Hjelp til å få min HTPC stillere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å få min HTPC stillere.

Eller: hvordan passer Wife Acceptance Factor

Jeg har endelig bygd meg en HTPC med disse delene:
    CASE:
    Uneed HV 5 case
    Uneed Animo 320W MicroATX

MOBO/CPU/RAM:
    ASUS A8N-SLI DELUXE Socket 939
    AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz HT Socket 939
    Thermaltake Venus Silent Boost K8
    Veritech 512MB DDR PC3200 400Mhz

VIDEO:
    Asus Geforce 6600GT 128MB
    Hauppauge WinTV PVR500 OEM

DVD:
    NEC ND-3540

Men den bråker noe helt usannsynlig.

Har noe der ute erfaringer med noen av disse komponentene?
    Er i tvil om man skal bytte vifter eller går for vannkjøling. Men jeg er avhengig av at systemet blir stille, ellers vil ikke kona ha noe av dette... Forståelig for nå er det som å bo på en flyplass.

Takker for all hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke spesielt kjent med HTPC kassen du har brukt og heller ikke hvilket støy nivå du ligger på nå. Men du har noen kjappe valg.

Du kan ta i bruk dempningsmateriale inne i boxen, dette får du kjøpt på microplex.no og fungerer helt topp men kommer som sagt ann på hvor mye støyen er og hvor mye plass det er.

Du kan bruke det jeg nevnte med dempningsmateriale og i tilegg til dette bytte vifta som sitter på CPU kjølern din til en med mindre oppgitt db. Det samme kan gjøres med vifta på Grafikk kortet ditt.

Jeg lurer også på hvilken type harddisk du har, da du kan redusere støyen med enkle grep når det gjelder harddisker.

Du har også mulighet til og bytte kasse til noe som er designet for stillhet men jeg regner med du vil ha noe som matcher resten av utstyret ditt.

Når det kommer til vannkjøling så er dette en løsning, men generelt sett så er det liten plass til dette i HTPC kasse løsninger. Og skjer det noe da så kan det gå riktig gærnt med tanke på annet utstyr som er i nærheten også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke VELDIG god plass, men litt plass er det. Kassen har plass til to 60 mm vifter som kan føre luft inn i kassen.

Jeg lurte på å butte ut CPU og chipset viftene med en vifteløs og så prøve med en Artic NV Silencer for VGA kortet. Hva tror dere om det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som en bra løsning. Større varmespreder hjelper alltid Du burde også vurdere dempningsmaterial som jeg nevnte tidligere. I tilegg så lurer jeg på hvilken type harddisk du har.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg en seagate\samsung hardisk. Synes de er gode selv og relativt stille. Har du lov til å sette opp en Zalman Reserator burde du gjøre det ,men den har ikke så veldig høy WAF med en stor svart (den nye versjonen er svart)ting stående maks 1meter fra HTPC`en. Stilhet er en ting du er garantert med en slik Har du en bråkete hardisk kan jeg også anbefale denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301624&cks=SPK

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen vits å bytte vifter hvis du skal ha det stille. Det kan hende det blir stillere, men det blir aldri stille med vifter.

Gjør som meg. Bruk viftløs psu, eventuell vannkjølt. Bruk reserator 1 som kjøler til skjermkort og cpu. Da har du en stille pc. Kjøp også den boksen som er nevnt over. Jeg har selv et slikt oppsett og min pc er omtrent så stille som det i hele tatt er mulig å få den.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det er ingen vits å bytte vifter hvis du skal ha det stille. Det kan hende det blir stillere, men det blir aldri stille med vifter.

Gjør som meg. Bruk viftløs psu, eventuell vannkjølt. Bruk reserator 1 som kjøler til skjermkort og cpu. Da har du en stille pc. Kjøp også den boksen som er nevnt over. Jeg har selv et slikt oppsett og min pc er omtrent så stille som det i hele tatt er mulig å få den.
    Kunne ikke ha vært mer enig. Har prøvd masse forskjellige vifter og med avanserte viftestyringer osv, men det ble ikke bra før Reserator 1 ble anskaffet. Anbefales på det sterkeste.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aller først.. har du enablet Q-fan i bios og enablet Cool'n Quiet? Og , Asus grafikkort har vel også software for viftejustering som er temperaturkontrollert??

