Opptak av TV-sendinger - bra kvalitet??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Opptak av TV-sendinger - bra kvalitet??

Hei.
    Jeg lurer på å skaffe meg et 9700pro AIW som jeg kan koble til kabeltv.Tenkte deretter å bruke PC'en for opptak av TV-sendinger. Hvordan blir kvaliteten på opptaket når jeg kjører det på TV'en igjen via TV-ut på skjermkortet. Kan det sammenlignes med VHS-opptak eller enda bedre - DVD kvalitet??
    Hvor stor HD-plass krever f.eks 1 times opptak i bra kvalitet?? :roll:

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har for lengst pensjonert videospillerene mine, alle opptak gjøres fra et Asus tvkort på serveren min som står på 24/7. Jeg bruker Intervideo's WinDVR til opptak, den støtter timeshifting (KJEMPEFIN funksjon)både når du ser på tv, og ved opptak og har svært gode opptakscodec'er.

Jeg bruker vanligvis PAL SVCD (480x576 oppløsning) og dette gir tilnærmet full broadcast kvalitet, i hvertfall MYE bedre enn VHS. Ting som er ekstra bra kan også tas opp i full DVD kvalitet (576x720) men det tar vesentlig mer diskplass.

Filmer tar vanligvis ca 2-3 GB plass på HD. Sjekk på Intervideo's hjemmesider om 9700 AIW støttes, ellers ville jeg satset på et vanlig tv kort. Husk evt å kjøpe et tv kort som støtter både stereo og Nicam, ikke alle gjør det, hvordan er det med AIW?

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv et AIW 9000 som fungerer utmerket og har både nicam stereo, stereo inn, s-video/kompositt ut/inn og spdif koaks ut (forutsatt at du bruker ATI sin spiller. Har ikke forsøkt med annen SW enda da jeg har rutet lyden gjennom lydkortet). Husk en ting dog, som gjelder alt lyd og bilde orientert :

"Shit in is shit out.

Litt mer utdypende:
    Kvaliteten på innspillingen din blir aldri bedre en kvaliteten på signalet ditt inn i kortet. Jeg har en enkel antenne på veggen med middels godt signal og bildet på skjermen blir deretter. Et bilde inn fra f.eks satelitt tuner/video/spill via komposit/s-video blir helt klart. Guttungen har brukt kortet med stort hell til å bruke dataskjermen når han spiller playstation.

mvh
    naist

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Opptak fra tv til PC.

Jeg tar opp en god del selv på pc'n. Bruker den som en digital videomaskin. Så da har jeg også et par tips å komme med.
    Opptak av sendinger fra kabel-tv er ikke bra. Greit nok til å få med seg noe du skal se en gang, og så slette det etter på.
    Men hvis det er noe du vil ta vare på så bør du holde deg til en signalkilde som har mye mindre støy. F.eks en digital kabel/satelitt tuner. Da kan du ta ut signalet med en s-video kabel til tv-kortet ditt. Å bilde blir da fantastisk bra :-)
    Så hvis du skal kjøpe deg et tv-kort. Så bør du holde deg unna Pinnacle PC-TV. Driverene til kortet er svært dårlige, å de har ikke blitt bedre med årene. Har har hatt 2 modeller av PC-TV kortet med nicam, å bruker det fremdeles i dag. Men har også en videoinngang på skjæmkortet (Asus V8200Delux) som jeg har koblet til satelitt tuner, så blie blir her supert :-)
    Så jeg vil nok anbefale deg å kjøpe et bedre tv-kort med nicam stereo. F.eks Hauppauge! WinTV PVR350 som også har s-video utgang som kan koblet til projektoren :-)

Hilsen Birger :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten tilbakemelding - jeg kjøpte meg et Sapphire 9800pro AIW siden jeg spiller en del. Har nå fått koblet opp maskinen og kan bare si en ting-
    WOOOW!! Det funker som en drøm. Opptak av TV-sendinger har aldri vært enklere og kvaliteten er bra - iallefall i mine øyne. :lol:

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å kjøpe meg et GeForce 4-kort med video inn/ut, noen som vet noe om bildekvaliteten på opptak fra S-video inn fra satellitt på de kortene?

-Audun

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå kjøpt meg et MSI GeForce4 Ti4400 kort med video inn. Lastet ned WinDVR og gjorde en test, men synes at jeg ser komprimeringsartifaktene litt tydelig i SVCD. Det blir ikke like bra som VHS-spilleren for å si det sånn. Tok opp fra tv'en, har ikke prøvd fra satellittmottakeren ennå, så det kan jo være at støyen i tv-bildet gjør at komprimeringsalogaritmene får mer å gjøre..?

Er det noen som har noen tweaks/innstillingstips å komme med, evt. andre opptaksprogrammer?

Gjerne også tips om hvordan få best mulig bilde på tv'en fra kortet, hvis det er noen andre her som har GeForce 4-kort og bruker tv-utgangen.

-Audun

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av naist
    Har selv et AIW 9000 som fungerer utmerket og har både nicam stereo, stereo inn, s-video/kompositt ut/inn og spdif koaks ut (forutsatt at du bruker ATI sin spiller. Har ikke forsøkt med annen SW enda da jeg har rutet lyden gjennom lydkortet). Husk en ting dog, som gjelder alt lyd og bilde orientert :

Litt mer utdypende:
    Guttungen har brukt kortet med stort hell til å bruke dataskjermen når han spiller playstation.
    Hvordan fungerer det med tilkobling av spillemaskiner?! Kobler til med S-video/kompositt til skjermkortet/tv-kortet? Hvordan vil dette resultatet bli sammenlignet med s-video til receiver og så-video videre til prosjektoren? *Slippe å kjøpe receiver til dette formålet*

Søkes PS2/Xbox kanalene inn på samme måte som Tv? Kan satelittdekoder også tilkobles på denne måten?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •