Hva slags komponenter trengs for en skikkelig "HTPC"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva slags komponenter trengs for en skikkelig "HTPC"

Har sett at det er et par tråder som dette her men lager min egen for å få spurt om absolutt alt jeg lurer på

Jeg har en fujitsu siemens pc som jeg har tenkt å gjøre om til en slags htpc ved å investere i nye komponenter men på et par punkter er jeg usikker. Denne pcen håper jeg kan bytte ut både cdspiller og dvdspiller samtidig som den kan brukes til spilling. Her er det jeg lurer på:

1. Det jeg fortsatt lurer mest på er om det er vits med et bra lydkort til pc'en og isåfall hvilket? Jeg leste på hw.no for en stund sia at viss du har en bra forsterker som du kobler pc'en via så har lydkortet i pc'en ingenting å si bare du har de riktige utgangene, er dette riktig? Viss det er feil, er det noen som har tips om hva slags lydkort jeg burde velge til en pris under 3000? Et annet spørsmål er hva slags type kabel er best til å overføre lyd fra pc til forsterker (når det gjelder signalkabler til lyd og bilde har jeg absolutt ingen anelse, utenom at jeg har hørt at dvi er det beste når det gjelder bilde). Er det noe annet som har innvirkning på bedre lyd som jeg ikke har nevnt?

2. Jeg har veldig lyst til å ha mulighet til å vise hd materiale via pc'en, holder en AMD Athlon 64 3200+ og 1gb ram til å vise høykvalitets video? Og som det er spurt om i en annen tråd her på forumet, er det noen som har en link hvor man kan få lasta ned opptak fra de første hdtv kanalene? Er det noen forskjell på bildekvaliteten på dvd-spillerene man får kjøpt til pc nå for tiden, og hvilket skjermkort burde jeg kjøpe for å få bra bilde via prosjektor?
    Det jeg egentlig spør om her er: Hva må til for å få best mulig bilde med visning av vanlige dvdfilmer over pc'en og hva må til for å kunne bruke den som viser av hdfilmer o.l.

3. Tv-kort: For meg så ser dette http://www.dinside.no/php/art.php?id=90588 tv-kortet ut som den ultimate løsning! Her kan man altså sende bilde over til tv/prosjektor og da ta opp rundt 0-2% av cpu selv om pc'en blir brukt som tv-tuner, her kan du også få en ukesoversikt over programmene på kanalene du har tilgang på å krysse av de du vil ta opp i løpet av uka... Sinnsykt greit viss du har tv1000 kanalene og har lyst på en stor samling dvd-filmer Jeg har ikke funnet et tv-kort som slår dette (til prisen såklart) men vil være på den sikre siden så jeg spør lisågodt her på forumet. Noen som vetom dagens tv-kort kan brukes på samme måte når hdtv kommer, altså ta opp hd filmer i knallbra oppløsning?

Blei mange spørsmål det her men det er jo en del her på forumet som kan svært mye så jeg håper å få svar på det meste ... Si ifra viss det er noe jeg har glemt som er vesentlig for å bruke en anminnelig pc som mediacenter i hjemmekinoen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm.... så intervjuet med deg i hjemmePC, ser at du sitter inne med masse kunnskap. Du kan ikke hjelpe meg litt på vei vel?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Avhengig av forsterkeren din . Har den en bra D/A konverterer så kan du kjøre signalet digitalt hele veien fra PC'en. Svært mange Hovedkort har innebygd ett 'dårlig' analogt lykort, men de har også ofte digital utgang. Kabelen blir isåfall en enkel coax kabelfra PC til forsterkern og du trenger ikke ekstra lydkort.

2. AMD64 3200 holder til 720p. 1080i tror jeg den sliter litt med... 1gb ram holder. Sjekk http://www.dvbportal.de/projects/hdtvpump/ for HDTV materiale. DVD spiller til PC har ingenting å si for kvaliteten, det er DVD codecs som utgjør forskjellen. DScaler er bra... Geforce 6600 -> er kjent for å gi best bilde (via DVI utgang)...

3. Haupaugge PVR kortene gir bra kvalitet, men du vil selvfølgelig ikke sende signalene direkte fra disse (S-VHS utgang?) til prosjektoren din. Dette er i tillegg ett analogt kort, dvs du kan kun ta imot via antenne eller analog kabel. Dermed blir kvaliteten noe begrenset. Opptaks funksjonaliteten du spør etter kan du oppnå med de fleste TV kort med XMLTV sammen med f.eks. mediaportal.

Mitt 'drømme' HTPC prosjekt ser slik ut:
    1. AMD/Intel PC på 3500+ Bør ha strømspare funksjon. Geforce 6600 kort. PC'en er godt gjemt bort.
    2. Plasma skjerm, 42" eller større, med RS232 kontroll. Koblet til PC med DVI kabel.
    3. Twinhan eller FireDTV DVB-S kort med Common Interface
    4. Satelitt og Canal Digital abbonement
    5. Mediaportal og XMLTV
    6. Zoomplayer og Dscaler5 filtre
    7. Keyspan Express Remote
    8. Receiver med RS232 kontroll
    9. Girder for styring av Plasma/Receiver
    10. Ekstern 'Slim' USB DVD spiller, plassert i hylla ved siden av DVD'ene

Tom

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder tv-kort er 350 kortet du linker til som tommer sier, ikke noe å bruke til tv-ut. Hvis jeg ikke husker feil kan du bare sende opptak gjort med kortet ut fra kortet til tven.

Hauppage pvr 150 kortet er et bedre valg. Dette har nyere hardware enn 350 og koster mindre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et PVR 350 kort, og har ingen problemer med å sende TV-signalet videre til plasma-tv'en min fra det. Er imidlertid ikke 100% fornøyd med bildekvaltiteten, det hakker litt når det er mye bevegelser i skjermbildet...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slettix
    Jeg har et PVR 350 kort, og har ingen problemer med å sende TV-signalet videre til plasma-tv'en min fra det. Er imidlertid ikke 100% fornøyd med bildekvaltiteten, det hakker litt når det er mye bevegelser i skjermbildet...
    Det jeg tenkte på var at du ikke kan få opp pc-desktopen gjennom tv-ut på pvr 350, stemmer det?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, det var det du mente...det stemmer!
    Bare tv-signalet blir sendt ut. Men du kombinerer jo dette med et skjermkort, og vha f.eks Media Center får du jo tv-bildet inn som en integrert del av desktop'en.

Lignende tråder

1. Diverse komponenter jeg ikke vet hva er til
    By Evoz in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 01-05-2007, 10:31
  2. Hva slags signalkabel bruker dere?
    By Zamot in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 24
    Siste melding: 03-15-2005, 21:25
  3. Svar: 3
    Siste melding: 01-08-2004, 22:46
  4. hva slags Økonomi høytalere?
    By mg_martin in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 8
    Siste melding: 10-29-2003, 19:47
  5. Hva slags s-video kabel skal jeg kjøpe?
    By oyvindherman in forum Kabler
    Svar: 4
    Siste melding: 03-20-2003, 17:12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •