Styre BenQ 7800 fra PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Styre BenQ 7800 fra PC

Jeg lasta nettopp ned ei liste med kommandoer til BenQ 7800/8700.
    Dette fungerer vist slik at du har en kabel i mellom COM-porten på PC'en og RJ-11 kontakta på prosjektoren.

Last ned liste

Er det noen som har prøvd dette?

Ellers lurer jeg på dette:

1) Hvor får jeg tak i en sånn kabel?
    2) Har bare en COM port på markina mi. Den er nå opptatt til IR-man. Ellers har jeg en UPS til prosjektoren min som jeg ville koblet til COM porten.
    Hvordan får jeg bygd på COM porter?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte inn en mail til BenQ

Fikk svar dagen etter. Kabelen er enkel å lage selv (av en seriell kabel med en telefonplugg (RJ11) plugg i enden)

Var ikke så veldig stor respons på dette her, men jeg legger nå ut vedleggene (kobling av RJ 232 -> RJ 11 og liste over kommandoene)

Dette her er altså for å styre BenQ 7800/8700/7700 (alle kommandoer på fjernkontroll, i menyer pluss litt til!). Prosjektoren er også i stand til å sende tilbakemelding om at kommandoen er gyldig/utført eller om det går ann. Perfekt når du skal lage et brukervennlig oppsett.

Nå gjenstår det bare å få lagt nødvendige koder over i seriellplugginet til Girder.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt vanlig å bruke slike koder i f.eks kontrollering av møteromsprosjektorer med bruk av Crestron, AMX, Extron osv. Noe mere uvanlig er det å sette slikt opp privat, men som du sier, girder skal takle dette fint.

Når det gjelder Seriell-porter så anbefaler jeg deg at du IKKE går for usb til seriell-overganger, men handler et PCI-kort med RS232/Seriell kontakter.

F.eks selger komplett dette ->
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=100906&cks=PRL

Bor du i umiddelbar nærhet av clas olson har også de slike kort i samme prisleie.

DrE

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får kjøpt serielle kontrollere hos de fleste webshops, f.eks hos Komplett.
    Edit: Dette må jeg teste!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slit litt med å laste opp filene jeg fikk av Henry. Er det noen som kan hjelpe meg? Har ikke noe hjemmeside område, og filene er pakka (ellers vil de ta over 1 Mb....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

styre benq fra pc

jeg har en benq 7800, og har tenkt og styre den fra pc.
    fikk du dreisen på det?
    har du funnet et bra program får og få det til?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå har jeg koblet det opp og alt fungerer perfekt! Nå kan jeg slå av og på, laste inn minne +++ i fra PC'en

Jeg bruker girder med serial plugin til å komunisere med prosjektoren.

Har dessverre ikke funnet noe sted hvor jeg kan legge ut filene. Skal se om jeg får gjort det snart. Men jeg kan sende deg filene (kommandoliste, tegning over koblinga av kabelen og girderoppsettet/seriellpluginoppsettet) på e-post viss du er intresert (send PM til meg med e-post addressa di).

Ellers trenger du bare en seriellkabel, ei RJ11 kontakt og en ledig seriell utgang på PC'en din. Girder anbefaler jeg sterkt som styreprogram.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppfordrer til å legge slike ting ut som en worklog eller howto slik at andre kan gjøre det samme!

Alltid kjekt når man får slike ting til å fungere.

DrE

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PE7700 har en annen type kontakt, noen som vet hva slags dette er?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "8pins mini DIN"

En s-video kontakt er "4pins mini DIN".

Platespillere har ofte DIN plugg. Samme utforming, bare større diameter på pluggen.

Pinne konfigurasjonen KAN variere, men det er åpenbart siden pluggen er RS232 at den vertfall har "pinne 2, 3 og 5" på vanlig 9pins DSUB, eller mere nøyaktig "TX, RX og GRD".

Hvis du i specen på projektoren finner ut hvilke pinner som har TX, RX og GRD kan du lage en kabel der:

*pinne 2 RX på DSUB (9pins seriellkontakt på pcen) går til TX på 8pins mini DIN (receive (RX) kobles til transmit (TX))
    *pinne 3 TX på DSUB (9pins seriellkontakt på pcen) går til RX på 8pins mini DIN (transmit (TX) kobles til receive (RX))
    *pinne 5 GRD/jord på DSUB (9pins seriellkontakt på pcen) går til GRD på 8pins mini DIN (jord kobles til jord)

Det kan hende det må kobles flere pinner, men det er disse tre pinnene som oftest blir brukt i RS232 kommunikasjon.

Dersom du har koblet denne kabelen skal du kunne sende kommandoer til projektoren.

DrE

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •