Nytt skjermkort til CRT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt skjermkort til CRT

Siden jeg har fått tak i en CRT Barco pj så vil jeg ha ett bra skjermkort når jeg skal ta den i bruk. Hører noen anbefaler 6600 kort, men hvilket kort bør jeg kjøpe. Brukes ikke til spill, kun DVD avspilling sammen med TheaterTek foreløbig.

Kom med anbefalinger!!

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ATI Radeon er også bruktbart valg.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg har Radeon 9600 nå... Er det brukbart alikevel da?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukbart vil jeg nå si, til DVD-avspilling

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukbart er ikke godt nok! :twisted: Det er solid forskjell på Radeon og 6600, jeg vil anbefale et 6600GT, uansett merke, det gir mest for pengene. Forskjellen ligger særlig i mye mer 3D-virkning, og det er klarere og skarpere, dessuten blir fargene riktigere. Jeg oppgraderte fra et Radeon 9800 til et 6800 (nøyaktig samme bildekretser som 6600), og til og med kona så med en gang forskjellen. Og hun ser like gjerne en film på frimerket i stua som på prosjektøren i kjelleren.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akto som må avgjøre om et brukbart er god nok eller om han vil gå for det beste... :evil: selv.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Brukbart er ikke godt nok! :twisted: Det er solid forskjell på Radeon og 6600, jeg vil anbefale et 6600GT, uansett merke, det gir mest for pengene. Forskjellen ligger særlig i mye mer 3D-virkning, og det er klarere og skarpere, dessuten blir fargene riktigere. Jeg oppgraderte fra et Radeon 9800 til et 6800 (nøyaktig samme bildekretser som 6600), og til og med kona så med en gang forskjellen. Og hun ser like gjerne en film på frimerket i stua som på prosjektøren i kjelleren.
    Tidligere her var det en som spurte om hva som var viktig ved oppbygging av en htpc. Jeg svarte med blant annet å vektlegge et bra skjermkort.

Fikk som svar av en såkalt ekspert her inne at skjermkortet ikke har noe å si:

http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...light=#6886617

Har ingen egen erfaring av oppgraderinger av skjermkort, men stoler på at Mastiff's erfaringer stemmer med virkeligheten.

Selv har jeg et ATI Radeon 9700 Pro, som jeg er meget fornøyd med.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker folkens. Det jeg lurer på er å bruke 9600 kortet til jeg får justert Barco'en... Eller er det dumt? Må man kanskje justere på nytt hvis man bytter skjermkort? Hadde vært gøy å se forskjellen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stor fare... eller heller nesten sikkert, at fargebalanse, gråskala og lignende parametre vil bli helt ulike med ulike skjermkort, ja. GeForce før 6800 var greie nok, men det er visstnok ganske solid forskjell opp til 6600GT, som er pris/kvalitet-mesteren. Jeg sier visstnok fordi jeg aldri har kjøpt noen GeForce-kort fra Radeon 7000 kom og til 6800 kom. Det er vel to hele generasjoner, tror jeg.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stor fare... eller heller nesten sikkert, at fargebalanse, gråskala og lignende parametre vil bli helt ulike med ulike skjermkort, ja. GeForce før 6800 var greie nok, men det er visstnok ganske solid forskjell opp til 6600GT, som er pris/kvalitet-mesteren. Jeg sier visstnok fordi jeg aldri har kjøpt noen GeForce-kort fra Radeon 7000 kom og til 6800 kom. Det er vel to hele generasjoner, tror jeg.
    Akkurat det du skriver her har jeg ikke tenkt på i det hele tatt.

Hvis dette gjelder for skjermkort, så gjelder vel dette også for dvd-spillere og scalere/transkodere?

Det er jo nesten så en begynner å lure på hvor mye gråskala-justerings-utstyr koster.......

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om det gjelder spillere, men iallfall for skalere. Og godt utstyr er ganske dyrt, og i tillegg må kan kunne bruke det. Jeg foretrekker å dra BjørnH innom med jevne mellomrom til den justeringen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, her er det ulike oppfatninger ute å går. Jeg syntes det er helt motsatt. Jeg syntes ATI korta gir en god del skarpere 2D bilde, i tillegg til bedre dybdefølelse i DVD filmer. Syntes også spill tar seg bedre ut med ATI kort. nVidia syntes jeg alltid har hatt et litt grumsete bilde spesiellt i 2D, mens driverne til ATI har vel ikke vært så gode som nVidia igjen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dybdevirkning? På en plasmaskjerm? :lol: :lol: :lol: :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet nettop selv fra et GeForce 4800 til et 6600GT. Er strålende fornøyd. Bruker NVDVD dekoder i Windows Media Center Edition (MCE) og får nydelig avspilling av både DVD og WMV9-HD.

Støy fra skjermkortet er også ofte et problem. Dersom du er opptatt av dette er det meget stor sansynlighet for at du kan bestille en bedre kjøler samtidig som du bestiller det nye kortet. Jeg hadde en Zalman ZM80C-HP på mitt GeForce 4800, men kjøpte en VF700-Cu til mitt nye 6600GT. Siden jeg har et AGP-hovedkort visste jeg at det kunne være litt komplisert å sette på kjøleren, samt at jeg trengte god plass. Jeg møtte på noen problemer angående RAM-kjølerne. Mer om det her:
    Stopp kjeften på et XFX GeForce 6600GT

_eirikso

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannkjøling er jo også et alternativ...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yepp! Og skulle jeg tatt dette fra begynnelsen ville jeg muligens ha satset på en Zalman Reserator for å kjøle både GPU og CPU.

_eirikso

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0