TV bilde til projector

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV bilde til projector

Hei.

Kjører analog kabel tv inn på Pinnacle PCTV kort, skjermkortet er Geforce 4 mx 440, DVI-D kabel til projector PE 7800.
    Er ikke fornøyd med bildet, spesielt på fotball henger det ikke med, da er det faktisk bedre bilde via tuneren på videoen og kompositt kabel. Er vel digital tuner som er tingen, synest det blir litt dyrt. Blir det bedre bilde ved å bruke en DVI-I kabel som takler både analogt og digitalt signal ?
    Er det noen her som har erfaring med dette.

Hilsen Jim

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ditt ligger i PCTV kortet...

Siden analoge TV kanaler uansett er composite ut fra bakkesenderene, er det like greitt å bare bruke videoen. Da slipper man at det digitaliseres i PCen på samme måte, og det vil gi en langt bedre opplevelse. Med digital tuner anbefaler jeg å bruke scart->vga kabel, og kjøre det inn på vga på projektoren (tror de fleste takler det). Det blir LAAANGT bedre enn composite. Med vanlig analogmottaker kan du uansett ikke få det bedre enn komposite, da det nødvendigvis kommer som composite ut fra senderene.

-Ko_deZ-

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det hjelpe på kvaliteten å kjøre signal til projector fra tuneren på en S-video spiller. Den sender vel ut S-video signal fra tuner. ?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor godt tv-kortet ditt er. Kanskje du skulle lese noen tester?

Jeg har et rimelig Terratec Cinergy 400 kort som har innebygget en meget god Phillips tuner. Dette kortet gir et meget bra bilde via analog kabel-tv.

Jeg har sett s-video (fra s-videospiller via analog kabel-tv) signal via dyr scaler (DVDo iscan HD), min løsning med innebygget tv-kort er mye bedre!

Faktisk under spesielt gode forhold er ikke bildet langt unna dvd-kvalitet.

Kan legge til at jeg har crt som nok trives spesielt godt med tv-materiale.

Noe som også har mye å si for bildet er hva slags visningsprogram du har for tv. Jeg bruker Dscaler (gratis program - støtter de fleste tv-kort - last ned) - det er helt rått - zapper kanaler med hjulet på musen.

I tillegg har det nok verdens raskeste og råeste tex-tv - helt passe.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd dette kortet i Showshifter (http://www.showshifter.com)? Vil helst ha et kort som støttes her, og det står bare 'may work' i lista...

Hvis ikke, hadde du hatt tid til å sjekke ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, s-video out fra et analogt kabelnett har ingen hensikt med mindre filteret i spilleren er bedre enn det i projektoren.

Jeg anbefaler å ta en titt på hvordan PAL signalet er lagt opp. Det som sendes på bakkenett og analog kabel er nemlig composite.
    Kort fortalt kan man si at fargesignalet er modulert inn i sort-hvitt signalet. Dette blir tydelig med såkalt moire, som man kan se enkelte ganger. Dersom noen har på seg en skjorte med vertikale striper som blir vist omtrent med 1,2 pixels mellomrom (768x586 eller 720x576 er oppløsningen på TV signalet i PAL), så ser man en regnbue av farger på tross av at skjorta egentlig er sort-hvitt. Dette oppstår på grunn av at sort-hvitt signalet havner på frekvensen til fargesignalet, og det ser helt sykt ut.

Med s-video så er sort-hvitt og farge modulert etter PAL prinsippet, og egentlig helt likt (dersom du kobler to og to ledere sammen får du i praksis et composite signal) som composite, men de går på separate ledere. Dermed kan ikke sort-hvitt slå inn i fargesignalet, og moire vil ikke oppstå. Den sorte og hvite stripete skjorta ser ikke ut som en regnbue på steroider med andre ord.

Grunnen til at det å bruke s-video kabel er unyttig er fordi at signalet har allerede vært composite. Sort-hvitt og farge er allerede blandet. Om du splitter dem opp før projektoren eller i projektoren, så vil du uansett sitte igjen med moire problemet. Den eneste forskjellen du kan gjøre er å kanskje splitte signalet i en bedre splitter. Det skal uansett splittes.

Når det er sagt, så vil jeg tro at man sikkert kan finne på masse lurt når man har fått signalet inn på PCen, og kanskje til og med kjøre ffdshow og whatnot for å gjøre bildet bedre. I tilfellet her er det nok TV-kortet som er problemet.

-Ko_deZ-

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det Pinnacle PCTV kortet jeg har ikke er all verden.
    Så på produktanmeldensen på Komplett, dårlig omtale.
    Det Terratec Cinergy 400 kortet er fristende å prøve, ikke noe å si på prisen. Er litt usikker på om jeg må ha DVI-I (analog/ digital) kabel til projector for best resultat. Bruker i dag DVI-D (digital) kabel. Sender tv kortet både analogt og digitalt signal ?

Hilsen Jim

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sjekker dinside så tester de tv-kort. Der har de Hauppauge WinTV-PVR-350 som testvinner (med WinTV 2000 XP Expert som nr 2). Ikke at dinside's tester kanskje bestandig viser sannheten kanskje men, men.

Mener at jeg har lest mye bra om Hauppauge kortene her på forumet.

Foreslår at du sjekker litt bakover her på AV-forum for å finne diskusjoner om tv-kort.

Terratec 400 kortet er veldig bra (og billig), men det er jo 3-4 år gammelt og det burde ha kommet løsninger som er bedre enn det i dag.

Overføringen av bilde foregår jo internt i pc'en og du bør selvsagt ha den beste tilkoplingen til din proj - gjerne dvi fra skjermkortet. Skjermkortet kjører digitalt uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hauppauge kortene går for å være svært bra, pvr-150 er det nyeste og har fått masse skryt i div tester. Men nå nylig kom ATI med en ny tv-brikke, Theater 550 Pro. Denne brikken har avanserte bilde-filter som skal hjelpe godt på kvaliteten på vanlig kabel.

Ta en titt på denne testen for å se sammenligning mellom hauppauge pvr-500 og et Theater 550 Pro basert kort.
    (Hauppauge pvr-500 er forresten et dual-tuner kort med to pvr-150 brikker).

Komplett har f.eks dette kortet som benytter Theater 550 Pro.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anandtech har kjørt en liten test her:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2393

-Ko_deZ-

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lastet ned Dscaler visningsprogram og testet det på Pinnacle Tvpc kortet nå i helga.
    Her er det et hav av mulighter så jeg har testet en del innstillinger.
    Ble veldig bra bilde på de fleste kanalene til projector. Er ikke helt fornøyd med fotballsendingene, fikk ikke skikkelig dreisen på text tv heller. Det er vel et innstillings problem på Dscaler,n ?

Jim 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jim
    Har lastet ned Dscaler visningsprogram og testet det på Pinnacle Tvpc kortet nå i helga.
    Her er det et hav av mulighter så jeg har testet en del innstillinger.
    Ble veldig bra bilde på de fleste kanalene til projector. Er ikke helt fornøyd med fotballsendingene, fikk ikke skikkelig dreisen på text tv heller. Det er vel et innstillings problem på Dscaler,n ?

Jim 8)
    Text tv'en på min virket 100% uten at jeg justerte noen ting.

Mange morsomme bildeinstillinger å teste på Dscaler. Jeg liker særlig "automatic detection black bars" funksjonen.

Noe som gjør at jeg ofte ser tv på proj'en er at lyden fra pc'en på tv-program er veldig mye bedre enn den lyden jeg klarer å få fra tv eller video inn i receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ikke tekst tv lurer på om jeg har stilt inn kanalene på rette formatet. er en del valg på menyen for kanal søking?

Jim

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jim
    Finner ikke tekst tv lurer på om jeg har stilt inn kanalene på rette formatet. er en del valg på menyen for kanal søking?

Jim
    Ja det stemmer det er litt opplegg. Husker jeg måtte velge en viss type for å blant annet få lyden i stereo.

Du får bare prøve deg frem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •