HTPC og digital kabel dekoder?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC og digital kabel dekoder?

Lurer på en ting.
    Må jeg ha et spesielt TV-kort for å kunne bruke en HTPC sammen med en UPC digital kabel dekoder?

Hvordan fungerer det i så fall? må jeg skifte kanal på dekoderen hver gang osv, eller går det ann å styre dette gjennom pc'en?

Thomas

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en video-inngang (f.eks. s-video) på enten skjermkortet ditt, eller på et TV-kort. For å styre kanalskifte bruker du fjernkontrollen til den digitale dekoderen, evt trenger du ir-sender på pc'en, for å sende signaler via IR til dekoderen. USB-UIRT og girder funker nok fint til dette, men er nok ikke det enkleste å få opp å kjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok,
    så du bruker bare de samme tv.kortene som du ville gjort med analog kabel? PVR-150 el.l.?
    Hva gjør disse satelitt-kortene da? nexus o.l?

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme gamle analoge TV-kortene ja, det du får ut av UPC-dekoderen er omtrent likt det du før fikk rett fra veggen. UPC har visstnok gjort noe med
    det digitale signalet sitt slik at det ikke går an å bruke "normale" digitale TV-kort (DVB-C) for å ta inn signalene direkte uten å gå via UPC-dekoderen.
    (Har prøvd, kortet finner ingenting :cry: ) Nok en grunn til å styre unna UPC om du er så heldig å ha valget...

OK

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Det du skal ha er ett DVB-C kort som støtter Commom Interface. DVB = Digital Video Broadcasting. Finnes i 3 varianter:
    C - Cable
    S - Satelitt
    T - Terrestrial

I tillegg trenger du seff ett program som støtter kortet ditt. Så enkelt og så vanskelig

Vet at Mediaportal støtter diverse DVB-C kort med CI, sjekk hjemmesida deres...

Tom

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommer
    I tillegg trenger du seff ett program som støtter kortet ditt. Så enkelt og så vanskelig
    Problemet er at UPC bruker MediaCipher kryptering som ikke bruker kort. Så foreløpig er det bare Motorola set-top bokser som kan brukes.

M.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den andre siden så er det et håp, og det er at UPC oppdaterer firmware i boksen til nyeste versjon og at firewire porten da blir gjort aktiv, som den skal være ifølge amerikansk lov (har ikke sjekket om den faktisk er aktiv nå). Hvis den blir/er aktiv så kan du følge instruksjonene her:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=403695

og få ts strømmen rett inn på maskinen fra boksen, da er det ikke lenger nødvendig med et capture card heller :-)

M.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen som har erfaringer med denne?

http://www.digital-everywhere.com/shop/

Fungerer den med Canal Digital Kabel i Norge?

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canal Digital kjører standard DVB-C på kabelnettet, så hvis du har et digitalt nett, kan du bruke alle DVB-C kort og dekodere.

Lars

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superman
    Canal Digital kjører standard DVB-C på kabelnettet, så hvis du har et digitalt nett, kan du bruke alle DVB-C kort og dekodere.

Lars
    Sitat Opprinnelig postet av magnus
    Problemet er at UPC bruker MediaCipher kryptering som ikke bruker kort. Så foreløpig er det bare Motorola set-top bokser som kan brukes.

Her er det motstridende informasjon i tråden. Jeg har oppfattet det slik at magnus har rett. Dvs DVB-C er en standard som tillater alle å lese alt. UPC bruker på topp en kryptering som bare kan leses av sine egne dekodere.

Hvis jeg tar feil, vennligst rett meg .

mvh
    Knut

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Her er det motstridende informasjon i tråden. Jeg har oppfattet det slik at magnus har rett. Dvs DVB-C er en standard som tillater alle å lese alt. UPC bruker på topp en kryptering som bare kan leses av sine egne dekodere.

Hvis jeg tar feil, vennligst rett meg .

mvh
    Knut
    Så vidt jeg har skjønt, har begge rett, men de snakker om to forskjellige tilbydere.
    Canal Digital benytter seg av DVB-C standarden som tillater deg og putte programkortet i det som er av enheter som kan lese dem. Det betyr dog ikke at Canal Digital offisielt støtter dette. De har spesifikke modeller de støtter, men det fungerer alikevel på annet utstyr.
    UPC derimot låser det man kan sammenlikne med programkortet, opp mot tuneren. Man kan dermed ikke benytte seg av ett DVB-C kort med CA modul. Her er muligheten som nevnt, å lese inn via s-video inngangen på ett PVR-kort (Analog tuner), eller via Firewire kabel fra tuner boksen.

Mulig jeg er ute på litt tynn is når det gjelder begreper, men essensen skal være riktig.

Edit: Skriveleifer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Digital kabel tv telenor

Er det noen som faktisk har prøvd et lignende produkt i htpc?
    http://www.digital-everywhere.com/sh...ikel&pkateg=14

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivers.no
    Er det noen som faktisk har prøvd et lignende produkt i htpc?
    http://www.digital-everywhere.com/sh...ikel&pkateg=14
    Yepp, kjører boksen med CI mot parabol (CD) og Mediaportal. Fungerer veldig bra det

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det faktisk noe som har prøvd(klart) UPC sin STC med firewire opp mot pc?

Newcomer obrakstad sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilke kort? - praktisk løsning

OK. Tolker noen av innleggene slik at skal det skal gå fint å få inn CD digitalt på PC med bruk av riktige kort. Så hvilke bør jeg velge? Er litt grønn på dette så det hadde vært greit med noen konkrete løsninger.
    Forstår det slik at jeg trenger et TV kort med DVB-C, samt CI og en kortleser (CAM?).
    Noen som kan gi eksempler som de vet fungerer (helst av egen erfaring fremfor å referere til "hørt fra andre")? Eksempel på noe jeg lurer på om fungerer er Hauppage WinTV-Nexus-CA + CI og en eller annen kortleser...
    Forutsetning jeg legger i bunn er eksisterende abonnement på CD digital TV med tilhørende kort.
    Takker og bukker :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket tillfeldigvis med CanalDigital support her om dagen, og konfronterte dem med ryktene om at de også skal binde smartkort imot tuner (dvb-s).
    Og joda, ifra januar så er knyttningen mellom kort og tuner i drift.

Det kommer til å suge max, da de ikke har noen løsning på plass for å distribuere transport streamen internt i et hus, f.eks til en/flere pcer eller set-top bokser.

Har dog hørt rykter om at noe slikt er på vei(sikkert da til flere set-top bokser)

Så det blir spennede å se hva som skjer over nyttår, om man da kan bruke et dvb-s kort med cam for å motta digitale signaler ifra CanalDigital.

<RANT>
    At det ikke kan gå ann å lage en løsning som gjør at folk, lovlig kan få ditribuert digitalt signel til flere skermer i et hus, uten å måtte ha flere tunere OG abonemang. Så lenge det ikke legges til rette for det vil man lage lovbrytere...knurr
    </RANT>

//Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mortie
    Snakket tillfeldigvis med CanalDigital support her om dagen, og konfronterte dem med ryktene om at de også skal binde smartkort imot tuner (dvb-s).
    Og joda, ifra januar så er knyttningen mellom kort og tuner i drift.

Det kommer til å suge max, da de ikke har noen løsning på plass for å distribuere transport streamen internt i et hus, f.eks til en/flere pcer eller set-top bokser.

Har dog hørt rykter om at noe slikt er på vei(sikkert da til flere set-top bokser)

Så det blir spennede å se hva som skjer over nyttår, om man da kan bruke et dvb-s kort med cam for å motta digitale signaler ifra CanalDigital.
    Fy f..., det der suger big time!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •