selge dvd bygge htpc av pc?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer WildRover sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

selge dvd bygge htpc av pc?

jeg har tenkt og selge min dvd 22 og kjøpe lydkort pluss kabinett og bygge htpc..
    - vill jeg bli mere fornøyd med en slik løysning?
    (skal kobles til pj etter en stund.. dvd 22 har bare komponent..)

- Hvilket operativsystem? windows media center? kan man starte windows hvis man bruker dette så man kan bruke pc til andre ting også? Pc'en må kan brukes
    til andre ting også..
    Hva er spdif? er det et signal.. jeg har tenkt å bruke coaxil.. har lydkortene coaxil-ut? slkjønner ikke det som står om spdif:P

Er man klar for HD med htpc?

takker for svar!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det litt enkelt, men allikevel riktig: Liker du å arbeide med Pc (hardware / software) er svaret; Ja, du bør bruke HTPC da du på den kan spille av HD-materiale (dersom du får tak i dette).

Har du begrenset kunnskap om hardware / software, men ønsker å lære dette så er et slikt HTPC-prosjekt den aller beste måten å lære på. Hovedsaklig fordi du vil bli frustrert underveis da ting ikke virker som du helt hadde tenkt.

Høres det siste stress ut; Behold H/K DVD22 spilleren, og glem HTPC-prosjektet.

Til slutt: Har du IKKE lest gjennom de mest aktuelle trådene under kategorien "HTPC", så synes jeg du skal gjøre det for å få et godt grunnlag. Og høres det stress ut, så ville jeg iallefall anbefale deg å styre unna et HTPC-prosjekt.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil si det sånn: Ja takk begge deler.. Behold HK spilleren til du har fått testet ut HTPC. Skulle det ikke bli noen sukse så er jo en htpc brukbart til mye annet enn dvd avspilling. Kan nevne divx, xvid, gaming etc...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Altså jeg har tenkt det slik:
    prøve bilde fra pc over komponent ( har en kort kabel liggende) og samme med dvd'en når jeg får pj.. se hva som er best å gjøre en mening da.. orker ikke kjøpe lang komponent til dvd før jeg vet om det er den jeg skal bruke.. fra på må man vell helst ha dvi/hdmi..

men lurer på dette med htpc hva som brukes til operativsystem.. kan man bare bruke windows eller blir det kvalitetsforskjell ved andre operativsystem? feks windows media center
    leste at det er lurt å holde htpc ren ved htpc bruk..! noe jeg ikke kan siden jeg skal bruke til andre ting også... eller?:P htpc= en helt vanlig pc med lydkort og godt skjermkort pluss feks windvd 6? :P

men lurer veldig på hvordan man skal overføre lyd fra lydkort.. har lest mye men finner ikke helt ut hva spdif er!?:P er det en tilkobling eller et signal.. kan man bruke coaxil på lydkort?

tusn takk for svarene!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTPC = kraftig PC der man benytter ZoomPlayer og en bildeprosseseringssoftware som kalles ffdshow. Ffdshow kan utføre mange bildebehandlinger og skaleringer.

Medie-PC = grei PC der man spiller av musikk og/eller bruker f. eks. WinDVD for å spille av en DVD-film. Eller du kan benytte annen software som du har indikert.

Kobling mellom PC og projektor: Det beste og letteste er å benytte VGA, eller DVI. VGA er det aller enkleste og gir et bedre bilde enn komponent.

Overføring av lyd: Du kan gjøre dette på to måter. Den ene metoden kan være via TOS-link (optisk overføring). Den andre måten er coaxial (S/PDIF). De fleste lydkort har coax, og noe har optisk i tillegg. Jeg bruker optisk.

TOS = Toshiba
    S/PDIF = Sony / Philips Digital Interface

Konklusjon: Du kan bruke en middels PC til det du ser for deg. Skal du derimot briuke PC-en til å utføre opptak av TV-programmer så krever det litt mer kraft.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

okei..

.. så man trenger altså ikke annet operativsystem! good.. da kan pc brukes til skolearbeid/internet/avforum og:P:P:P
    men windvd6 er det greit? eller vill du/dere annbefale zp? er dette gratis programmer eller? syntes å huske en link hvor det sto hvor man fikk tak i dem.. men vet ikke hvor..

Amd 2700
    512mb
    gforce 6600gt
    +nytt lydkort da..

Vill dette bli ok? tror dere dette vill bli like bra som min dvd? bare lurer litt.. en liten stund før jeg får testet..
    skjer sikkert noen oppgraderinger etterhvert.. feks før hd kommer for fult.. da trenger man vell noe mere gubb for å drive sakene?:P men det får være en begynnelse.. (først pj!)

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kanskje litt off topic, men når jeg bruker Zoomplayer så blir lyden så sinnsykt lav, og jeg må skru opp volumet på forsterken sinnsykt høyt opp for og høre lyden sånn passe normalt, men hvis jeg bruker windvd 7 så blir lyden bra igjen.

Har foresten installert det meste av programmer som står i mastiff's guide på hw.no sidene

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ZoomPlayer så bruker du egen audio codec. De jeg har testet har alle gitt lavere volumnivå enn InterVideos egen audiocodec. Om du vil så kan du jo sette opp sistnevnte codec i ZoomPlayer. Det har jeg gjort.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

tusn takk for svar! gleder meg til å prøve med pj når den kommer.. se hva som er best..

en litn ting.. det sies i denne linken

http://avforum.no/forum/tv-apparater/22241-sony-taper-penger-spesielt-tv.html

at panasonic ae 700 ikke kan spille av 720p fra data hdmi:S (svar tre)
    er dette tilfelle?

d var jo den jeg hadde tenkt meg:S kanskje litt utenfor tråden.. men har jo med pc også å gjøre:P noen som vet om dette er rett?

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få en annbefaling av OS og programvare er jo Mastiff sin guide et must

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var kjekt med mastiff's guide! leser og leser og leser og leser og les.............. :P

Lignende tråder

1. HTPC et substitutt for DVD?
    By Trancton in forum Generell HTPC
    Svar: 1
    Siste melding: 01-23-2005, 23:35
  2. Ny DVD Spiller eller HTPC
    By tobben in forum Generell HTPC
    Svar: 5
    Siste melding: 07-20-2004, 11:59
  3. Bytte ut stasjonær dvd med htpc?
    By _frost_ in forum Generell HTPC
    Svar: 13