sleek HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: sleek HTPC

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sleek HTPC

Innspill til følgende?:
    (skal til å begynne med brukes opp mot vanlig tv og surround anlegg, dvs ikke så mye skalering etc)
    Silverstone LC-11-S evt LC-11M-S
    http://www.silverstonetek.com/products-lc11m.htm

lav-profil HTPC kasse med alum. front, mATX, plass til 3 fullsize kort enten 2xPCI/1xAGP eller 3xPCIx (ekstra kort må kjøpes). Med strømforsyning. Fikk god karakter på www.silentpcreview.com

tilgjengelig med VFD display, IR sensor og remote i tillegg, da som LC-11M. Denne koster 2132,- på www.shg.no kontra 1279,- uten, samme sted. Usikker på om dette utstyret er verdt SÅ mye.

http://www.shg.no/link.asp?goto=info...;varenr=810854
    http://www.shg.no/link.asp?goto=info...;varenr=810749

AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz Socket 939, 512KB
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304045&cks=PRL
    1290,-

MSI RS480M2-IL,ATI Xpress200, Socket-939 SATA, LAN, m-ATX, VGA, PCI-Ex16
    865,-
    eller
    Asus A8NE-FM, nForce4, Socket-939, Bulk m-ATX, S-ATA, Firewire, Raid, PCI-Ex16
    699,-

2x Crucial DDR2 PC4200 256MB CL4 Unbuffered
    ca 600,-

Sapphire Theatrix Theatre 550 PRO, PCI Tv-Tuner w/RC, Full-Retail
    695,-
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306371&cks=PRL

billig nVidia skjermkort, AGP eller PCI-x avhengig av hovedkort

bruke dvd-rom og samsung hd fra "lageret"

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten alle som spør om tips til hardware i HTPC har valgt AMD CPU. Jeg vil anbafale deg å lese HTPC guiden til Mastiff på www.hardware.no Du finner lenker til denne i en av de prioriterte trådene øverst i HTPC forumet.

Pentuim 4 er den CPU som er mest egnet til bruk i HTPC, dersom denne skal kunne benytte ffdshow på best mulig måte.

Edit: Du bør forøvrig gå for et Nvidia 6600 eller 6800 kort.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg bruker en PIV CPU på min Silverstone LC-11 baserte HTPC, og dette fungerer utmerket.

LC-11 er et imponerende kabinett på flere vis. Designet er selvsagt viktig, men like vesentlig er kjøleevnen på moderat støynivå. Jeg har gitt opp støyfri HTPC, det medfører bare så redusert yteevne at poenget blir borte med HTPC (da er det like greit å benytte en god DVD-spiller). Med LC-11 kan en imidlertid kjøre på med full PIV ytelse uten at PCen går varm.

AMD kan for øvrig trolig fungere greit det også, men min erfaring er at mediahåndteringen og stabiliteten på AMD er lavere, men nå er det riktig nok 2-3 år siden sist jeg hadde AMD i noen av mine PCer (etter ustabile AMD-løsninger i åresvis).

Når det gjelder skjermkort er jeg ikke enig i at GeForce 6600/6800 nødvendigvis er eneste "nirvana" av hva bildekvalitet angår. En Radeon-løsning gir ypperlig bildekvalitet det også. GeForcen har kanskje noe bedre prosesseringskraft, men jeg synes fremdeles at Radeon kortet gjør en meget god jobb, der muligens "anologiteten" er enda hakket bedre enn på GeForce kortene.... Her er meningene mange, og begge løsninger vil uansett levere ypperlig bildekvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en ram brikke på 512mb, og gjør deg klar til å ville ha en til på 512mb etter kort tid :-)

---apold---

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som jeg sa øverst så regner jeg ikke med å gjøre noe særlig skalering på denne maskina, og da mister vel litt av argumentet om p4 sin kraft?

Grunnen til at folk vil ha AMD tror jeg nok er CnQ. Hvis en boks skal stå påskrudd i stua hele dagen, så bør det være en boks som tilpasser støy/varme til bruksmønster. Såvidt jeg vet har ikke intel overbevist så veldig på dette enda.

Ser ellers for meg at siste generasjon AMD med SSE3 etc kan nærme seg p4 på klassiske "p4-parade-grener". Og siden AMD skifter soklene betydelig skjeldnere enn intel er det jo faktisk mulig å oppgradere ;-)

Og ja, jeg sitter på en intel maskin nå og er fornøyd med den,

knut

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som jeg sa øverst så regner jeg ikke med å gjøre noe særlig skalering på denne maskina, og da mister vel litt av argumentet om p4 sin kraft?
    ja

mulig jeg har sovet i timen i det siste, men er det noe poeng i å ha to like minnebrikker på athlon 64? trodde det var bare fx og opteron som hadde glede av det. I så fall ville jeg heller kjøpt en på 512 som apold nevnte.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulighet er å gå for pentium M chip også. Den er noe dyrere i innkjøp, men ytelsen den gir i forhold til varmeutvikling er meget høy.

Intel Pentium M 740 (1.73 GHz, 533 FSB) 2045,-
    http://prisguide.hardware.no/vis_pro...oduct_id=25642

AOPEN S-479 I855GME 1694,-
    http://prisguide.hardware.no/vis_pro...oduct_id=23453

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gitt pentium-m ville jeg heller gått for 2.gen hovedkort, AOpen i915GMm-HFS

http://www.silentpcreview.com/article252-page1.html

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter denne.. Eller p4c800 +ct adapter+pentium M (533 er viktig).. Jeg har ikke prøvd disse til HTPC bruk ,men de utvikler lite varme og er uhyre raske. Raskere enn AMD på spill Og de gjør nok en god jobb i en HTPC også

Den kommer dog uten IHS så du må være litt forsiktig når du monterer\demonterer kjøleren ,men ellers burde det gå greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig opptatt av lav støy. Jeg mener at a64 +CnQ gir best avveiing mellom støy, ytelse og pris. Ellers synes jeg at Zalman CNPS 7000b CU på 5V er "stille nok".

Ser vel for meg at maskina i begynnelsen blir brukt som "media center" altså front-end for å styre avspilling av divx, dvd, mp3 og tv. Etterhvert blir det vel mer aktuelt med ffdshow hvis det blir lcd-skjerm...

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Når det gjelder skjermkort er jeg ikke enig i at GeForce 6600/6800 nødvendigvis er eneste "nirvana" av hva bildekvalitet angår. En Radeon-løsning gir ypperlig bildekvalitet det også. GeForcen har kanskje noe bedre prosesseringskraft, men jeg synes fremdeles at Radeon kortet gjør en meget god jobb, der muligens "anologiteten" er enda hakket bedre enn på GeForce kortene.... Her er meningene mange, og begge løsninger vil uansett levere ypperlig bildekvalitet.
    GT6600 og GT66800 har HDTV (kjører selv 720p) ut, dvs på komponentnivå. Er ikke sikker på om ATI har dette. Men GF er veldig ofte brukt

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det virkelig ingen som har testet Matrox 650? Jeg lånte et slikt kort en stund og jeg var veldig positivt overasket over kvaliteten på en Eizo F931. 1600*1200 @ 100hz har aldri sett så bra ut mener jeg.. men nå hadde ikke vi 2skjermer og 2PC`er..

Men matrox gikk for å ha klart best 2D kvalitet før og siden man ikke bruker overlay så jobber jo ikke GPU`en..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •