Satelittdekoder til PC. Finnes det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Satelittdekoder til PC. Finnes det?

Noe av det jeg liker med tanken på en HTPC er at den kan dekke alle behov utenom høyttalere, forsterker og prosjektor. Så langt har jeg sett beskrevet løsninger som dekker:
    - Spillmaskin
    - Videospiller/opptaker
    - DVD-spiller
    - Radio-tuner
    - TV-tuner
    - MP3-spiller
    - CD-spiller
    etc.... dere skjønner poenget selv om jeg har glemt noe. :wink:

Men hva med satelitt-dekoder? Her kreves det jo blant annet smartkort-leser for Viasat/Canal Digital eller annet. Finnes det noen slike løsninger som kan integreres i PC'en?

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finns det absolutt. Ta et søk på feks komplett.no for dvb, så finner du vel to kort.
    Det ene kortet kan du kjøpe et tillegg til, som gjør at man kan bruke camer(kortlesere).

Ellers så finnes det nok av programmer til å motta bare free-tv signaler med

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tzar, kunne du sagt litt om hvordan det fungerer i praksis? får man et bedre bilde gjennom VGA kabelen, eller må man bruke TV-out(S-video)? starter man det som et vanlig program? styrer man mellom kanalene ved å hente opp meny og bytte med musa, eller hvordan fungerer det?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også interessert i dette. Har lest litt rundt omkring og forsåvidt funnet litt info, men jeg har ikke fått helt klarhet i alt. Hvis noen kunne komme med en gjennomgang av satelitt på PC hadde det vært veldig bra

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et Hauppauge Nexus DVB-S kort i min HTPC. Jeg har også CI tilleggsmodulen som gir meg mulighet til å bruke CAM (2 stk). Sammen med ProgDVB software gir dette meg en suverent bra og suverent brukervennlig satellitt-mottaker. Jeg bruker denne sammen med en diseqc 1.2 motorstyring (V-BOX og 36v actuator).

Denne kombinasjonen gir en satellittmottaker med time-shift og opptaks-muligheter som bare er begrenset av tilgjengelig diskplass på PC'en eller i nettverket. I tillegg har man muligheter til å bruke såkalte 'softcams' for å dekode kanaler, men jeg synes ikke dette er noe stort argument for å bruke et DVB-S kort siden kortet også gir så mange andre muligheter.

Det er video-out på kortet, men man bruker selvfølgelig ikke dette til en projektor. Man bruker VGA på samme måte som ved DVD-avspilling og dette er nok den metoden som gir best mulige TV-bilder på en projektor.
    Skal man bruke denne løsningen også mot en vanlig TV så bruker man s-video-out på grafikkortet.

DVB-S kortet har virkelig gjort HTPC'en min til en meget anvendelig og sentral komponent i TV og hjemmekino-sammenheng. Den er et suverent valg for å kunne se TV på projektoren. Hjemme hos oss bruker vi nå nesten bare HTPC og projektor for å se film og TV, men jeg har også en LCD-skjerm koplet parallellt med projektoren som jeg bruker til å vedlikeholde og bruke anlegget når jeg ikke har blendet ned rommet. I tillegg har jeg også en 32" WS TV som jeg kan kjøre mot, men den blir mindre og mindre brukt.

John Roger

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Tzar, kunne du sagt litt om hvordan det fungerer i praksis? får man et bedre bilde gjennom VGA kabelen, eller må man bruke TV-out(S-video)? starter man det som et vanlig program? styrer man mellom kanalene ved å hente opp meny og bytte med musa, eller hvordan fungerer det?
    Det fungerer som et vanlig program det.
    Menyer får man opp, hvor man kan velge kanaler osv...

Se her for noen screenshots av video disk recorder for linux. Er litt kjedelig standardutseende, men skins finns for denne pakken.

Et eksempel til av noen programmer for windows:
    Her

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jorojo
    Denne kombinasjonen gir en satellittmottaker med time-shift og opptaks-muligheter som bare er begrenset av tilgjengelig diskplass på PC'en eller i nettverket. I tillegg har man muligheter til å bruke såkalte 'softcams' for å dekode kanaler, men jeg synes ikke dette er noe stort argument for å bruke et DVB-S kort siden kortet også gir så mange andre muligheter.
    Gir dette mulighet til å ta opp fra en (eller flere) kanaler mens man ser på en annen?

Det er i grunn den største svakheten i mitt nåværende oppsett (med Nokia Mediamaster 9802 S), nemlig at jeg relativt ofte ønsker å ta opp filmer på NRK2 mens kona ser "Ungkaren" eller noe annet på andre kanaler. :?

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Gir dette mulighet til å ta opp fra en (eller flere) kanaler mens man ser på en annen?
    For å få til dette, trenger du i så fall flere dvb kort, i tillegg til et parabolhode som støtter å koble til flere mottakere

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som flere har nevnt så finnes det satelitt dekodere til PC. Jeg har det samme kortet som han som skrev ovenfor (Hauppauge Nexus), men kan desverre langt ifra si meg fornøyd. For det første blir prisen på et slikt oppsett urimelig høy om vi regner med Nexus kortet, 2 CAM moduler og en kortleser. For det andre er all programvare som jeg har prøvd fulle av bugs, og de fleste mangler brukbar støtte for undertekster (subtitles).

Muligheten for en satelitt dekoder i HTPC, er virkelig spennende og jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne anbefale dette kortet, men personlig er jeg faktisk så missfornøyd at jeg vuderer å selge.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si ifra hvis du skal selge da

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye skal du ha for det da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lover å si ifra hvis jeg skal selge, men jeg har veldig lyst til å få dette til å fungere også da!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En grunn til at jeg vurderer et slikt PC-kort er at det er sannsynlig at en trenger et slikt for å kunne ta imot HD-sendingene fra Euro1080 som starter sendinger fra Astra rundt årsskiftet.

Gunnar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •