CPU valg og varmeproblem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy CPU valg og varmeproblem

Hei alle...

Jeg vurderer å anskaffe ny cpu til htpc'n - men dette antec desktop kabinettet jeg bruker blir noe sinnsykt varmt inni, til tross for alle vifter går, og ikke spesielt stillegående.

Leser i diverse guider at Intel er å anbefale. Men jeg er skeptisk forde jeg har lest at den utvikler så mye varme. Jeg har nå en Palermino 1800+ XP cpu i, og kan ikke sette på lokket på kassa forde da overstiger den 70 grader idle, jeg har prøvd en 2000+ tbird, og har akkurat samme problemet (jeg anntar at problemet skyldes kassa, forde denne cpu var vesentlig kjøligere i et tower)

Så har jeg lest litt at de nye 939 AMD64 duger ganske bra, men problemet mitt er at jeg har AGP grafikkort som ikke skal byttes ut, og man får vel ikke 939 med AGP?

Jeg hadde sett meg ut et Asus P5P800 kort, men er som sagt usikker pga varmen. Noen som vet hvordan disse gamle xp cpu'ene er i forhold til nyere Pentium 4 CPU ?

Har også vurdert å borre flere hull i topplokket på kassa, og lage en "tunell" ned til CPU vifta, men generelt sett blir hele kassa veldig varm, så jeg er usikker på om det har noe effekt.

Har fått intrykk av at desktop generelt blir mye varmere enn tower kabinett!??!

Noen med erfaringer/gode tips ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bygget 3 PC'er som egentlig mest var bygget til gaming osv, men har nå siden jeg skal skaffe meg HTPC og vil ha litt stillhet mellom dundringen av bassen, ordnet meg VANNKJØLING. Nemlig, en stk pumpe, en stk radiator, en stk feste til CPU og to papst vifter som kjøler ned radiator. Helt sinnsykt hvor stor effekt dette har. Ikke støyer det (så lenge du monterer pumpen fast til ett eller annet slik at den ikke vibrerer) og så ser det svært så tøft ut Eneste minuset er pris. Betalte 2500 for Mist Vannkjølingsett men jeg sier bare at det er verdt det.

Mer inn på valg av CPU. Har selv vært innom en god del merker blant annet Celereon Intel =/ og A64 Athlon har aldri skuffet og er nå min beste venn i min nyeste kreasjon

Ellers når det gjelder tower eller desctop vil jeg si Tower gir mer mulighet for sirkulasjon. Har selv ett BigTower som ja... la oss si det er stort og romslig.

Hvis det er snakk om vifter du skal sette i, VELG PAPST!!! (unnskyld fjortistendensene med 3 utropstegn, men jo så høyt roper jeg nettopp til deg) Det er helt sykt hvor lite lyd papst lager og hvis du er av den litt mer avanserte, kjøp viftestyring i tillegg. Gjør at du kan velge fart på viftene, men selv kjører jeg 100% og den eneste lyden jeg hører kommer fra strømforsyningen min som er rimelig helt tatt "lydløs".

Håper dette hjalp deg litt.

Edit: Skriveleif

Mvh
    RageHunter

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding, men lyd er ikke spesielt stor faktor for meg, da pc'n står i et eget rom, på andre siden av veggen for tv'n. Det jeg er redd for er hvis jeg kjøper en P4 3ghz, så blir den så varm at jeg fortsatt ikke får satt på lokket på pc'n - noe som er mer upraktisk for meg.

Og hvis jeg først oppgraderer hovedkort og cpu så vil jeg jo at den har en rå ytelse, og takler alt jeg kaster til den av bildebehandling og encoding/decoding.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RageHunter
    Hvis det er snakk om vifter du skal sette i, VELG PAPST!!! (unnskyld fjortistendensene med 3 utropstegn, men jo så høyt roper jeg nettopp til deg) Det er helt sykt hvor lite lyd papst lager og hvis du er av den litt mer avanserte, kjøp viftestyring i tillegg. Gjør at du kan velge fart på viftene, men selv kjører jeg 100% og den eneste lyden jeg hører kommer fra strømforsyningen min som er rimelig helt tatt "lydløs".
    PAPST er greit hvis man takler støy. Men jeg har i mange år brukt papst sine 12 db vifter med fanmate justert helt ned. Men dette BRÅKER alt for mye etter min smak.

Vannkjøling er løsningen for dette problemet. Men velg ikke en løsning med vifter. Kjøp heller den som jeg selv har. Zalman trekker varmen ut av kabinettet og en kompis med minikabinett kjører denne løsningen med meget godt resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.firingsquad.com/hardware/...tpc/page10.asp

http://altomdata.jubii.dk/stortest.a...0Data.Stortest

Alt om data i Danmark anbefaler Alphacool Passiv vand køling, hvis man vil have vandkøling. Denne køler både CPU, GPU og chipset i modsætning til Zalman Reserator 1 der kun køler CPU, men som ellers fik god kritik for nem installering bla.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nok ikke samme budsjett som firingsquad, og en cpu alene til 4500 blir nok litt drøyt. Smertegrensen ligger på 2K. Pentium D kunne kanskje vært et alternativ, men da dukker problemet med AGP opp igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du mener med at Papst bråker? har 2 stk 12x12 cm djevler som kjører på hundre prosent og kan legge øret inntil og hører absolutt ingenting!

Hvorfor kommer spørsmålet om agp opp når du skal velge cpu...? Socket hadde vært mer relevant?

Mvh.

RageHunter

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har AGP grafikkort, dette skal ikke skiftes ut, det begrenser valgene en del, f.eks. AMD64 med doble minnekanaler er vel helt utelukket ? Og hvordan kan et 754 AMD system hamle opp mot en Pentium i HTPC mijø ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har plass til et miditower så bruk heller det. Desktop etc blir fort mye varmere. Har selv et støydempet Chieftec kabinett med en Enermax Whisper strømforsyning med "Magic Vent" på baksiden. Pc`en brukes til film/musikk og har aldri at problem med den er ustabil eller for varm.

Sjekk microplex, syns dem har mye bra med tanke på støydemping.
    http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp

Min oppfatning er at du ikke behøver det råeste hvis du kun skal bruke pc`en til film/musikk, da blir det stort sett "overkill"

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/alabama

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RageHunter
    Hva er det du mener med at Papst bråker? har 2 stk 12x12 cm djevler som kjører på hundre prosent og kan legge øret inntil og hører absolutt ingenting!
    Da tror jeg du skal få sjekket høreselen din, eventuellt hvor mye støy du har ellers i rommet. For hvis ikke du hører 12 db vifter har du et seriøst problem. I samboerens PC har jeg 2 stk 12 db vifter. En på cpu og en i psu (moddet). Disse hører jeg alt for godt.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Da tror jeg du skal få sjekket høreselen din, eventuellt hvor mye støy du har ellers i rommet. For hvis ikke du hører 12 db vifter har du et seriøst problem. I samboerens PC har jeg 2 stk 12 db vifter. En på cpu og en i psu (moddet). Disse hører jeg alt for godt.
    12 dB vifter støyer utrolig lite. Har ikke problem med slike vifter og hørselen min er normal. Tror nok det er du peakman som er litt følsom / sensitive

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kay
    Hei alle...

Jeg vurderer å anskaffe ny cpu til htpc'n - men dette antec desktop kabinettet jeg bruker blir noe sinnsykt varmt inni, til tross for alle vifter går, og ikke spesielt stillegående.

Leser i diverse guider at Intel er å anbefale. Men jeg er skeptisk forde jeg har lest at den utvikler så mye varme. Jeg har nå en Palermino 1800+ XP cpu i, og kan ikke sette på lokket på kassa forde da overstiger den 70 grader idle, jeg har prøvd en 2000+ tbird, og har akkurat samme problemet (jeg anntar at problemet skyldes kassa, forde denne cpu var vesentlig kjøligere i et tower)

Så har jeg lest litt at de nye 939 AMD64 duger ganske bra, men problemet mitt er at jeg har AGP grafikkort som ikke skal byttes ut, og man får vel ikke 939 med AGP?

Jeg hadde sett meg ut et Asus P5P800 kort, men er som sagt usikker pga varmen. Noen som vet hvordan disse gamle xp cpu'ene er i forhold til nyere Pentium 4 CPU ?

Har også vurdert å borre flere hull i topplokket på kassa, og lage en "tunell" ned til CPU vifta, men generelt sett blir hele kassa veldig varm, så jeg er usikker på om det har noe effekt.

Har fått intrykk av at desktop generelt blir mye varmere enn tower kabinett!??!

Noen med erfaringer/gode tips ?
    Heisann.
    Socket 939 leveres med AGP støtte enda.
    Asus, abit og Epox leverer alle med AGP 8x søtte på en del av sine 939 kort.

Jeg ville valgt kabinett fra Artic Cooling, et Epox EP-9NDA3+.
    Har dette kortet selv, og er veldig fornøyd med det.

CPU står du jo litt fritt til å velge på 939 socket, selv valgte jeg en Winchester 3500+.

Til kjøling ville jeg valgt Big Typhoon fra Thermaltake.
    Den kjøler noe så helt sinnsykt, men er stor og tung.
    Det er en 12cm vifte på den, og den har det man kaller hviske støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wolverin,

takk for tips, jeg hadde gått meg helt inn i en blindgate, og forestilte meg at 939 var kun pci-e og 754 var agp. Ser ut som jeg må prøve å finne litt info om A64 X2 3800+ og evt. smøre meg med tålmodighet. Har blitt veldig fristet av dualcore cpu, selv om jeg kanskje ikke vinner så mye i htpc sammenheng, så kan jeg bruke pc'n til andre ting samtidig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beste vifter...

De beste viftene for de med støyallergi er SilentX.

www.vendur.no har et godt utvalg...

De anbefales på det sterkeste!!

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuellt Papst vifter, som også er meget stillegående og flytter noe mer luft enn SilenX. Selges hos blant andre:
    www.microplex.no

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikkje heilt sant av papst flytter meir luft en silenx?

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crusade
    Det er vel ikkje heilt sant av papst flytter meir luft en silenx?
    Neivel? Av de SilenX viftene jeg kan finne er det ingen som flytter mer enn 58 CFM.. Men du må gjerne opplyse meg hvis det finnes noen som flytter mer luft!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått intrykk av at desktop generelt blir mye varmere enn tower kabinett!??!?
    Hei kay,

For å svare på det siste spørsmålet først. Ingen kabinett generer noe varme. Følgelig blir varmen fra et kabinett den samme uansett hvordan det er konstruert. Poenget blir dermed hvor gode kabinettene er til å ventilere ut den varme luften. Dessverre er en del htpc-kabinetter veldig dårlige på nettopp det, og en del av de kompenserer for dårlig design ved å putte inn bråkete vifter. Dersom varmen inni kabinettet blir lavere når du tar av lokket på den vil jeg påstå at kabinettet er skikkelig dårlig designet mht ventilasjon.

Angående prosessor så kan du regne med mer enn doblet varmetap i prosessoren med en AMD 64 X2 i forhold til den Athlon prosessoren du har nå. Selv om de nye prosessorene til AMD klokker ned og har lavere varmetap ved lite bruk hjelper jo ikke det så mye i de tilfellene en faktisk har bruk for den. Spesielt under en to eller tre timers filmøkt hvor prosessoren må jobbe omtrent på 100 prosent belastning konstant, så kan en regne med et kjempekrasj dersom kabinettet ikke greier ventilere ut varmen.

Du kan jo sjekke ut designet på Heatsync 6000. Dette kabinettet er utrolig solid bygget og er blitt grundig diskutert på avsforum. Det beste av alt er at kabinettet er så bra designet mht ventilering av varme at det ikke trenger noen vifter! Overhodet! Kabinettet burde derfor være en grei mal for evt. modifiseringer av ditt nåværende kabinett. (forøvrig er hullene i topp- og bunnplata boret på en spesiell måte slik at det hindrer mest mulig støy å nå omgivelsene)

Til slutt: Veldig mange som snakker om stillegående vifter og annet tull i denne tråden her. Trådstarter har selv skrevet at han ikke er så veldig interessert i dette, da PCen står i et annet rom. Er vel en fordel dersom folk respekterte dette og tok den diskusjonen i en annen tråd.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Neivel? Av de SilenX viftene jeg kan finne er det ingen som flytter mer enn 58 CFM.. Men du må gjerne opplyse meg hvis det finnes noen som flytter mer luft!
    Her er det vel snakk om hvem som flytter mest luft per dB (som et kvalitesmål)og tatt i betraktning at det er utrolig små forskjeller det er snakk om samt at det er produsentens egne målinger som oppgis så er det vel liten vits å krangle om akkurat denne detaljen. Papst har 80mm vifter som ifølge specs skal flytte 79CFM. Dette er hvertfall vifter jeg hadde holdt langt vekke fra noe som skal være stille... 58CFM har også potensiale til å bråke for mye så jeg hadde ikke valgt hverken den eller papsten på 79.

Det er hvertfall hevet over enhver tvil at papst lager kvalitetsvifter, og det er også mange som bruker SilentX med godt resultat, så jeg hadde valgt ut fra pris og oppgitt dB.

Når det gjelder spørsmålet om 12dB er plagsomt høyt så må vi vel bare være enige om at støy er relativt. Det kommer an på generelt støynivå i rommet og ens høreevne.

anbefaler http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=RC56 som er en motstand som settes i serie med vifta dersom man skal gjøre den siste billige støy-tweaken.

DrE

edit: beklager maset om viftestøy. Hadde glemt at pcen sto i et annet rom.
    Uansett så tror jeg det rommet er temmelig varmt dersom han ikke kan ha lokke på et tower kabinett uten ustabilitet...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    For å svare på det siste spørsmålet først. Ingen kabinett generer noe varme. Følgelig blir varmen fra et kabinett den samme uansett hvordan det er konstruert. Poenget blir dermed hvor gode kabinettene er til å ventilere ut den varme luften. Dessverre er en del htpc-kabinetter veldig dårlige på nettopp det, og en del av de kompenserer for dårlig design ved å putte inn bråkete vifter. Dersom varmen inni kabinettet blir lavere når du tar av lokket på den vil jeg påstå at kabinettet er skikkelig dårlig designet mht ventilasjon.
    Jeg skjønner jo at kabinettet i seg selv ikke generer varme Poenget var at jeg har flere erfaringer nå med at cpu blir mye varmere når de plasseres i desktop kabinett fremfor et tower. Begge kabinettene er av "kjente" merker (Antec og Silverstone) Ventilasjon er helt klart et problem med silverstone, ettersom temeraturen synker drasdisk og viftene blir lydløse hvis man åpner en luke i fronten, altså tyder det på undertrykk i kabinettet, noe som vi ikke har klart å løse ved å justere sette inn vifter til å blåse inn. Når det gjelder Antec hjelper det lite selv å ta av dekselet i toppen !! Noe som tyder på dårlig konstruksjon/plassering av komponenter. CPU ribbe sitter klint inni HD'ene. Poenget er vel at det er lettere å få bra luft sirkulasjon i de fleste tower.

Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Angående prosessor så kan du regne med mer enn doblet varmetap i prosessoren med en AMD 64 X2 i forhold til den Athlon prosessoren du har nå. Selv om de nye prosessorene til AMD klokker ned og har lavere varmetap ved lite bruk hjelper jo ikke det så mye i de tilfellene en faktisk har bruk for den. Spesielt under en to eller tre timers filmøkt hvor prosessoren må jobbe omtrent på 100 prosent belastning konstant, så kan en regne med et kjempekrasj dersom kabinettet ikke greier ventilere ut varmen.
    Jeg har ikke sjekket så mye, men mener å ha lest at X2 ikke har noe spesielt høyere W forbruk enn A64, og A64 er jo mye kjøligere enn AthlonXP.

Uansett har jeg vel kommet til den konklusjon at jeg sansynligvis flytter utstyret over i et nytt tower. Når det gjelder CPU valg så venter jeg nok en måneds tid til, X2 er fristende, ellers er nok Pentium (D) det mest aktuelle valget.

Lignende tråder

1. PIV Hyper Threading and CPU usage under ZP + FFDShow
    By ajocius in forum Generell HTPC
    Svar: 22
    Siste melding: 06-02-2005, 12:27
  2. Valg av budjsett-projektor
    By Zachzi in forum Digitale projektorer
    Svar: 34
    Siste melding: 01-07-2005, 10:22
  3. Cpu
    By Necman in forum Generell HTPC
    Svar: 2