Deretter er første prioritet å finne ut hvilke vifter som bråker mest og finne på noe glupt derifra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den høyeste lyden kommer fra der lufta beveger seg raskest, altså rundt kantene av vifter. Høyere RPM gir høyere lyd. Det å bytte små vifter med noen store kan gi store utslag. Typisk er det HK og GPU vifte som bråker mest. Bytt disse, helst i noe passivt.
    CPU vifte bør også byttes. Reserator og vannkjøling er her det absolutt beste valget. Man kan da også utvide kjølinga til å også kjøle skjermkort. Dersom skjermkort har GDDR3 minne, så trenger ikke minnet å kjøles stort, så det går fint men en liten vannblokk.
    Dersom man har passiv kjøling på skjermkort, og har tenkt å spille med PCen, kan det være en ide å ikke gå for vifteløs PSU. Velg en med 120mm vifte, og gjerne en som er altfor mye effekt på. Disse kjører kaldere enn de som er oppgitt med lavere effekt og senker dermed også viftehastigheten. Man bør ha litt luftgjennomstrømning i kassa.
    Jeg har vannkjøling på alt (HK, GPU, CPU), og har bygget en ekstern boks med luftsluser og lydfeller. Denne inneholder pumpe, radiator og 120mm vifte. Mer effektiv enn reserator, og minst like stille. Det som gjorde min PC stillegående var å kjøpe harddiskoppheng fra komplett. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300271&cks=PRL Denne er genial! Det ble en helt annen verden. Nesten all høyfrekvent lyd fra HDD er borte, og leseknitring har gått fra irriterende til å ikke høres over viftestøyen fra min HS-50 projektor, og det sier ikke lite.

-Ko_deZ-

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman

Helt enig, denne komboen (vannavkjølt gpu og cpu, power sup. uten vifte og et tower med noise control) er garantert en stillegående pc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Takk for mange gode svar. Når det gjelder HDD så mener jeg at det var en 160 GB Samsung spinpoint ( 5000 rpm ). Jeg er "off site" nå, men disken ble kjøpt for en stund tilbake.

Jeg har bestilt noen vifter, det ble ikke så dyrt. Men hvis ikke det løser saken så prøver jeg meg på vannkjøling. Men en Reserator tror jeg er uaktuelt pga størrelsen (WAF).Det blir da evt en ekstern pumpe/radiator løsning.

Erfaringer fra disse mottas med stor takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boh
    Hei. Takk for mange gode svar. Når det gjelder HDD så mener jeg at det var en 160 GB Samsung spinpoint ( 5000 rpm ). Jeg er "off site" nå, men disken ble kjøpt for en stund tilbake.

Jeg har bestilt noen vifter, det ble ikke så dyrt. Men hvis ikke det løser saken så prøver jeg meg på vannkjøling. Men en Reserator tror jeg er uaktuelt pga størrelsen (WAF).Det blir da evt en ekstern pumpe/radiator løsning.

Erfaringer fra disse mottas med stor takk!
    vannkjøling er helt konge, men litt dritt etterhvert når algene kommer.. rensing er kjipt men enkelt.....

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norpimp
    vannkjøling er helt konge, men litt dritt etterhvert når algene kommer.. rensing er kjipt men enkelt.....
    Bruk batterivann blandet med ca. 5% frostvæske. Da slipper du alger. Mitt vannkjølingsoppsett har gått i 2 år og har aldri hatt noen problemer. Det har heller aldri være en alge i det vannet! En annen fordel med frostvæsken er at den tetter eventuellt smålekasjer i koblingene...

De beste tipsene for en stillegående PC er nok blitt nevnt her, men jeg har to punkter å tilføye:

1. PSU med 12cm vifte pleier å være ganske stillegående. Jeg har en fra Chill Innovation som er meget stillegående.

2. Dersom du skal ha mer enn en HD i PC'en kan du kjøpe eksterne disker som du kan plassere inni et skap eller lignende. Da vil du i hvert fall ikke merke noe til dem.

Lignende tråder

1. Hjelp meg å planlegge vrient HTPC oppsett!
    By Bernhard in forum Generell HTPC
    Svar: 12
    Siste melding: 04-20-2005, 08:39
  2. Hjelp til oppsett av HTPC
    By marjusen in forum Generell HTPC
    Svar: 1
    Siste melding: 09-12-2004, 12:33
  3. Ny HTPC - Hjelp til hardware!
    By cazper in forum Generell HTPC
    Svar: 6
    Siste melding: 06-08-2004, 11:58
  4. Hjelp meg litt med oppsett av ny HTPC!
    By m5glenn in forum Generell HTPC
    Svar: 5
    Siste melding: 05-01-2004, 09:39
  5. Jeg trenger hjelp til å bygge en HTPC!
    By lygren in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 12-18-2002, 12:53

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •