HD treskjermsløsning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD treskjermsløsning

Skal bygge en pc-løsning som klarer å spille tre HD filmer i 1024x768 samtidig, evt èn fil på 3072x768 strukket over tre skjermer.

I tillegg skal denne maskinen være så liten som mulig, noe som gjør opperasjonen litt vanskelig å finne ut av.

Er det noen som har erfaring med noe lignende? De tre utgangene fra skjermkortet må være enten DVI eller 15DSUB.

Har testet både å kjøre tre filer samtidig, samt å kjøre èn fil strukket med matrox parhelia, men dette var ikke særlig høykvalitet filer. Det gikk greit, men er noe i tvil om parhelia klarer av å kjøre tre hd-filer samtidig... Samtidig er det slik at parheliakortet jeg disponerte til testen ikke er tilgjengelig for meg nå.

Hvis jeg kan bruke parheliakortet så blir det sikkert i en shuttle type-løsning med enten A64 eller P4 prosessor.

Dersom jeg må f.eks bruke tre stk 6600GT kort for å få det til så er jeg litt i tvil om hvilke hovedkort jeg burde basere det på. Noen som vet hva som er minst mulig, men som støtter tre stk 6600GT/tilsvarende?

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: HD treskjermsløsning

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Dersom jeg må f.eks bruke tre stk 6600GT kort for å få det til så er jeg litt i tvil om hvilke hovedkort jeg burde basere det på. Noen som vet hva som er minst mulig, men som støtter tre stk 6600GT/tilsvarende?
    Når det gjelder dekoding og visning av tre stk HD-materiale, så vet jeg ikke om noen PCer klarer det. Kanskje en dual CPU-løsning?

Du trenger ikke tre kort for tre skjermer iallefall. Kjører du to Nvidia-kort med PCI express, kan du bruke to av utgangene på det ene kortet og et på det andre. Jeg har kjørt fire skjermer med to kort :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så lasten vil i stor grad ligge på cpu/minne/hdd og ikke nødvendigvis på skjermkortene.

Hva med en "Iwill ZMAXdp" i shuttle-størrelse. Denne har støtte for dobbelkjerne-Opteron og SLI-oppsett.

Eller har en høyere klokket A64 (evt X2) noe for seg?

Eller blir det fordel P4 når det er snakk om dekoding?

Å klare dette med to skjermkort som du sier er absolutt en fordel dersom det fungerer!

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så lasten vil i stor grad ligge på cpu/minne/hdd og ikke nødvendigvis på skjermkortene.
    Først og fremst CPU, dernest minne. Hvilken som helst (ny) disk er mer enn rask nok for å skyfle data for dekoding av video.

Hva med en "Iwill ZMAXdp" i shuttle-størrelse. Denne har støtte for dobbelkjerne-Opteron og SLI-oppsett.
    Eller har en høyere klokket A64 (evt X2) noe for seg?
    Eller blir det fordel P4 når det er snakk om dekoding?
    Jeg er ikke sikker på hva som lønner seg av dual CPU eller dobbelkjerne til dette formålet. Helst to dual core-CPUer, så får du en kjerne per video, og en til Windows

Jeg har ikke sett noen benchmarks på Intel vs AMD på dekoding av HD-materiale. Ta et søk på benchmarks på hhv mpeg2 og mpeg4 på forskjellige cpuer. Tom's Hardware Guide har sikkert noe å by på.

NB: Du trenger ikke SLI. Det er kun til bruk for rask 3D-rendering.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jotto
    Er ikke SLI det eneste alternativet hvis du skal ha to grafikkort på et HK? (ATIs Crossfire er vel ikke tilgjengelig enda)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nash2000
    Er ikke SLI det eneste alternativet hvis du skal ha to grafikkort på et HK? (ATIs Crossfire er vel ikke tilgjengelig enda)
    Neida, windows xp støtter massevis av skjermkort bare hovedkortet har slots til de. SLI er eneste alternativ hvis skjermkortene skal jobbe med "samme output", dvs gi bilde til èn skjerm.

Ikke noe problem å bruke 4-5 PCI skjermkort på èn pc, f.eks.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, SLI brukes kun hvis man vil at to kort skal samarbeide om å rendere samme 3D-scene. Her er det hverken snakk om å rendere 3D eller å rendere samme bilde.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke sikker på hva som lønner seg av dual CPU eller dobbelkjerne til dette formålet. Helst to dual core-CPUer, så får du en kjerne per video, og en til Windows
    Mener du at jeg kanskje klarer meg med matrox parhelia også, eller tror du jeg må gå for f.eks to stk 6600GT?

Lurer på hvilke barebones som støtter to 6600GT kort jeg...

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, windows xp støtter massevis av skjermkort bare hovedkortet har slots til de. SLI er eneste alternativ hvis skjermkortene skal jobbe med "samme output", dvs gi bilde til èn skjerm.

Ikke noe problem å bruke 4-5 PCI skjermkort på èn pc, f.eks.

DrE
    Poenget mitt var at stort sett alle dagens HK enten har 1xAGP, 1xPCIx eller SLI. PCI grafikkort er vel ikke helt tingen til HD materiale

Lurer på hvilke barebones som støtter to 6600GT kort jeg...
    Har ikke hørt om noen andre enn Iwil lZMAXd2 som som du nevner.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet nå blir hva man skal satse på.
    En kjapp runde på pyton.no viser at et oppsett med:

- iwill dual barebone
    - 2stk opteron 246 på 2000mhz
    - 1gig reg pc3200
    - 2stk agp 6600GT

kommer på over 17.000,-.

Mens en heftig shuttle med f.eks amd 64 x2 4200+ og et parhelia er mye rimeligere...

Spørsmålet er om parhelia (agp) klarer 3xHD output...

DrE

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PCI grafikkort er vel ikke helt tingen til HD materiale
    Øyh, ikke mobb! Jeg bruker PCI!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da voldsomt. Kan du ikke bare kjøpe 3 stk PS3 eller Xbox 360.
    ??

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, litt voldsomt er det, men så blir det usansynlig kult. Jeg har allerede vært med å sette opp treskjermsløsning med 100" lerret, og når en film som er filmet i 3072x768 blir strukket utover med bare en syltynn kant mellom lerretene så ser det utrolig stilig ut.

Det blir en slags naturlig oppgradering nå fra "bra nok oppløsning" til HD, siden filmene blir filmet med HD utstyr er det dumt å "nedgradere" signalet på vei til visningsmediet.

xbox360 blir det nok ikke...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv sett dette ja. På Nordkapp. Her var det vel 5 skjermer tror jeg. Inne på senteret på Nordkapp platået .

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips: sjekk ut www.3d-perception.no. Disse gutta gjør akkurat slik dere snakker om, profesjonelt. Kan få noen ideer derfra?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for tipset!

Jepp, disse gutta er proffe og vil nok le når jeg vil bruke en pc til å ta seg av opplegget vårt :wink:

Vet godt om edgeblending og projisering på ikke-plane flater og at det er mange firma på verdensbasis som er utrolig flinke på området, men disse tingene er ufattelig dyre. Det er snakk om projisering på buede flater osv. Bare et par bokser i et slikt oppsett er nok dyrere enn hele budsjettet vi prøver å presse oss inn i...

Jeg ser at de bruker enten christie eller projectiondesign projektorer (som egentlig begge er projectiondesign), som utgangspunkt for "CompactView Clan" serien sin. Det er nok sikkert flere grunner til det. Vi kommer også til å benytte oss av projectiondesign projektorer i oppsettet.

Vi prøver å slippe unna edgeblending-problematikken, da vi kan leve med en tynn sort kant mellom bildene. I den farten opptakene er tatt i blir man revet med uansett om de tre bildene er adskilt av en sort kant. Det er heller ikke aktuelt å bruke annet enn tre enkle lerret som hver for seg er helt plane flater, så en boks som endrer geometrien i bildet behøves ikke.

DrE

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •