Eksternt lydkort: Lang USB-kabel eller lang coax-kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eksternt lydkort: Lang USB-kabel eller lang coax-kabel?

Jeg har en Dell kontor-PC liggende som jeg tenkte å stappe en stor harddisk i og bruke som mediasenter. Den har ikke digital utgang, og er for liten til at det er plass til et PCI-lydkort, ergo må jeg ha et eksternt lydkort. Tenkte på et M-Audio Sonica Theater eller tilsvarende. Skal kjøre digitalt til receiver.

Nå vet jeg at lengde og kvalitet på coax-kabelen kan ha noe å si på lydkvalitet pga. jitter etc.
    Men hva med lenge/kvalitet på USB-kabelen mellom PC'en og lydkortet? Kan den påvirke lydkvaliteten på NOEN som helst måte?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel mye av det samme vil jeg tro, uten at jeg er noen ekspert på digital signaloverføring.
    Vær uansett obs på at du må ha en signalforsterker for hver 5 meter med USB, enten en aktiv skjøt eller en USB-hub.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok prøvd å plasere lydkortet så nærme reciveren som mulig. Men viss lengden blir over 5 m, så vil det jo være penger å spare med å kjøre Coax.

Vil tro at overføringen til lydkortet med USB vil være 100 %. Men med overføring over Coax vil du ha et bittelite tap (men jeg tiveler på at det kan høres...)

Fordelen med å ha kortet nærme reciveren vil være større viss du skal bruke analog overføring også (trenger det i noen spill for å få "ekte" surroundlyd (EAX))

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må også ha en slik løsning hjemme, pga. avstand mellom PC'en og anlegget. Jeg tror du oppnår best resulatet med en 4-5 meter USB kabel og resten coax...

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ihvertfall ikke opplevd noen som helst problemer med mitt oppsett med 5 meter USB-kabel, aktiv USB-hub og 1 meter USB-kabel til lydkort.

Prøvde tidligere å bruke en USB-hub uten signalforsterkning, og da falt lyden ut, så det er tydelig at 5-metersgrensen er ganske så korrekt satt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen forklare for meg problematikken med jitter?

-Ko_deZ-

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kåre
    Jeg ville nok prøvd å plasere lydkortet så nærme reciveren som mulig. Men viss lengden blir over 5 m, så vil det jo være penger å spare med å kjøre Coax.

Vil tro at overføringen til lydkortet med USB vil være 100 %. Men med overføring over Coax vil du ha et bittelite tap (men jeg tiveler på at det kan høres...)

Fordelen med å ha kortet nærme reciveren vil være større viss du skal bruke analog overføring også (trenger det i noen spill for å få "ekte" surroundlyd (EAX))
    typisk får man ikke "bittelite tap" i digitale overføringer...

Jeg har ikke testet så mye på dette i praksis. Men jeg mener at lyd over usb 2.0 er pakkebasert, og tillater retransmisjon. Hvis lydkortet da har litt buffer høres det ut som om lang usb-kabel (men ikke lengre enn spec-en tillater) vil være mest robust. Det som kompliserer saken er at en god coax er en betydelig bedre kabel mhp skjerming enn usb.

I praksis tipper jeg at det går bra. En mulig test er å overføre dolby digital, da vil du fort merke det om du får bit-feil

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv et Creative Audigy NX (eksternt) med samme "problemet". Jeg bruker 4 usb-skjøtekabler (!!!) + den originale som var med kortet (tilsammen rett i underkant av 5 meter), og har både analog og optisk tilkobling til recieveren (1 meter). Jeg hører ingen feil, og kan skru opp til maks på forsterkeren uten at det blir susing og sånt av det (uten at jeg spiller av noen lyd da selvfølgelig!). Hadde et Audigy LX med coax før, men det hadde så mye bakgrunnsstøy at det ikke funka. Riktignok var strekket fra pc til reciever da på 7,5 meter...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører med 15 meter Better Cables coax fra Dell laptop. Ingen tegn på feil med signalene her. Gjelder selvsagt også DD.

Lang USB-ledning kan du glemme. Denne er enormt mer kritisk på lengde.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom kvaliteten på USB-kabelen er ok kan man kjøre mye lenger enn 10 meter. Problemet som kan oppstå ved lange kabler er at strømkrevende usb-enheter ikke får den spenningen de trenger (typisk harsiker ol.)

Jeg har 5 og 10 meter USB-kabler som jeg har benyttet til ulike enheter og har aldri hatt noen problemer. Bruker daglig en USB-wlan boks tilkoblet med 10 meter kabel. Ingen problem!!!!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •