HTPC ekstremt mørkt i mørke sener.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC ekstremt mørkt i mørke sener.

Hei!

Jeg har en Optoma H57 (DLP) prosjektor.
    Ekteoppløsning: 1024 x 576. Bruker powerStrip får å sette oppløsningen.
    Bruker Medio.

Har to spørsmål:

1)
    Når jeg kjører filmer fra min HTPC, blir mørke sener liksom for mørke. Har prøvd å stille både på kontrast og brightnes, men det blir liksom ikke bedre. Er dette et kjent problem? Finnes det noen instillinger på PC? Noen som vet løsningen på dette? Finnes det noen programmer som kan brukes?

2)
    Når jeg bruker DVI kabel fra min HTPC, får jeg "maurtue effekten". Vil dette problemet forvinne hvis jeg bruker Komponent kabel fra HTPC? På Radeon kortene så følger det med en Komponent kabel
    (http://htpcnews.com/main.php?id=x850xt_2 ), er dette bra nok, eller vil signalet og kvalitenen ikke bli bedre. Eller blir den lik som fra en vanlig DVD spiller som bruker Komponent?

Håper noen kan hjelpe!

Mvh

Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan kanskje komme at av projektoren din kjører med feil colorspace. Det er en studio standard, som ikke bruker 0-255 som verdier i 24bit fargeoppløsning, men bruker 16-239 eller noe slikt.

Du kan finne ut om det er dette som er problemet gjennom å bruke paint. Lag deg en farge som er helt sort, der rød, grønn og blå alle er 0. Deretter lager du en farge som har rød, grønn og blå lik 10. Se til at du klarer å se forskjell på dem på PC monitoren. Koble deretter til projektoren, og se om du ser forskjell der. Dersom du ikke gjør det, så er det feil colorspace.

Det finnes en måte å fikse det der på. Nå kjenner jeg bare til nvidia sine drivere, men der kan du i alle fall forandre gamma og slikt via en graf. Det du kan gjør er å sørge for at grafen som normalt går fra nedre venste til øvre høyre hjørne, isteden begynner ikke helt i hjørnet, men litt innover mot midten. Aksene på den grafen er 0-255 i praksis. Forsøk å beregne slik at den starter på 16 langs x aksen og 0 lang y aksen nede til venstre, og slutter helt i toppen med y=255, og x omtrent på 239. Da vil du ha forandret colorspace ut av PCen din.

Det er godt mulig det finnes bedre metoder, men jeg kjenner ikke til dem. I alle fall ikke i windows.

-Ko_deZ-

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for tilbakemeldingen!
    Skal prøve dette når jeg kommer hjem fra ferie i august.

Mvh

Rogern

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •