Hvor bra lydkort trenger jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor bra lydkort trenger jeg?

Jeg er i ferd med å sette opp et low-end system som skal benyttes mot 32" lcd.
    Jeg tenker å kjøre "htpc" fra min arbeidsstasjon, med en litt lengre dvi-kabel til tv'n (har dual dvi). I tillegg har jeg har kjøpt meg logitech z5500 som er tenkt til å benyttes som surround til tv'n ved dvd- og hardisk-avspilling fra pc.

"Forforsterkeren" som følger med z5500, har innebygd hardware dolby digital og dts dekoder. Jeg ønsker å få det beste ut av systemet. Er man avhengig av et godt lydkort i pc'n, eller kan man benytte seg av onboard- lydkortet (i mitt tilfelle Realtek ALC 850)?
    Jeg tenker da å benytte meg av digital koaksial (evt optisk) s/pdif- tilkobling mellom pc og dekoder, slik at selve dekodingen skjer i z5500- enheten.

Vil jeg mao kunne overføre et tilnærmet like godt digitalt signal vha onboard lydkort som jeg vil med et Audigy 2 ZS? Digital er digital, og er kanskje ikke så avhengig av lydkortet?

(jeg har nemlig kjøpt Audigy 2 ZS også, men lurer på om jeg egentlig trenger det, ettersom jeg ikke skal benytte meg av analoge signaler, og at dekodingen skal skje i z5500-enheten)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarer ikke å høre forskjell når jeg kjører digitalt fra enten hovedkortet eller M-Audio Rev 7.1 lydkort. Når jeg benytter analogt så er det stor forskjell.

Så hvis du skal kun bruke digitalt, så er det ingen vits i å legge penger i ett bra lydkort.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg klarer ikke å høre forskjell når jeg kjører digitalt fra enten hovedkortet eller M-Audio Rev 7.1 lydkort. Når jeg benytter analogt så er det stor forskjell.

Så hvis du skal kun bruke digitalt, så er det ingen vits i å legge penger i ett bra lydkort.

Men vil jeg få bedre lyd ved å bruke digitalt og la dd/dts dekoderen i z5500 gjøre jobben enn ved analoge signaler med audigy 2 ?

Er det noe (annet enn spill) jeg trenger analoge signaler til? (skal altså brukes til DVD- og harddisk-avspilling (tv-serier/filmer))

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til spill trenger du analoge kabler grunnet at EAX ikke blir dekodet eksternt.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke lagt ned mye penger i et dyrt lydkort hvis du kun skal bruke den digitale delen og ikke DAC`ene i lydkortet. Jeg hører iallefall ikke forskjell på 2forskjellige digitale signaler.

Peakman: Takk for innformasjonen ang eax. Jeg spiller ikke slike ting ,men hadde ikke tenkt over at receiveren ikke har eax. Kanskje jeg får legge opp 3stk signalkabler over gulvet også nå

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg og noen andre tenkt litt og er dere sikker på at dere trenger å kjøre analoge signaler fra lydkortet til receiver\prosessor? EAX legger jo bare på environmental effects slik at det skal oppleves mer realistisk. Det er jo ingen egen lydstandard (slik som DD , DTS osv),men alle som lager lydkort følger jo EAX standarden (men ofte litt mindre avansert enn Creative sine toppkort)

Det er jo lydkortet som legger på slike effekter og det skjer jo digitale så hvorfor kan man ikke overføre signalet digitalt til receiver?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får overført det digitalt, men problemet er at du bare overfører et PCM signal (dvs stereo). Derfor vil du få mye bedre sorroundlyd i spill med analog overføring enn digital.
    Noen hovedkort har dolby digatal koder, dvs at det kan overføre sourrondlyd i spill over til reciver med digital overføring. Jeg har et Asus kort med denne funksjonen, men det har ikke EAX, så da er det ikke noe verdt alikevell...
    Jeg har sett nyere hovedkort med Dolby Digital Live (koder) med EAX 4.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •