lydmodul. Jeg har satt opp til å sende ut via spdif. Når jeg kjører channel test på pc'en så kommer det bare lyd ut i høyre og venstre front. Har prøvd med filmer, spill som har 5.1 uten hell. Hva kan problemet være?

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror lydkortet ditt dekoder surround signalet før det blir sendt i s/p-dif. S/p-dif har ikke båndbredde nok til et dekodet signal. Du må på noe vis forsikre deg om at det er på film ren bitstream som går til receiveren din. I spill finnes det ikke noe du kan gjøre, EAX f.eks. VIL bli dekodet i lydkortet slik at du MÅ bruke de analoge utgangene på kortet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Tror lydkortet ditt dekoder surround signalet før det blir sendt i s/p-dif. S/p-dif har ikke båndbredde nok til et dekodet signal. Du må på noe vis forsikre deg om at det er på film ren bitstream som går til receiveren din. I spill finnes det ikke noe du kan gjøre, EAX f.eks. VIL bli dekodet i lydkortet slik at du MÅ bruke de analoge utgangene på kortet.
    Hvordan finner jeg ut om det er ren bitstream som går ut den optiske utgangen? Er det noen lydkort som man kan få ekte 5.1 lyd ut av via digitale utganger?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har satt det opp slik...Trodde ikke signalet skulle bli dekodet av maskinen da?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du har satt det riktig der ja, for film i det minste. Hvor godt kjenner du receiveren din? Er det mulig at det er der det skal konfigureres? Jeg har Yamaha RX-V640 tror jeg, synes å huske at man måtte konfigurere noe der. (Antall høyttalere i systemet, størrelse, avstander osv.)

Når det gjelder S(ony)/P(hillips)-DIF så er det altså en standard eller et krav som Sony og Phillips i sin tid ble enige om for digital overføring. Jeg husker ikke hva minste kravet er, men det er altså ikke nok til å kjøre et dekodet signal. Toshiba var først ute med optisk digitale overføringer mellom sine CD spillere og forsterkere, derav navnet på kabelen TOS(hiba)LINK. Optiske kabler av god nok kvalitet har mer enn god nok båndbredde til å overføre flere kanaler dekodet. Men jeg kjenner ikke til noen standard eller kort som støtter det. Nå er jo ikke jeg noen guru på dette heller da, så kanskje noen andre kan foreslå et kort?

Men når det gjelder spill så er jeg redd du må innfinne deg med analog overføring, ihvertfall hvis du har på effekter som legges til i lydkortet sånn som EAX.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja reciveren er satt opp riktig med ypao kalibrering. Ingen problem med dvd spilleren eller lignende. Tror terratec gjerne kan være tingen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det er mye kvalitet å tjene på å bytte lydkort, med mindre det innebyggede er defekt. Har du prøvd å bytte drivere på HK? spesielt da driver til lydkort. Prøv gjerne eldre drivere også hvis du finner.

En siste ting; om du bruker PowerDVD så skal vel det programmet også stilles inn. Gratis versjonene som følger med DVD spillere o.l. har ikke støtte for surround med mindre du oppgraderer programmet. Alternativet er at du kan stille inn i programmet at du bruker S/P-DIF, ellers sender programmet bare i stereo tror jeg. Sitter ikke hjemme, så jeg får ikke sjekket disse tingene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ihvertfall ett lydkort ute på markedet som enkoder realtime til AC3 surround, slik at du får surround også i spill og om du spiller wmv filmer f.eks. Husker ikke hva det heter men det er mye omtalt på www.avsforum.com.

Ellers så må du bruke gode gamle hovedkort med nForce2 chipset med Soundstorm chipset (MCP-T), da får du også realtime AC3 enkoding og surround ut på s/pfid eller toslink uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satte powerdvd til spdif da fikk jeg 5.1 lyd Men så var det spillene som har 5.1 lyd?????????????
    Takk for tipset ivertfall

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Satte powerdvd til spdif da fikk jeg 5.1 lyd Men så var det spillene som har 5.1 lyd?????????????
    Takk for tipset ivertfall
    Bare hyggelig.

