HTPC-Hvor god må prosjektoren være?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC-Hvor god må prosjektoren være?

Ett aldri så lite spørsmål, hvor bra må prosjektoren være for å i det hele tatt se noe særlig forskjell ved bruk av HTPC kontra en grei DVD spiller?

feks, vil det være noen vits for meg med min Epson emp-30 pj, (800*600, 800 Ansi, 400:1 kontrast) å lage meg en HTPC? har forsåvidt prøvd å koble til PC`n med VGA kabelen og kjørt DVD og må vel si at bildet kanskje blir litt bedre, men har ikke fått prøvd ffdshow noe særlig da test pc`n er for veik.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å gi et entydig svar, men jo eldre/billigere prosjektoren er, jo mer kan den faktisk ha å vinne på bruk av HTPC.

En Nec HT1000 f. eks. ved bruk av komponent inngang, progressive PAL og finkalibrert, kan faktisk gi et like godt bilde fra en DVD spiller (f.eks. HK 25) som fra en HTPC.

Derimot en eldre prosjektor har ikke like godt utstyrte innganger, linjedoblere etc. og vil vinne stort (rett meg noen dersom jeg tar feil) på å få et VGA signal ferdig skalert til sin innebygde oppløsning (f.eks. 800x600).

Har selv en Davis Cinema Ten og det er natt og dag mellom et S-video / kompositt bilde (har ikke komponent inn) og film gjennom HTPC'en.
    Spesielt rødfarger får jeg problemer med. Se den klassiske scenen i MI2 med de 4? danserene i orange kjole og en i senter med dyprød - alle er nesten like røde på s-video/kompositt for min del. Den innebygde linjedobleren er heller ikke verdens beste (spesielt ikke etter dagens standard).

Ut i fra det du skriver forstår jeg at du har en PC med DVD spiller. Hva slags grafikkort bruker du? Et nyere (mindre enn 2-3 år) ATI kort eller lignende, så lenge det har HW dekoding av Mpeg 2, vil gjøre jpbben bra. Bare husk å aktiver HW dekodingen i f.eks. TT eller PowerDVD eller hva du velger å bruke.

Å satse på FFDSHOW med en gang er kanskje å skyte litt over mål, der kreves en maskin som virkelig kan spytte ut data.

Det finnes også ferdige løsninger der DVD spilleren har VGA/DVI utgang, men det var ikke spørsmålet her.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av naist
    Har selv en Davis Cinema Ten og det er natt og dag mellom et S-video / kompositt bilde (har ikke komponent inn) og film gjennom HTPC'en.
    Du tok ordene ut av munnen min...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svaret

Det var opplysende, jeg har ett ATi Radeon 7500 kort, så jeg tror vel det skal holde, prosessoren på maskinen derimot er jo bare på 840 Mhz (overklokket fra 700) men da skal jeg da jammen begynne å bruke den til å spille DVD, må bare få Digital Pass through til å funke fra lydkortet.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Sitat Opprinnelig postet av naist
    Du tok ordene ut av munnen min...
    Det må ha vært da han kysset deg...

Alvorlig talt, ohkaasa, så billig som HK/prosessorer er nå, har du alt å vinne på å prøve dette. Snart vil du ønske å oppgradere også. Jeg kan berolige deg med å si at skjermkortet trenger du ikke oppgradere (hvis du ikke vil spille spill, da), for du vil aldri se forskjell på ditt og en nyere Radeonversjon på din prosjektør. Men du kan få en XP2000 (som holder i massevis siden du ikke trenger å resize så mye for ditt utstyr...), hovedkort (med innebygget lyd) og 256 meg minne for rundt 1500 kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å se at vi er enige Mastiff!

Til Ohkaasa :
    Hva slags lydkort har du? Det er ikke alle kort som fungerer like bra. Noen kort fungerer faktisk ikke slik som ønsket i det hele tatt.

Dersom du ser etter finnes det en del tråder akkurat på dette temaet.

mvh
    naist

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pleier vi ikke å være enige, da? :wink: Kjøper han et NForce-hovedkort vil det fungere med SPDIF passthrough.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

usb lydkort

Jeg har faktisk ett usb lydkort fra creative, vet jo at det ikke akkurat er "creme de la creme" men det har optisk utgang og støtter digital passthrough, og forsterkeren min dekoder både DTS og DD, så jeg synes iallefall det fungerer fint.. fint å høre om noen har noen innvendinger mot dette, det regner jeg jo med at noen har

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen innvendinger Ohkaasa!

Hyggelig å se at du har fått alt til å virke.

mvh
    naist

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •