Ny status: HTPC vs. DVD-spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny status: HTPC vs. DVD-spiller

Denne tråden er dedikert diskusjonen vedrørende HTPC og DVD-spiller når det gjelder ren bildekvalitet. En HTPC har en mer fleksibel bruk, men vi ser bort fra det emnet.

I gamle dager (2 år siden) så produserte en HTPC et særdeles godt bilde på en digital projektor. Mye bedre enn en standalone DVD-spiller til en respektabel pris.

Tror egentlig at den tiden er forbi.

I dag mener jeg at en DVD-spiller i samme prisklass som en middels HTPC (5.000-10.000 kroner) gir like godt bilde som en HTPC.

Andre med synspunkter på dette emnet?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi ser en økende tilgang av DVD-spillere som har utgang for DVI/HDMI som også medfører større mulighet for oppskalering av signalet. Dette er selvsagt nødvendig for at nyere DVD-spillere skal kunne hevde seg mot HTPC (som jo skalerer og leverer 720p +).

Hva som passer deg best kommer som nevnt an på bruksmønsteret. Har du HD-materiale, kommer du selvsagt ikke utenom. Har du KUN DVD-filmer du ønsker å fremføre - da blir det et valg ifht. kostnad og behov. Å legge egenkjøpte DVD-filmer inn på harddisk er vel også en ren utopi. Det tar alt for stor plass - selv med dagens relativt lave harddisk-priser.

Det er vel ingen tvil om at en HTPC (med godt valg av software) fortsatt stort sett gir et renere bilde enn en DVD-spiller. Imidlertid vil vi snarlig se en tilgang på hyggelig prisete HDMI-kompatible spillere som nok vil gjøre en investering i HTPC til et vanskeligere valg. Og når man tar med en DVD-spillers betjeningskomfort - da vil ganske sikkert forskyvningen mot høydefinisjons DVD-spillere virkelig ta av.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    ...Det er vel ingen tvil om at en HTPC (med godt valg av software) fortsatt stort sett gir et renere bilde enn en DVD-spiller...
    Det er nettopp det jeg betviler...

Bruker du HTPC?

Selv har jeg sverget til HTPC med ZP / ffdshow, eller WinDVD6, men tror egentlig tiden er inne å innse at de nye DVD-spillerne (f.eks. Philips DVP9000S) gir minst like gode bilder som en HTPC til samme pris (dvs. 4000 kroner).

Slik var det ikke for 2 år siden.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, du nevner den nye Philipsen. Ingen tvil om at denne er med på å definere det nye skiftet.

Selv har jeg en ny HTPC til 12-15.000. Selvsagt ingen god investering sett i forhold til ren DVD, men så benyttes den jo mye til HD-materiale.

Hva som er den beste avspilleren (eller de beste) for HTPC kan det sikkert diskuteres mye om. Kommer vel mye an på materialet som skal fremføres.

Som jeg skrev (og også du); vi vil nok garantert i disse dager se et markant skifte i leverandørenes maskinpark - noe som medfører at de nye DVD-spillerne ganske sikkert vil overbevise stort.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om DVD-spillerne i budsjettklassen klarer å hamle opp med en god HTPC, men jeg vet at jeg aldri har sett en HTPC som kan trylle med bildet slik A1XV kan. Det Realtabrikken klarere av støyreduksjon er bare helt fantastisk, og den er nok snart tilgjengelig i langt billigere DVD-spillere også. Det er som dere forstår lenge siden jeg har brukt HTPC til avspilling av DVD, men den fungerer forsatt utmerket som HD-avspiller. Derfor er jeg jo helt avhengig av HTPC også, for hvordan skal jeg ellers spille av alle de høyoppløste filmene som ligger på harddiskene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er ingen tvil om at A1XV er suveren i denne sammenheng. Selvsagt med en pris langt over hva de fleste av oss kan (eller vil) betale for en ren DVD-avspiller. Håpet er at slik høykvalitets signalbehandling snart også kan finne veien inn i rimeligere modeller, gjerne fra Denon - la oss si modell 3950 eller så...?

Her gjelder det nok å følge med fremover!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kjøper du en dvd-spiller nå er den avleggs når nye dvd-formater kommer.

En HTPC derimot forutsetter bare et skifte av optisk drev :-)

k

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optisk drev OG software.. HTPC'en blir jo også fort avlegs da

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil dere si eventuelle forskjeller gjør seg gjeldende i lavere prisklasser? Vil for eksempel en "vanlig" pc med dvd-brenner og et skjermkort med DVI utgang slå de rimeligste dvdspillerne med DVI utgang på markedet i dag?

Lignende tråder

1. Trenger en ny Sone1 og Sone2 dvd spiller. Noen tips?
    By _LarZen_ in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 7
    Siste melding: 06-29-2005, 19:56
  2. hvilken dvd spiller anbefales til qpv 42" sd`en(med dvi
    By dopus in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 1
    Siste melding: 04-21-2005, 11:10
  3. Panasonic th42pa20-- Ny dvd spiller...
    By geiri in forum TV-apparater
    Svar: 6
    Siste melding: 10-16-2004, 01:44
  4. Trenger billig DVD spiller med 5.1 ut
    By ProtoType in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 2
    Siste melding: 10-02-2004, 14:24
  5. DVD Opptaker (m/HDD) eller HTPC?
    By iver89 in forum Generell HTPC
    Svar: 42
    Siste melding: 02-28-2004, 17:47

Stikkord for denne tråden