Når det gjelder spill så må vi nesten vente til noen med mer peiling kan svare, jeg vet det finnes lydkort som kan sende dekodet 5.1 over S/P-DIF, men jeg aner ikke hvilke receivere som vil godta/gjenkjenne et slikt signal på den inngangen? Kanskje noen få, kanskje de fleste? Jeg hadde hvertfall ikke giddet å kjøpe et lydkort som støtter det bare for å finne ut at receiveren min ikke gjør det.

Jeg er nysgjerrig selv, så anyone?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder spill så nevnte jeg noen løsninger over. Har du et hovedkort med nForce2 chipset med Soundstorm/MCP-T er du heldig..., eller så finnes det et lydkort også som skal fikse det men jeg husker ikke navnet. Søk på avsforum.com. Det er veldig få løsninger som fikser realtime ac3 enkoding. Inntil for et halvt år siden var det ihvertfall bare disse to nevnte løsningene så vidt jeg veit.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har MSI K8N SLI NForce4 Platinum med SBLive 24 7.1

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomle
    Når det gjelder spill så nevnte jeg noen løsninger over. Har du et hovedkort med nForce2 chipset med Soundstorm/MCP-T er du heldig..., eller så finnes det et lydkort også som skal fikse det men jeg husker ikke navnet. Søk på avsforum.com. Det er veldig få løsninger som fikser realtime ac3 enkoding. Inntil for et halvt år siden var det ihvertfall bare disse to nevnte løsningene så vidt jeg veit.
    Jeg er som sagt kjent med at det finnes lydkort som støtter det, spørsmålet mitt er om alle receivere godkjenner/gjenkjenner et dekodet surround signal på S/P-DIF inngangen? Skulle tro det var liten vits i å bygge det inn i en receiver for 2 år siden f.eks. dersom det ikke fantes noen signalkilder til å sende den type signal.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har MSI K8N SLI NForce4 Platinum med SBLive 24 7.1
    Soundstorm er en betegnelse som nVidia belønnet sine lisenspartnere med dersom de implementerte bruken av MCP-T chippen på en særdeles god måte. Det var ikke alle produsenter som brukte chip'en som fikk lov til å reklamere med "Soundstorm" selv om de brukte akkurat samme chip. Tror bare det var 2-3 produsenter som ble belønnet med den betegnelsen, det skal gå an å finne ut inne på nVidia's hjemmesider. Det er sikkert ikke viktig men greit å vite. Soundstorm sertifisering er kun gitt til nForce2 hovedkort foreløpig, det betyr at det bare er tilgjengelig for SocketA systemer intil videre, det er snakk om at nVidia skal komme med soundstorm2 og at det er rett rundt hjørnet, men ingen ser foreløpig ut til å vite hvilken type kort det kommer til å gjelde engang. Så foreløpig må en finne et dedikert lydkort for dekodet surround over S/P-DIF, eller "nedgradere" til et AMD Athlon XP system. AMD har forøvrig stoppet produksjon på en god del SocketA prosessorer nå, så det begynner å bli vanskelig å finne CPU'er til en grei pris.

Det ser imidlertid ut til å være HELT sikkert Razor, at ditt integrerte lydkort nok aldri kommer til å sende ut et dekodet surround signal over S/P-DIF.

Uansett så skjønner jeg problemstillingen dersom du av estetiske hensyn ønsker å overføre surround over S/P-DIF, men hvis det er for å få bedre lyd så skjønner jeg det ikke. Bare kople til med de analoge utgangene på lydkortet. (For spill vel og merke)

http://www.nvidia.com/object/motherboards.html

Edit: Link til nVidia's oversikt over Soundstorm hovedkort.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte det hadde vært greiere med en kabel istede for en haug med kabler...har nok spagetti fra før

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte det hadde vært greiere med en kabel istede for en haug med kabler...har nok spagetti fra før
    Da er jeg redd du må ta turen inn på www.avsforum.com å finne ut hva som funker. Jeg bruker ikke HTPC'en min til spilling, så det er litt for uinteressant for meg til at jeg gidder å tråle gjenom tråder på forum foreløpig. Men kom gjerne med tilbakemelding her om du finner ut noe.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •