Spørsmål ang Apple 23" Cinema Display

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål ang Apple 23" Cinema Display

Ser at denne har oppløsning på 1920x1200. Dvs et bredde/høyde forhold på 1.6 HD. For å prøve å gjøre dette kort. Er selve "skjermen" i forholdet 1.6 eller 1.77, for er den 1.6 vil jo skjermen automatisk bruke kun 1080 av de 1200 linjene på HD materiale og man vil få et korrekt aspekt. Hvis skjermen er i 1.77 men pixlene i 1.6 så blir bildet forvrengt... Noen som vet eller må jeg ringe til Apple og bli satt over fra konsulent til konsulent....

Jeg vil helst ikke betale 20k for en skjerm, som forvrenger bildet på samme måten som den native 1280x1024 oppløsningen på typiske 17" flatskjermer, som gjør det helt umulig å bruke til noenting (tegneprogrammet, bildebehandling, film etc) (Den korrekte oppløsningen her ville vært 1280x960).

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Skjermen vil, som de fleste skjermer, skalere opp ditt DVD etc. til gitt oppløsning, uten at det nødvendigvis er noe problem... Native DVD er jo 720x480, og det er det jo ingen skjermer som har (annet enn sære CRT-folk, som absolutt skal kjøre native... )!

Aspektforholder er imidlertid mer relevant! Min erfaring er at 16:9 er et fint "mellom" aspekt, som passer bra til 2.35:1 (sorte kanter oppe og nede, men til å leve med...), perfekt til 1.85:1, og helt greit til 4:3.

1920x1200 er et mellomformat, som ligger aspektratiomessig midt mellom 4:3 og 16:9, altså litt større sorte kanter på 2.35:1, enda mindre sorte kanter på 1.85:1, og enda litt bedre på 4:3 materiale...

Blir litt give and take, jeg ville nok foretrukket 16:9 på en ren hjemmekinoskjerm, men heller dette formatet hvis bruken er kombinert data/hjemmekino, som jeg antar du ser for deg??

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror muligens jeg blir litt misforstått. Native HD materiale er 1920x1080 (ikke nødvendigvis men jaja). Bredde/høydeforholdet er 16/9
    Apple sin oppløsning på 1920x1200 har bredde/høydeforhold på 16/10. Men jeg er redd for at selve "skjermen" dvs bildet man fysisk ser har formatet 16/9 for da vil alt få feil aspectratio, pga at skjermen vil skalere alt feil, og ikke bare film eller dvd. Jeg lurer altså på om Apple sin skjerm fysisk sett har størrelsesforholdet 16/10 som da vil matche oppløsningen, og gi et korrekt bilde.

Jeg har tenkt å kombinere Hjemmekino og Data, men grunnen til denne skjermen er aktuell er jo pga den store oppløsningen og evnen til å kjøre 1080p native. Men først og fremst pga at det er en god skjerm (filmopplevelsen blir jo så som så uansett på 23" uansett oppløsning..)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermen er fysisk 16:10 format, dvs samme som oppløsningen.
    For øvrig samme LCD panel som i denne:

http://www.lgenordic.com/cgi-bin/surf.cgi?id=583

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •