SPDIF / minijack

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SPDIF / minijack

Prøver et Creative Audigy 2 kort m/minijack på digital utgangen. Har laget en spdif-coax til mono minijack kabel, som går mellom kortet og forsterkeren. Problemet er at det kommer kun 2 kanals lyd ut. Alle settinger etc. er riktige. Noen som har erfaring med dette?

B.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har det også slik.. Forsterkeren gir ut akkurat det den får inn og derfor så er det kun 2kanals lyd (pcm) når jeg er i windows og den bytter automatisk til DD og DTS når jeg går inn i winDVD.. Ikke noe problem ,men hvis man liker musikk i 6kanaler så kan det være et "problem"

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips. Jeg bruker Zoomplayer og AC3 filter for film, så det burde vel være 5.1 lyd som kom ut. Noe er muffens her, burde jo også være 5.1 ut av windows når man spiller av et eller annet i 5.1 via Creative software. Vel, for teste litt mer.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjørn S.
    Takk for tips. Jeg bruker Zoomplayer og AC3 filter for film, så det burde vel være 5.1 lyd som kom ut. Noe er muffens her, burde jo også være 5.1 ut av windows når man spiller av et eller annet i 5.1 via Creative software. Vel, for teste litt mer.
    Du bør ikke bruke Creative sine drivere. Disse lager bare krøkk, spesielt i forhold til digitalutgangen. Bruk KXdrivere isteden, de er laget til Creative: http://kxproject.lugosoft.com/index.php?skip=1

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passet på å huke av for S/PDIF i AC3filter da?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Du bør ikke bruke Creative sine drivere. Disse lager bare krøkk, spesielt i forhold til digitalutgangen. Bruk KXdrivere isteden, de er laget til Creative: http://kxproject.lugosoft.com/index.php?skip=1
    De har fungert knirkefritt for meg iallefall. Men jeg ser omtrent bare filmer og spiller aldri. Men jeg skal teste ut driverne =)

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får prøve ut de driverene, jeg har i hvert fall huket av og konfigurert i hytt og gevær uten å få mere enn 2ch ut. Hadde jo vært greit å få brukt dette Audigy2 kortet til noe, ligger bare her og slenger. Finner nok ut av det til slutt, så lenge det kommer lyd ut over spdif'en er det jo håp.
    B.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd Kontrollpanel, Audio HQ, Device Control, Decoder? Den skal stå på SPDIF Passthroug, ikke Dolby Digital (AC3) Decode.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yepp, er nøye med å sjekke alle steder at jeg ikke glemmer et eller annet. Skal prøve litt til i kveld, har en ide om hva som kanskje kan være problemet.

Nå skal jeg til PD og få installert iris til den nye vidvinkel linsa på mkIII'en min . Blir film i kveld med eller uten Audigy'en, har integrert Intel HD audio, så selv om ikke den dytter DTS strøm, så låter det bra for det.
    B.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå testet KX driverne og de fungerte ikke for meg. Fikk beskjed om at enheten ikke kunne starte med en driver ifra den pakken.. Jeg holder meg til orginaldriverne siden de har fungert knirkefritt for meg.

Kjører alt på auto og 5.1 i creative sin "speaker setup". Selvom den står på 5.1 så kjører jeg 6.1 på LOTR (Receiveren sier iallefall det).. Så jeg vet ikke helt hva som skjer ,men sålenge jeg kan nyte filmene mine i fred uten å rote så fælt så klager ikke jeg

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Jeg har nå testet KX driverne og de fungerte ikke for meg. Fikk beskjed om at enheten ikke kunne starte med en driver ifra den pakken.. Jeg holder meg til orginaldriverne siden de har fungert knirkefritt for meg.
    Det er ingen grunn til å bytte drivere dersom alt fungerer optimalt. Personlig har jeg opplevd endel trøbbel med Creative, spesielt når det gjelder å gå den digitale utgangen til å fungere på en skikkelig måte. Jeg opplevde KX driverne som mye bedre. Dette gjaldt forøvrig et Live! Player 5.1 kort.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nix, får det ikke til å virke uansett hva jeg gjør. Det er og blir vanlig PCM 2 kanals lyd som kommer ut. Bruker altså Zoomplayer med siste versjon av AC3 filter. Filteret er riktig konfigurert for å slippe ut både AC3 og DTS lyd. Flere forslag mottas med stor takk!
    B.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forslag: FFDshow -12 mars 2005 versjon. prøv audiodecoderen i den. synes den fungerer bedre enn ac3filter.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og slå av 96khz dekoding dersom det står på.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok!

Jeg har Soundblaster Audigy 2 koblet via digital utgang til coaxial inngang på min HK 5500. Funker fett med DD 5.1 og DTS.

Her er hva du må gjøre:

I arkfanen "Main" i AC3 filter huker du av for SPDif (disabled).
    Så går du til arkfanen "System". Der huker du av for AC3 og DTS under "Use AC3filter for..." og huk også av for SPDif passthrough for AC3 og DTS.
    Pass på at det står sort prikk i "Prefer AC3filter" og "Use Direct Sound as default audio renderer".

Gå så til Creative AudioHQ under Creative i programmenyen.
    Dobbeltklikk på Device Controls.
    I arkfanen "Decoder" huker du av for SPDif.
    Tilslutt passer du på at SPDif er valgt i arkfanen "audio" under "Configuration" i PowerDVD.(eller den spilleren du måtte ønske)

jeg vil anbefale Mediaplayer Classic den har ALT og spiller alle format.

Mediaplayer Classic : http://prdownloads.sourceforge.net/g...2.zip?download

Ac3 filter finner du her: http://www.free-codecs.com/download_...?d=20&s=12

Jeg bruker Media Player Classic til alt av video avspilling. Fungerer fett med AC3 5.1 og DTS både fra DivX, Xvid og DVD.

Lykke til !

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyeste AC3 Filter er ikke helt godt. Jeg holder meg til 0.70, den funker mye bedre for meg.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen var å bytte ut AC3 filteret (det var satt opp riktig, prøvde også versjon 0.7). Kjører nå Cyberlink audio decoder og får DTS og DD ut som bare det! Får vel teste andre decodere også, hva er det som regnes som "sjef" blant lyd decodere?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv WinDVD sin lyddekoder sammen med ZoomPlayer. Den gir et høyere utgangsnivå samtidig som den også gir ut DTS. Vet ikke om det er noen særlig forskjell i lydkvalitet på disse filtrene men..

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tester litt med Nvidia sin audio decoder først så får vi se. Eneste skår i gleden nå er at jeg får ikke lyd i det hele tatt fra .ts filer. Spiller ingen rolle hvilken audio decoder jeg kjører, det er stille som i graven. Skjønner ikke hvorfor den interne lydchippen fikser dette problemet, hva er så sært med Audigy'en? Har noen kjørt .ts filer på M-audio kort?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke man kan skille lydkvaliteten på disse filtrene. Iallfall ikke på et anlegg i en prisklasse som vil bruke HTPC, og ikke en Crystalio-skaler med en rådyr dvd-spiller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •