Rimelig og stille HTPC kjøling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rimelig og stille HTPC kjøling

Hei. Jeg har sett det er mange her som sverger til Reserator fra Zalman. Denne er meget god ,men den har også en ganske høy prislapp. Jeg har kjørt med denne løsningen dere ser på bildet i lang tid nå (med flere datamaskiner)og kan anbefale den som en meget stille og rimelig løsning.

PSU`en er en Delta350W og den kan sammenlignes med en MIST500W i støynivå. Selv med radiatoren montert på så har denne et meget behagelig støynivå. Jeg sitter ca 50cm fra maskinen nå og jeg hører ikke viften (overdøvet av en Samsung 5400RPM disk, en disk som er en av de mest stillegående på markedet). Pumpen står på noe liggeunderlag og sender ingen vibrasjoner til pulten.

Thermaltake bigwater koster ca 700kr og med denne løsningen så ligger cpu på 48grader med 30minutter prime95. Når jeg ser film ligger den på rundt 40grader. Romtempraturen er 24grader iflg flere tempratursensorer jeg har her. Hardwaren er en A64 3000+ S754 som er overklokket til 2400 med 1.6V (fikk dette systemet tidligere idag).

Bildet ligger her: http://home.no.net/svaking/Wank/HTPC.JPG
    Det finnes flere andre løsninger enn reserator med tilnærmet samme støynivå til en rimeligere pris.

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greie kjølinger de der ja, har bigwater sjøl og synes den fungerer perfekt til mitt bruk, og funker også til overklokking men ikke så altfor mye..

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bigwater i segselv er ikke så veldig bra ,men man kan tjene på å snu plexien og borre et hull til et av ledningene i midten. Tempraturer på rundt 25c over ambient med en vifte man ikke hører er da greit.. Man hører også Eheim pumpa i reserator hvis man virkelig vil høre den

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal sies at det er en svakhet i bigwaterpumpa. Den går på DC og dermed må man ha elektronikk for å generere pulser. Snur man plexien vil pumpa jobbe lettere og tempraturene vil synke.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn for og være ærlig er BigWater selv en svakhet :P
    Mange som har hatt feil med den, du har sikkert sett det på overklokkingsforumet du også?
    Men jeg var heldig og fikk et sett som fungerte greit, om ikke så lenge skal nok BigWater ut av pc'n min da morra mi sannsynligvis overtar denne pc og jeg orker ikke sjekke vannstanden hele tiden :P

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk sier at plexien sprekker. Jeg mener dette virker som en brukerfeil(i mange tilfeller). Settet bruker hurtigkoblinger og man må holde igjen på mutterne som sitter i plexien ellers så sprekker toppen. Plexitoppen har svakheter ,men hvis man er fornuftig så fungerer det fint. Det er også best å sette på gjengeteip mellom nippel og plexi. Selv har jeg forsterket den med ca 1gram med lim.

Plexien knaker også hvis man strammer uten å holde igjen mutteren som er festet i plexien.. Folk som er lure holder igjen på den mutteren

EDIT: Man ser jo at plexitoppen er skjør.. Thermaltake har spart på plexien og dette er noe de ikke burde ,men folk som er forsiktige har ingen problemer med dette.

Jeg var oppe hos skrue (du har sikkert hørt om han) og vi pratet om løst og fast og snakket litt om bigwater. Pumpen jobber rett og slett for hardt virker det som. Greit nok at imprelleren ikke går så fort og bare dytter vannet ,men når turtallet synker så øker også utviklingen av varme i pumpen. Det er ganske dårlig dimensjonert elektronikk i pumpen så pumpen er ikke noe god med å jobbe med motrykk.

En ting jeg gjerne vil kritisere er kompetansenivået på overklokkingsforumet siden flere personer har rapportert at push-in koblinger lekker. Dette er rett og slett en brukerfeil og både jeg og skrue var helt enige. Slangene blir rett og slett ikke dyttet hardt nok inn i nippelen. De må innenfor en tettningslist(i mangel på et bedre ord) og mange kutter nok slangene slik at endene er skjeve.

Løsningen jeg snakket om ser slik ut:

Meningen med denne posten var å få ut litt noen meninger om at folk sier at kun reserator er stille. Jeg utfordrer alle til å gjøre det samme.. er det forskjell i støynivå mellom denne løsningen og reserator? Ingen tvil om at Zalman WB2 blokka er mer solid ,men den er også lite responsiv (grunnet at den er ganske massiv med kobber). Men er det verdt prisforskjellen? Ligger på rundt 55grader med overklokking

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo en bra løsning dere har der, kanskje jeg gjør det samme, kommer litt ann på om jeg gidder og om jeg har nødvendige verktøy. Men er enig at mange av feilene er typiske brukerfeil, mange som kjøpte BigWater settet nettopp pga det var så billig men de hadde egentlig ingen intensjon om å virkelig gå inn for og være forsiktig og montere det riktig.. Motsier vel det som står i den ene posten min her men det er ikke til å unngå, BigWater oser egentlig ikke av kvalitet..

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett. Det oser ikke av kvalitet,men det lønner seg alltid å være forsiktig før man bruker noe (uansett hva slags utstyr det er). Jeg er somsagt fornøyd med ytelsen etter modifikasjonen.

Et spørsmål: Må du etterfylle og evt hvor ofte?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fylte på mere vann i dag, og nå er det vel ca 2-3mnd siden sist jeg sjekka og fylte litt vann på..

Altså, det er ikke så mye vann som "fordamper"

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det er snakk om HTPC så regner jeg med at mange har maskinen stående i tilknytning til stereoanlegget, og dermed står det åpent for småfolk.

Jeg liker veldig godt tanken på vifteløs vannkjøling, men reserator er ikke løsningen for meg hvertfall! Min lille datter på 1.5år villle revet den i filler på no-time!

Her er BigWater eller tilsvarende løsningen bedre, da du kan ha alt inne i et kabinett og dermed skjule radiatorer og vifter (og ikke minst silikonslanger) for små barnehender.

En løsning slik som Peakman linker til, der reseratoren står under en pult ville ikke funket i hjemmet mitt...

Når det gjelder kvaliteten til BigWater må jeg si meg enig i at kvaliteten er lav og byggekvaliteten under middels av hva man bør forvente. Jeg regner meg selv som en rimelig rolig og avbalansert fyr når jeg bygger pc-utstyr og lignende, men jeg har allikevel fått en liten lekkasjen i cpu-blokka. Å avfeie lekkasjer som brukerfeil kan jeg såvidt godta, men da er i såfall ikke systemet mye brukervennlig. Det tok meg to døgn å sette opp og sikkerhetsteste BW settet før jeg turte å montere resten av utstyret i htpcen. Lekkasjen har jeg ikke oppdaget før nå i senere tid. Det er samme feil som "alle" med problemer har, altså at cpu-blokka sprekker rundt niplene.

Vurderer andre løsninger nuh. Men luftkjøling er utelukket! Jeg klarer ikke å gå tilbake dit!

DrE

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at plexien sprekker er at nok at den gummiringen som skal sikre mot lekasjer utvider seg (med tempraturen) og dermed

Det knaket litt når jeg skrudde til siden jeg ikke holdt skikkelig på mutteren når jeg skrudde til. Tok på litt lim. ventet 5min og skrudde videre (da holdt jeg godt på mutteren). Kan ikke avføye alt som brukerfeil ,men siden settet har solgt så bra så er det mange som har brukt det som sitt første vannkjølingssett. Men jeg har nå testet litt overklokking og jeg ligger på 32c mens jeg surfer og ser på DVD. Setter jeg på prime øker tempraturen til 56grader. Jeg kjører 240x10 1.72V , 4xLDT , 1:1 5-2-2-2.0@3.3V. Altså noe som minner om maksimal overklokking med standard Vcore , synes ikke 56c er så avskrekkende

Hva med å bygge en "boks" til å sette maskinen i? Jeg har 10mm sponplater og jeg tar meg snart en tur til biltema for å kjøpe dempemateriale. De selger noe som visstnok skal dempe med 40db (om jeg tror på det er noe annet). Boksen kan man behandle etterpå(feks finère). Skal bygge en slik boks selv. Også skal jeg ha 1x120mm som skal suge luft inn til boksen. Varm luft finner alltid en vei ut

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjena.

Jeg er superfornøyd med ytelse per krone. Ikken noen annen kjøling til under 500,- har gitt meg ytelse/støyforhold engang i nærheten av BigWater, men som du sier har det en svakhet akkurat i niplene. (jeg har også en svakhet for nipler, men det er en helt annen sak 8-) )

Det er veldig veldig synd at Thermaltake har denne svakheten. Pumpen er også et på grensen til svakt punkt (men det spørs om det ikke var bare en svak batch for det er ikke så utbredt som plexisvakheten)
    Hadde ikke BigWater hatt denne svakheten så hadde det helt klart vært på grensen til en revolusjon innen cpu-kjøling, pris/ytelse tatt i betraktning. Det koster jo faktisk like mye å kjøpe en kobberkjøleribbe med vifte som komplett vannkjølesett...

DrE

Lignende tråder

1. Forslag til HTPC - kommentarer? (Mastiff?)
    By Tommelite in forum Generell HTPC
    Svar: 8
    Siste melding: 07-15-2005, 10:03
  2. Kjøling av HTPC
    By Mirage in forum Generell HTPC
    Svar: 10
    Siste melding: 07-21-2004, 22:20
  3. Hva skal en HTPC være? minimumskrav?
    By Frode H. in forum Generell HTPC
    Svar: 45
    Siste melding: 09-10-2003, 09:50
  4. HTPC, oppsett og utstyr. Jeg blir ikke klok...
    By MAXcpu in forum Generell HTPC
    Svar: 28
    Siste melding: 08-26-2003, 15:03
  5. Ny HTPC
    By lygren in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 12-18-2002, 12:54

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg