Er det noen som klarer å kjøre hakkefritt på PC i det hele..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det noen som klarer å kjøre hakkefritt på PC i det hele..

tatt? Har nå prøvd ut en masse forskjellige PCer med forskjellige skjermkort. Har akkurat nå en vannkjølt Intel 775 3.6 Ghz CPU som er klokket til 4.4Ghz med 1 GB 566Mhz DDR2 minne og et ATI Radeon X850XT PE PCI Express med 256MB minne. Har en WD 10000RPM disk som jeg kjører rippede filmer fra, men ikke F, jeg klarer ikke å kjøre filmer uten at de hakker litt. For å spesifisere ordet hakking så mener jeg med dette at på panorerings scener hvor du feks sveper over en by med kamera eller en skog, da hakker det bittegran her og der. Ikke noe alvorlig men jeg har ikke til nå klart å få dette bedre enn med min Denon 1910 eller Pioneer DV575A. Har testet med Power DVD, Win DVD 6 og Zoomplayer med litt forskjellige instillinger i FFDSHOW. Som sagt så er det ikke mye det er snakk om, men det virker ikke som om det er mulig å byggemaskinvare etter dette problemet. Har også testet AMD Athlon 64 S939 med XP3500+ på Asus SLI Hovedkort med 2 stk 6800 ultra kort. Har også lastet ut alt av tjenester som er unødvendige på Windows ogoppdatert alt av drivere og BIOS og hva det skal være. Jeg får kanonbilde på WinDVD både med DVI og Component men det gir jeg f... i. Jeg vil ikke ha panoreringsproblemer, det er irriterende så det holder.

Er det noen som helt ærlig klarer dette til 100%, og har Dere evt noen tips til feks hvordan man kan sette opp feks FFDShow for å få til dette?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt på at det kan være kildematerialet? Har du noen gang sett samme klipp uten hakking?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også tatt en titt på Linux. Selv kjører jeg alt av filmer i linux med unntak av wmv HD filer som har DRM. Jeg har funnet at xine media player gir skarpere bilder og penere farger en alle mediaspillere jeg har testet, inkludert alle jeg har testet i windows, og det er ikke få. Det vesentlige her er kanskje at jeg har testet begge de "beste" decoderene, dscaler og nvidia, samt også endel andre. Disse ble alle testet imot vnc. Grunnen til dette er at vnc også finnes for linux, med nøyaktig de samme dekoderene og settingene. Jeg testet deretter vnc mot linux avspillere. Til og med dama sa at det beste bildet kom fra xine. I tillegg viser det seg at det er den som bruker minst CPU kraft. På HD filmer i 1080p spiller vlc med 100% cpu, mens xine ligger like over 50%. Når bildet i tillegg er bedre, så er det lite å lure på.

Som Gorm sa, så kan det jo også være kildematerialet. Hakker det helt likt om du spiller direkte fra DVD? Hakker det på nøyaktig samme sted hver gang? Er filmene på hdd reenkodet?

-Ko_deZ-

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Har du tenkt på at det kan være kildematerialet? Har du noen gang sett samme klipp uten hakking?
    Det r bare å putte inn plata i Denon 1910 spilleren så fungerer samme filmen perfekt, men som sagt, det er ikke noe voldsomt problem, men det kunne nå vært greit en gang for alle å finne ut av om en kunne klare å bli fornøyd med en PC kontra en DVD spiller til et par tusenlapper. Som nevnt tidligere så er jeg kjempefornøyd med bildet spesielt når det decodes med dscaler.

Har også plundret litt med en Aopen XC Cube som har en preinstallert linux partisjon som gjør at du kan starte opp maskina rett i linux uten å være innom windows. Her kunne du spille av radio, musikk og dvd i et eget grenesnitt, men det var vel noe av det værste jeg har sett.

Hva maskinvare angår så har jeg ikke notert noen forskjell på dette problemet uansett om jeg kjører en cpu på 1800 Mhz contra 4400Mhz, eller for den saks skyld et radeon 9600 kort kontra SLI 6800 Ultra eller Radeon x850 XT PE. Har også fiklet mye med å laste ut alle oppstartselementer. Ikke noen skjermsparere, strømstyring, antivirus, internett tilkoblinger, nettverk, msn. Har også jobbet endel med oppbygging av videoredigerings PCer og lært meg hva slags tjenester som skal slås av for maksimal ytelse og stabilitet for videoredigering, men summen av det hele er bare at det som påvirker resultatet er vel bare softwaren som spiller av filmen. Nå skal det sies at jeg kun har konsentrert meg om 720x576 og ingenting annet.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er neppe mulig å få fullt så jevnt bilde som med en dvd-spiller. Men siden bildekvaliteten generelt sett er så mye høyere, nøyer jeg meg med 95 % så bra. For det kan det bli. Med riktig oppdateringshastighet (50 eller 75 Hz på PAL, 60 på NTSC), reclock og en rask nok pc er det veldig nær helt jevnt.

Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Mastiff, bildet er såpass mye bedre enn på alle DVD spillere jeg har testet (nå sist Denon 3910 og Meridian G98) at det lille jeg opplever av hakking er ubetydelig i forhold til totalopplevelsen.

B.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uenig med Mastiff. Den hakkingen der er grunnen til at jeg benytter WinDVD i stedet for en ZoomPlayer løsning. Jeg ofrer med andre ord litt (om noe) billedkvalitet fremfor roligere panoreringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med Scirocco her. Men hva er grunnen til dette? Er det hardware decoderen i DVD spilleren som er så mye bedre, eller er det typisk PC problematikk med Hardware vs Software?

Husker for en del år tilbake når en brukte dedikerte Mpeg2 kort i PCen for å spille av DVD film. Hette vel noe slikt som Hollywood Magic et eller annet. Som jeg mins så spilte disse korta av filmen uten disse problemene. Men det kan jo hende at en ikke var like kresen på den tiden

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Damn!! Theatertek 2.06 gjorde susen. Nå er det knapt mulig å spore panorerings problemer. Gildt!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasmaboy Brukte du FFDShow in Theartek også?

Newcomer ls_15 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om noen andre har opplevd det samme som meg, men:

Jeg har 3,4 GHz P4, 512mb RAM, som HTPC. Programmenen er satt opp etter guiden Mastiff har laget.
    Med mitt Abit AG8-3rd Eye følger det med et overklokkingsprogram. Satte det til turbo mode (ca 3,8 GHz) ved første filmprøve; Finding Nemo. Da hakket bildet temmelig mye. Gikk igjennom alle innstillinger på nytt, men fant ingen feil, og tenkte at det blir vanlig DVD- spiller til film allikevel.
    Så prøvde jeg en gang til senere, med en annen film, og den så bra ut. Sjekket innstillingene igjen, og fant ut at denne gangen stod prosessoren i "Cool" (3,4 GHz). Prøvde med Finding Nemo igjen, og denne gangen ser det bra ut.
    Kanskje overklokking ikke alltid funker så bra?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ajocius
    Plasmaboy Brukte du FFDShow in Theartek også?
    Nope, har avinstallert alt dette. Bruker kun TheaterTek 2.06

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ls_15
    Vet ikke om noen andre har opplevd det samme som meg, men:

Jeg har 3,4 GHz P4, 512mb RAM, som HTPC. Programmenen er satt opp etter guiden Mastiff har laget.
    Med mitt Abit AG8-3rd Eye følger det med et overklokkingsprogram. Satte det til turbo mode (ca 3,8 GHz) ved første filmprøve; Finding Nemo. Da hakket bildet temmelig mye. Gikk igjennom alle innstillinger på nytt, men fant ingen feil, og tenkte at det blir vanlig DVD- spiller til film allikevel.
    Så prøvde jeg en gang til senere, med en annen film, og den så bra ut. Sjekket innstillingene igjen, og fant ut at denne gangen stod prosessoren i "Cool" (3,4 GHz). Prøvde med Finding Nemo igjen, og denne gangen ser det bra ut.
    Kanskje overklokking ikke alltid funker så bra?
    En ting du må tenke på når du overklokker er at om noe ikke stemmer så burde du ikke bli forbauset over dette. Du stresser det meste i systemet ditt. Såsom diverse kontrollere og minnet henger ikke altid med de busshastighetene som er satt opp. Har du standard PC3200 minne eller 400Mhz som du må ha for å samkjøre en P4 med 800FSB så vil de fleste brikkene fint kunne følge med noen Mhz over dette, men med hvilket resultat er det ingen som kan garantere deg. Det finnes en grunn til at de brikkene er 400Mhz brikker og ikke 533Mhz .

Har selv en P4 3.6Ghz som iblandt går på 4.4Ghz men jeg merker omtrent ikke forskjell i det hele tatt på noen ting. Eneste er at den koder en film et par minutter raskere en originalhastighet.

Overklokking i dag er jo som en sport og hobby og regne, men med dagens hastigheter så syntes jeg ikke det er noe å hente. Kjenner noen som har brukt 2 000,- kroner på å klokke en AMD XP2500+ til XP3200+. Dette når en splitter ny 3200+ kosta 1800,-.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •