HTPC og panorerings problemer!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC og panorerings problemer!

Er det noen som i det hele tatt klarer å spille totalt hakkefritt? Uansett hva jeg gjør og hvilken HTPC jeg har bygget og testet så har jeg nå ikke sett noen som klarer spille like glatt som feks min lille Denon 1910.

Fikla med alt mulig syntes jeg men til ingen nytte. Bruker nå en P4 s-775 3.6Ghz EMT64 m/2MB cache klokket opp til 4.2 Ghz. 2GB DDR2 minne, WD Raptor 74GB 10 000RPM disk og et Geforce 7800GTX kort.

Har testa både på 50 og 75 Hz, tweaka PCen til å laste inn minimalt av tjenester og fulgt Mastiff sin Master Plan for oppsett på FFDSHOW og Zoomplayer. Testa WinDVD, Mediaplayer, PowerDVD, og bruker nå Teaterthek,som jeg er tålig fornøyd med. Men ikke f.... Her ligger det store ankepunktet for meg mot HTPC. Lyden blir likebra og selve bildekvaliteten blir veeldig bra men Panoreringsproblemene er der uansett. Ikke så voldsomt, men nok til å si at feks en Denon 1910 på Component eller DVI gjør jobben likebra.

Har jeg misset noe? Har , uten å lyve, ihvertfall bygd over 3000 PCer. Mange av disse er strippet og satt opp med tanke på tung videoredigering, så jeg har en viss erfaring. Nå har jeg forresten tilgode å se en annen HTPC bygd av andre som klarer dette. Tips mottas uansett på et ydmykt og taknemlig vis

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tweaket en del også (kjører nå ZP, ffdshow, 3GHZ, 6600GT). Panoreringen er blitt bra, men kan ikke måle seg med min "gamle" Sony DVD spiller (DVP-NS930). Med WinDVD 7.0 og TrimensionDNM får jeg meget naturtro bevegelser og panorering (bedre enn Sony'en), men da mister jeg skarpheten som ffdshow gir. Drømmen var en kloning av det beste fra begge.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du opplever det samme som svært mange andre, at all verdens hardware ikke hjelper mot bedriten software og ikke minst drivere på nytt utstyr (der jeg tror kombinasjonen av dette er årsaken til dine problemer).

Min utgamle HTPC med Celeron 2.4 og Radeon 9600 spilte av DVD smoothere enn min forrige med PIV 3.2 og GeForce 6600.

Dette er og blir den store haken ved bruk av PC som formidler, alt for mye surr..... Jeg har nå bygget enda en ny stuePC basert på Silverstone LC11, PIV 2,6 (som bør holde), 1 gig minne og GeForce 6600. Også denne hakker litt, men faktisk langt mindre enn min "pensjonerte" 3,2 Ghz tower-PC som nå er kontormaskin.

Jeg tror dermed at løsningen for meg blir å gå for et litt eldre, stabilt chipssett (gjerne Intel), AGP, en radeon (som jeg egentlig alltid har vært fornøyd med tidligere...) samt en superkraftig PSU, for jeg tror det ofte kan være der problemet ligger. CPU kjører jeg maks av hva hovedkortet støtter, og jeg kjører på siste AGP-variant fra Intel. Får se om jeg omsider kan få ting til å funke, men er uansett utrolig lei av bedritne drivere og dårlig kompabilitet fra PCene mine.

Hadde jeg klart meg uten, skulle jeg droppen PC på rappen, men av en rekke grunner er PCen fremdeles en vesentlig komponent i mitt oppsett...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry. Ingen av mine stasjonære dvd-spillerne er i NÆRHETEN av de sikleglatte panoreringene som HTPCen min greier. Jupp, har slitt med nettopp panoreringer i lang tid, men Mastiff viste til slutt vei.. Løsningen var Reclock sammen med ZoomPlayer. Last ned Reclock og aktiver det som et Audio Renderer (audio device) i ZoomPlayer. For de som ikke har gjort dette ennå kan jeg bare si: FYY!

Grunnen til at video spilt på en pc-skjerm hakker kontra en dvd-spiller mot en tv-skjerm er at oppdateringen av tv-skjermen synkroniseres med videoen. Dette gjøres av naturlige årsaker ikke på en pc-skjerm, som beholder en konstant klokkefrekvens. Og det er her Reclock kommer inn (gjett hvor navnet stammer fra). Men dette er ubønnhørlig forklart i dokumentasjonen til programmet (som er et må-lese for alle video-interesserte).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også prøvd reclock. Det utgjorde ingen forskjell whatsoever. Satt oppdateringen på 50, 60, 70,72, 75 og 85HZ men ikkeno forskjell. Reclock lyste grønt på 50 og 75HZ men som sagt så ser jeg ingen forskjell.

Den scenen jeg bruker mest for å teste er I-robot kap 2. Et par minutter inn i kap 2 så løper Will Smith ut av skyskraperen for å følge etter roboten som hoppet ut av vinduet. Når han kommer ut på plassen på utsiden av bygget så snurrer hele byen rundt hodet hans. Alle skyskraperne tar en 360 graders sving rundtom. Her rykker det merkbart. Ikke så voldsomt, men når du ser etter det så ser du det greit. Hiver inn samme plata i min Denon 1910 eller Pioneer DV575 og disse klarer dette mye bedre. Denon spilleren er så og si perfekt mens Pioneer spilleren er litt mere urolig.

Ihvertfall godt å vite at jeg ikke er ensom på dette området. Lurer fææælt på hvordan det blir å spille av film på Xbox 360 og PS3 når disse kommer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde nettopp med den scenen i I Robot du snakket om. Forskjellen med og uten Reclock er ikke vanvittig store hos meg. Uten Reclock hakker det noe, med Reclock er det totalt smooth. Silkeglatt. Så for å være skikkelig lite konstruktiv, og svare på det første spørsmålet ditt, det er mulig å få til hakkefrie avspillinger på en htpc.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv ikke merket at det går tregt i panoreringer. Kjører A64 512kb 2600mhz atm og det gikk silkeglatt. Jeg liker at bildet er meget skarpt (tvinger nok frem litt artifacts,men jeg liker det slik) ,men har aldri merket noe særlig over at det hakker under panoreringer.

Det eneste stedet jeg har merket problemer er når man ser Startrek TNG med Enterprise-D (den serien med picard) kjøre forbi.. der går lugarene på skipet "i hverandre".. Vet ikke om dette er noe som er et problem med innspillingene eller med mine 4maskiner. Men det irriterer meg ikke så veldig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være uhøflig på noen måte, men de maskinene jeg har kikket på, har personene sagt akkurat samme sak. Dette går helt fint, ikke noe rykking. Men når jeg tar turen for å teste så stemte vel ikke akkurat resultatet med det de hadde sagt.

Scirocco? Hvilken versjon av Reclock og Zoomplayer bruker du? Og hvilket grafikkort og driver versjon kjører du på?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at både lygren og Plasmaboy bruker nvidia. Kan være at ATI er bedre til dette formålet. Men mye ligger nok i software ja.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, jeg er jo veldig følsom for hakking, og selv det minste lag er mer enn jeg tåler... Mulig Ati er en bedre løsning, ja... Har jo sverget til Ati i årevis, men etter all GeForce-hypen, bestemte jeg meg for å prøve denne. Imidlertid har jeg jo alltid tidligere hatt trøbbel med eksakt det samme på GeForce, så det er ikke umulig at rett og slett skjermkortet ikke duger.

I så fall er det opptil flere som må revurdere sine kraftige anbefalinger på GeForce!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet ATI Radeon 9600Pro, 9600XT, 9800PRO, 9800XT, X800Pro, X800XT PE og sist X850XT PE. Erfaringen min er at "panoreringsmessig" ) så syntes jeg grafikkortet ikke utgjør noen forskjell, men jeg syntes definitivt bildet blir bedre med ATI korta. De virker skarpere og mere kontrastrikt, mens nvidia sine kort virker blasse og tamme i fargene i forhold. Har testet Geforce 6600, 6600GT,, 6600GT i SLI og 6800Ultra i SLI og singel og det kortet som brukes nå er et 7800GTX kort.

Virker som om software og ren prosessorkraft har større innvirkning på hakking enn allverdens grafikk løsning. I går kveld fikk jeg presset min P4 660 EM64T 3.6Ghz opp i 4.3Ghz og det ble faktisk aningen bedre. Ser vi lyset i tunnellen ved 5Ghz kanskje. Gud bedre! 5Ghz for å spille av en DVD film på et ordentlig vis )

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    mao: det er KUN software/drivere som skaper problematikken... Jeg klarte kjøre hakkfri (men litt uskarp) DVD fra en bærbar PC på 266 Mhz for 5-6 år siden, tror ikke det skal 5 Ghz til for å kjøre en 8 Mbit videostream smooth! Uansett er det utrolig at en fremdeles skal slite med dette, PC er og blir et uferdig produkt (men det er jo også noe av sjarmen, for oss nerder )...

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slet også med hakking på min P4 2.53 @ 2.85, 512 MB RAM og Radeon 7000. Jeg byttet til X800 XT PE, det hadde null effekt. Etter diverse fikling med Reclock etc, fikk jeg ting 95% hakkefritt, men det er fortsatt ikke like bra som fra en vanlig DVD-spiller.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere vet sikkert mer om HTPC oppsett enn meg, men jeg har også bygget og satt opp noen hundretalls pcer opp i gjennom i jobb eller på privat basis, og har litt erfaringg fra det.

For å sikkre jevnest og mest stabil ytelse av pcen , synes jeg det er viktig at man bygger pcen så enkelt som mulig, disable alt unødvendig i hardware setup. Unngå overklokking og skru av hardware overvåkning og
    ting som unødig tar oppmersomheten og resurser fra maskina.

En dedikert HTPC børr installeres med en så enkelt operativ system som mulig også , WINXP er vel ikke best i klassen mht enkelhet, så skal XP benyttes bør man ta noen grep for at den ikke skal bruke unødvendige resurser på unødvendige ting, det finnes det masse av, og mange veiledninger på nettet for å få dette til.

... Antivirus program firewall osv bør ungåes, må man ha det må det velges og brukes med forsiktighet. (Symantec har jeg dårlige ytelses erfaringer med , og har opplevd at det kræsjer med drivere så den påvirkede hardware oppfører seg helt merkelig etterpå ...)

I et enkelt oppsett uten nettverkstilkobblinger og hvor man ikke skal bruke PCen til annet en best mulig film avspilling, trenger man vel strengt tatt ikke antivirus eller firewall i det hele tatt.

Når det gjelder drivere for hardwaren, så gjelder det å eksprimentere litt i begynnelsen og sjekke om man merker praktiske forskjellermellom de forskjellige versjonene. Ta gjerne et disk image av oppsettet for hvert godkjennte skritt i installerings "evolusjonen", så det er lett og raskt kan komme tilbake til grunnoppsettet hvis man får inn en feil driver, eller får innstallert et program som ødelegger for oppsettet.

Stoler ikke så mye på WINXP sitt tilbakeføring til en tidliger dato eller
    uninstall av programmer osv. En annen fordel med egen produserte bacup image er at størrelsen på registerfila holdes til et minimum og kan
    lett tilbakeføres ved behov.

Disk cashe børr etter min mening settes til en fast verdi så ikke windows styrer og roter dette til selv, det beste er vel eventuellt hvis man unngår disk cashe helt og benytter minne mer direkte, hvis man har nokk minne til det man skal jobbe med selvsagt.
    Kjører man en "hotrod" løsning uten sikkerhet som antivirus og firewall og samtidig har nett forbindelse, er det lurt å lagre det ferdige oppsettet i et eget gjennoprettings image fysisk bortkobblet fra maskinen så man kan komme tilbake hvis man blir utsatt for onsinnet kode eller angrep.
    Har man en jumper på hovedkortet eller innstilling i setup for disabling av bios uppdate osv, kan det jo være lurt å disable den også.

Regner med at dere som har holdt på med HTPC en stund har gjort mange effektiviserings og forenklings knep allerede for å unngå unødvendig prosessor bruk og ujevn ytelse, men har selv blitt overasket mange ganger hvor mye selve system setup og forenkling av det kan bety for ytelsen, selv på en ellers kraftig maskin.

Når det gjelder valg av skjermkort, har jeg hoppet av "rottereset" for lenge siden, de dyrere og kraftige "spil"l kortene er vel nettop best egnet til 3d og spill og programmer som utnytter hardwaren og driverene best mulig. I HTPC sammenheng, tror jeg at enkelhet og enkle kort med få men gode komponenter er å foretrekke, og som det er velfungernde drivere til og som fungere sammen med de media avspillings programmene man benytter, har støtte for eventuell hardware akselerasjon om man trenger osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Scirocco? Hvilken versjon av Reclock og Zoomplayer bruker du? Og hvilket grafikkort og driver versjon kjører du på?
    Benytter nyeste versjon av Reclock (1.4) og nyeste versjon av Zoomplayer WMV PRO (4.51). Grafikkdriverne er vanlige ATi Catalyst drivere, men uten det control center marerittet.

Hardwaremessig har jeg ikke allverdens pc, det sitter vel en XP2000+, 1024 MB ram og Raedon 9600 pro under panseret. Har aldri vært av den oppfatning at en trenger en tungregnemaskin for å få ok billedkvalitet og er veldig fornøyd med det oppsettet jeg har nå. Når det gjelder oppsett av OS så benytter jeg egentlig en PC og ikke en HTPC til å spille av filmer. PCen er med andre ord stappet med antivirus, brannmur og et uttall programmer. Så lenge en har nok minne og programmene er noenlunne stabile kan jeg ikke helt se problemet med dette. Det eneste gulltipset jeg kan komme med når det gjelder oppsett av WinXP så må det være å skru av tjenesten "indexing service", samt fjerne det meste av de fancy visuelle effektene. Mange har vel allerede gjort dette.

Når du Plasmaboy, sier at du må overklokke prosessoren din får å få hakkefri avspilning så sier det meg egentlig en ting, nemlig at det er skrudd på for mye stæsj i ffdshow. Selv går prosessoren min på rundt 70% belastning ved dvd-avspilning, slik at en kan være sikker på at det også skal være nok kapasitet igjen ved scener med mye informasjon. Har du prøvd, som en test, å fjerne ffdshow-filteret i Zoomplayer og bare la Reclock og noen standard dekodere for lyd og bilde stå igjen?

Jeg forklarte det kanskje litt dårlig i første post, men avspilning av filmmateriale vil aldri skje på nøyaktig 24, 25 eller 29.97 fps. Klokker er aldri helt nøyaktige. TVen synkroniseres derfor mot dvd-spillerens klokke og dersom spilleren sender 25.01 fps så vil tven også vise dette. Sett at en kobler opp PCen mot TVen via vga eller dvi. Er du heldig er skjermfrekvensen delelig med filmmaterialets bildefrekvens, men du har fortsatt problemet med unøyaktige klokker. Det store problemet her er at klokkene i PCen for å spille av filmen og klokkene i skjermkortet for å vise videoen er totalt avskilte. En PC rett ut av boksen kan dermed ikke unngå å vise hakkete bilder.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Benytter nyeste versjon av Reclock (1.4) og nyeste versjon av Zoomplayer WMV PRO (4.51). Grafikkdriverne er vanlige ATi Catalyst drivere, men uten det control center marerittet.

Hardwaremessig har jeg ikke allverdens pc, det sitter vel en XP2000+, 1024 MB ram og Raedon 9600 pro under panseret. Har aldri vært av den oppfatning at en trenger en tungregnemaskin for å få ok billedkvalitet og er veldig fornøyd med det oppsettet jeg har nå. Når det gjelder oppsett av OS så benytter jeg egentlig en PC og ikke en HTPC til å spille av filmer. PCen er med andre ord stappet med antivirus, brannmur og et uttall programmer. Så lenge en har nok minne og programmene er noenlunne stabile kan jeg ikke helt se problemet med dette. Det eneste gulltipset jeg kan komme med når det gjelder oppsett av WinXP så må det være å skru av tjenesten "indexing service", samt fjerne det meste av de fancy visuelle effektene. Mange har vel allerede gjort dette.

Når du Plasmaboy, sier at du må overklokke prosessoren din får å få hakkefri avspilning så sier det meg egentlig en ting, nemlig at det er skrudd på for mye stæsj i ffdshow. Selv går prosessoren min på rundt 70% belastning ved dvd-avspilning, slik at en kan være sikker på at det også skal være nok kapasitet igjen ved scener med mye informasjon. Har du prøvd, som en test, å fjerne ffdshow-filteret i Zoomplayer og bare la Reclock og noen standard dekodere for lyd og bilde stå igjen?

Jeg forklarte det kanskje litt dårlig i første post, men avspilning av filmmateriale vil aldri skje på nøyaktig 24, 25 eller 29.97 fps. Klokker er aldri helt nøyaktige. TVen synkroniseres derfor mot dvd-spillerens klokke og dersom spilleren sender 25.01 fps så vil tven også vise dette. Sett at en kobler opp PCen mot TVen via vga eller dvi. Er du heldig er skjermfrekvensen delelig med filmmaterialets bildefrekvens, men du har fortsatt problemet med unøyaktige klokker. Det store problemet her er at klokkene i PCen for å spille av filmen og klokkene i skjermkortet for å vise videoen er totalt avskilte. En PC rett ut av boksen kan dermed ikke unngå å vise hakkete bilder.
    Akkurat nå så er ikke Zoomplayer og FFDSSHOW installert på maskina. Kjører kun Theatertek på helt ren maskin. Uten strømstyring og antivirus. Ikke noe skjermsparer. Alle unødvendige tjenester er slått av. Alle visuelle effekter er borte. Alt av BIOS og drivere er oppdatert. Har slått av alt som heter nettverk på maskinen i tillegg til å deaktivere alt av Com porter, LPT porter og annet stæsj en ikke behøver. Men uansett hvor mye jeg fikler med dette så har det ingen ting for seg, jeg ser ingen forskjell. Jeg bruker bare ca 20% cpu kraft når jeg spiller av film. Men når jeg begynner å fikle med software da skjer det alltid ting, så jeg tror Lygren har rett her. Software, codecs, og chipset og grafikkdrivere er vel det som jeg opplever tar styringa på dette. Må igjen presisere at jeg ikke har noe problem å se film, og graden av rykking er ikke så veldig mye å bry seg om, men det er alikavel irriterende for den som kikker etter dette. Er det forresten noen her som har prøvd dette på Win XP 64 bit?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •