PE7700/HTPC/XBOX/PS2/Satelitt-tuner howto

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PE7700/HTPC/XBOX/PS2/Satelitt-tuner howto

En kollega av meg på jobb (kaller seg mr4ndersen her på forumet) skal sette opp et komplett hjemmekinoanlegg.

Lyd-delen er eksisterende utstyr med surround. Kobling fra pc: optisk spdif.

Han har bestilt en BenQ PE7700 projektor (link)med følgende innganger:
    - HDMI/HDCP
    - 5xBNC (component, RGBHV)
    - 3xRCA (component)
    (- kompositt)
    (- svideo)

(bare for å ha alt i samme tråd så linker jeg også til kalkulatorer for BenQPE7700: link1/avdtech.se og link2/projcentral )

I tillegg har han tenkt å bruke en HTPC på 2.66 P4C (northwood), 512mb minne, asus p4p, 200GB hdd.
    - skjermkort ATI 9250 (link) vifteløst med DVI ut.
    - tvkort Pinnacle MediaCenter 300i (link)

Overnevnte er ting som allerede er bestilt. Jeg er redd min kollega har tatt set vann (om ikke over hodet) så hvertfall opp til halsen her, så vi trenger nyttige råd!

Planen er å bruke minst mulig kabler opp til projektoren. Fortrinnsvis er det håpt brukt kun DVI-HDMI fra htpcen og opp. Jeg tror dog at han bør ta i det minste xboxen direkte via component (Xbox er moddet og mr4ndersen er allerede tipset om rayrods HDAV-pack som gir rgb-component og analog phono lyd/spdif via optisk, ut fra xbox.)

Satelitt-tuneren er dog en mare for oss å finne ut av. TV-kortet mr4ndersen har bestilt har DVB-T (terrestrial/antenne I pressume?). Er det mulighet for å ta RF signalet via satelitt-tuneren og inn på tv-kortet, eller bør han ta et annet signal fra tuneren? Tv-kortet støtter både analog og digital inn på RF-kontakten.
    Hvis ikke dette går er det vel s-video ut fra satelitt-tuner og svideo inn på tv-kortet som blir løsningen.

For å få optimalt tv-signal fra satelitt-tuneren via htpcen, så ser jeg for meg etterbehandling av dscaler/ffdshow? Er jeg på riktig spor?

Har også tipset mr4ndersen om mediaportal htpc-gui (da de som skal bruke systemet vil ha det enklest mulig). Håper og tror at mediaportal støtter tv-kortet (pinnacle 300i) og at dette skal la seg sette opp rimelig enkelt.

Dog er jeg usikker på hvordan man skal kjøre etterprossesering i mediaportal. Ser at det er støtte for ffdshow i nyeste versjoner av mediaportal, men må man i tillegg bruke dscaler?

Her trenger vi input ser det ut til :wink:

PS2-boksen er vi også usikker på hvordan skal kobles. Denne er helt original, så det er nok bare kompositt ut på den såvidt jeg vet? Dermed tar vi den inn på tv-kortets kompositt-utgang og evt etterbehandler signalet hvis det lar seg gjøre.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir heftige saker

Tror fro det første han har rota det litt til mhp TV-kort. DVB-T (digitalt bakkenett) sendes ikke enda (det er visstnok mulig å ta ned noen signaler i nærheten av Tryvann innimellom...). Han burde heller ha valgt ett DVB-S kort (S for satelitt) med Common Interface, f.eks Twinhan sitt, selges på databutikken.com (hvis han ikke vil bruke andre 'tvilsomme' metoder...). Mediaportal støtter CI, men kun gjennom bruk av en ekstern boks, http://www.digital-everywhere.com/cm..._11_08_07.html. Kortet han har kjøpt er uansett støttet av Mediaportal (sjekk http://www.maisenbachers.de/dokuw/in...urecards:start), men er altså "ubrukelig" i Norge . Du postprosserere TV-signaler med ffdshow direkte i Media Portal.

Når det gjelder input fra Xbox, så tror jeg han får det beste resultatet ved å benytte ett dedikert component video input kort, sjekk f.eks http://www.pixelmagicsystems.com/ (PDI Deluxe card), eventuelt sammen med Dscaler 4. PS-2 boksen kan du eventuelt oppgradere kabelen til S-VHS og kjøre dette signalet gjennom kortet over. Han kan eventuelt kjøre satelitt TV signalet gjennom dette kortet, men mister da mest sannsynlig TV-Guide/XML TV og de mulighet som ligger der.

Tom

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ante meg at det DVB kortet ikke passet helt inn i planene. Tror ikke det er aktuelt å kjøre hele satelitt-tuner opplegget på pc, da de allerede har et fungerende satelitt-oppsett. Da må det evt være å kjøre signalet inn på PDI deluxe e.l. for postprosessering. Kanskje bare ta å SDI modde tuneren? (tvilsomt at det blir aktuelt)

Men siden DVB kortet han har valgt har svideo input osv så kan man vel hvertfall bruke kortet til timeslip og slikt?

Anbefaler du PDI deluxe/Xcard combo eller bare PDI deluxe kortet? Jeg ser at det kunne vært kjekt med et slikt kort for mange komponenter som kunne komme til å kobles til htpcen.

Dog tror jeg det greieste for selve xboxen er å kjøre component rett til projektor, tror du ikke? (som sagt er xbox allerede moddet og klargjort for å sende hd i de titler som støtter dette)

DrE

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Dog tror jeg det greieste for selve xboxen er å kjøre component rett til projektor, tror du ikke?
    Jo, det tror hvertfall jeg. Ingen grunn til å gjøre ting vanskeligere enn nødvendig. Eller som Rema sier, det enkleste er ofte det beste.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du bør kunne bruke DVB kortet til timeslip via Mediaportal, men det er også mulig at f.eks. Dscaler 4 kan gjøre det. Sist jeg brukte programmet (for ~6 mnd) siden så var denne funksjonen noe ustabil, men det kan jo hende det er skjedd no siden den gang...

Xcard kortet gir veldig ok kvalitet på DVD og DIVX, og kjører MPEG dekoding for deg. Dersom du har en svak prosessor er dette ett bra valg, sammen med Dscaler 4, som også vil gi deg gode post prosseserings muligheter. Sammen med Mediaportal vet jeg ikke om det fungerer, men jeg vil tro det, og isåfall kan du altså post prossesere med ffDshow. Dersom han har kraftig nok hardware, ville jeg nok heller gått for zoomplayer...

Dersom man ser isolert på Xbox kvalitet så tror jeg du får best kvalitet dersom du kjører Xbox signalene rett inn i PC'en og Dscaler 4, og sender videre ved hjelp av DVI til prosjektoren... Sparer litt på kabler

Uansett så blir dette nok litt knotete for kollegaen din. Beste valg tror jeg hadde vært:
    - FireDTV boksen
    - XBox og PS2 via PMSVideo kortet
    - Mediaportal som front end
    - En enkel fjernkontroll (http://www.keyspan.com/products/usb/urm17a/)

Tom

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •