Generelt om kjøling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Newcomer Kusot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Generelt om kjøling

Jeg stusser litt på hvor alvorlig prosessortemperaturen blir tatt samtidlig som omgivelsestemperaturen (ambient) ikke er nevnt. Er det en uskreven regel om at alle temperaturer relaterer seg til en romtemperatur på 21C?

PC kabinettet er i prinsippet en boks hvor det avsettes en hvis effekt. All effekten som blir avsatt inne i kabinettet må ut, ellers så ville det jo ikke vært likevekt og temperaturen inne i kabinettet ville fortsette å stige. I prinsippet er det da volumstrømmen med luft samt temperaturstigningen på luften gjennom kabinettet som bestemmer hvor mye effekt som blir fjernet. Problemet inne i pcen er at det meste av effekten blir avsatt i prosessoren, skjermkortet pluss lavspenningsregulatorer med noen få andre komponenter samt strømforsyningen (PSU). For å fjerne varmen mest mulig lydløst er det derfor viktig å overføre varmen fra komponentene til så stor overflate som mulig slik at en med en rolig luftstrøm er i stand til å få varmen over fra en overflate til luften. Jeg drar en liten formel for overføring av varme fra overflate til strømmende medium. Q=h*A*dt, som er Q for effekten, h for varmeoverføringstallet, A for arealet og dt som temperaturforskjellen mellom luften rundt og heatsinken/radiatoren. h stiger typisk med hastigheten til luften. Derfor kan en liten heatsink med en hylende vifte være omtrent like effektiv som en stor heatsink med en stillegående vifte. Vannkjøling er jo effektiv fordi den på en enkel måte får transportert varmen fra komponenten til en stor overflate(radiatore) hvor det kan plasseres stillegående vifter.

Her er vi tilbake til poenget mitt. Den totale effekten er den samme. Står det en radiatoren på utgangen av pcen og luften er trukket gjennom kabinettet så vil denne luften allerede ha noen grader temperaturstigning i forhold til ambient. Settes radiator på utsiden og andre vifter bak i kabinettet vil en fort hente noen grader på komponenten som er vannkjølt. I tilfelle en har en stor heatsink på prosessoren vil omgivelsestemperaturen på luften rundt heatsinken være av største betydning. Er det god gjennomstrømning i kabinettet vil temperaturen på luften inne i kabinettet også være nærmere omgivelsestemperaturen og dermed gi en bedre kjøling av prosessoren.

PSU med eller uten kjølevifte er det flere som har diskutert på forumet. Jeg vil påstå at en stillegående stor vifte på PSU vil være en fordel for den totale løsningen dersom en har litt effekttrekk. Dette nettopp for å øke den totale gjennomstrømningen av luft uten at det har et stor bidrag på støyen.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra skrevet! Støtter den om at vifteløse PSU`er somregel er noe tull.. Varmen må somregel ut av kabinettet og en PSU med en stille 120mm (som Delta 350W som jeg har 3stk av) er meget praktiske siden disse kan fungere som den eneste viften i kabinettet.

Selv med vannkjøling vil jeg anbefale en PSU med 120mm vifte. Hovedkortet blir ganske varmt dette også og tempraturen vil somregel bare stige og stige.

En ting som flere på forumet her burde lære seg er CW rating. Man får tall ifra produsenten som gjør at man kan regne seg fram til hvor god tempratur man vil få.

Men.. hvorfor bry seg om varme? sålenge det er stabilt så har tempraturen ingenting å si egentlig =)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Jeg er enig om at tempratur ikke spiller noen rolle for HTPC så lenge det er stabilt. Bare fjortiser som klokker uansett ;-) Kjøp deg heller en større cpu.

Personlig mener jeg at vifter er en ting som ikke hører hjemme i en pc. Jeg har absolutt ingen vifter i mitt lydtette kabinett. Null luftgjennomstrøminng. CPU ligger på ca 45 grader. (3.2 P4) Og temp i kabinett ligger nå på 33. Vifteløs PSU er eneste veien å gå!! Det finnes ingen stille strømforsyninger med vifte.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye kan du kjøle på denne radiatoren da? Holder CPU seg på 45 C når du kjøler GPU også?

Ellers, hvor stille er pumpen?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke ønsker å bruke tusenvis av kroner på vannkjøling så kan dette settet fra Thermaltake! http://www.bigbruin.com/reviews/ttbigwater/ anbefales! Jeg monterte et slikt sett i forrige uke i min pc! Betalte 550,- for det! Kjøler godt og er meget stille! Hardiskene irriterer meg med bråk nå :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme radiatoren, men jeg synes vifta bråker litt mye... Ellers ligger CPU på 63 C på full load.... (AMD XP 2800)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannkjøling med vifte virker for meg helt meningsløst. Hva er vitsen med å fjerne noen vifter for deretter å plasser en pumpe og en vifte i tillegg.

45 grader er med gpu kjøling. Pumpen er veldig stille, men jeg har plassert den på noe mykt for at ikke vibrasjon skal forplante seg. Jeg hører den ikke, det er skjermen (!) som bråker mest

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Peakman her. Alle vifter vil bidra med støy og ser heller ikke poenget med vannkjøling om en putter vifter på radiatoren (dersom lavt støy her poenget).

Min løsning på støy ble til slutt å flytte PCen en tre-fire meter vekk fra der jeg sitter. Fra før lå PCen rett under skrivebordet og uansett hva jeg gjorde laget både vifter og spesielt harddisker en skikkelig irriterende ressonansdur. Hadde i utgangspunktet ikke noe tro på at lyden skulle bli noe mindre av å flytte PCen så lite som tre-fire meter, men nå hører jeg den altså ikke.

Noe spesielt ble det også at lyden fra CRTen plutselig ble ganske høy. Løsningen her ble to LCDer i stedet..

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja en radiator med 3 120mm av de stilleste papst på 7volt hører du ikke, og det skal godt gjøres å kjøle like bra med kun luft!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    tja en radiator med 3 120mm av de stilleste papst på 7volt hører du ikke, og det skal godt gjøres å kjøle like bra med kun luft!
    Tull. Du hører de veldig godt. Jeg har hørt så mangte "støyfrie" løsninger som jeg har forkastet. Har selv drevet å kjørt de stilleste papstviftene på sakteste fart, men det blir for mye det også.

For å få vekk harddiskvibrasjonen som jeg enda hører hvis jeg setter meg under pulten skal jeg bestille denne når komplett får den på lager:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301626&cks=PRL

CRT skjerm skal også byttes ut til LCD for å få helt stille skjerm.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktige er å huske at lyden fra forskjellige vifter adderes. Dersom en har to vifter på 12 dB blir det totale støynivået på 19 dB eller noe sånt (har ikke formelen i hodet). Tre vifter høres mer enn godt nok dersom PCen står rett ved siden av hodet.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tre vifter på 12db blir 18db. og kjører du de i tilleg på 7 volt, ja da hører du godt hvis du hører de!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tre vifter på 12db blir 18db. og kjører du de i tilleg på 7 volt, ja da hører du godt hvis du hører de!
    Kanskje du hører dårlig? Jeg har brukt 12 db vifter i min pc hele tiden med fanmate så lavt det er mulig å kjøre dem. Det er ingen problem med å høre dem. Dama sin pc som står i samme rom har 1 stk 12 db papst i psu (jeg har moddet den) og 1 stk 12 db på cpu også med fanmate. Jeg blir gal når hun slår på sin etter at jeg fikk vannkjølingen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe. okeyda....

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan no legge kjøleribba i umiddelbare nærhet av enellerannen bassrefleks...

Newcomer Kusot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digg kabinett du har laget deg der Peakman. Jeg er ikke sikker på hva de forskjellige CPU og GPU avsetter av effekt. Zalman kjøleren du har der har et overflate areal på 1,274m^2. Tar du et varmeovergangstall for fri konveksjon på 5 og en gjennomsnittlig temperaturforskjell mellom tårnet og luften på 10K fjerner du fort q=h*A*dT=5*1,274*10=64W. Det er mulig verdiene mine er for små? Jeg likte det tårnet - kan du si meg ca hvor varmt tårnet er når CPU ligger på 45°C?

Er det aluminium på veggene i kabinettet ditt så får du jo fjernet litt effekt der også dersom veggene blir varmet opp.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen måler som sier temp nøyaktig, men jeg vil anta kroppstempratur, det kjennes ialfall slik ut når jeg kjenner på det.

Kabinettet jeg bruker er dette:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PCV2100

Et av de bedre på markedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det korrekte svaret er hvis vi antar at viftene er ukorrelerte (effekt-addisjon):

10*log10(10^(12/10)+10^(12/10))+10^(12/10)) = 16.77 dB

Generelt vil et antall identiske støy-kilder som plasseres i like betingelser adderes på en måte slik at dobling av antall kilder gir + 3dB i forhold til referansen. Derfor gir (i dette tilfellet, og med de antagelsene jeg har skissert) en vifte 12 dB, to vifter 15 dB, fire vifter 18 dB, 8 vifter 21 dB etc.

Inne i en pc vil generelt bildet være noe mer komplekst. Men uten nærmere kjennskap til plassering og utforming er dette en grei tilnærming.

mvh
    Knut

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg oppnått PC-noise nirvana. Den vannkjølte harddiskboksen er på plass og nå er det perfekt.

Ingen vibrasjon i kassen og jeg hører ikke diskene. Det eneste jeg kan høre er litt klapring ved hard jobbing, hvis jeg legger øret til kabinettet.

Bare jeg får byttet skjermen til LCD vil det ikke være mulig å vite om maskinen står på eller ikke.

EDIT: Pass på at du monterer slangen skikkelig innvendig i boksen. Det gjorde ikke jeg og jeg klarte å oversvømme boksen :-)
    (5 sekunder etter jeg skrev meldingen kuttet pc'n grunnet manglende kjøling på cpu)

Men alt vel foreløig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker også reserator og et Tsunami alu kabinett fra thermaltake. har 1 12cm vifte som trekker ut varmen og en Aopen PSU med 12cm vifte i. Dette er nesten helt optimalt. Det som faktisk forstyrrer meg er pumpa i reseratoren, den forplanter seg litt i gulvet, men satt hele stasen på ei musmatte, det hjalp en del.

Har en P4 s-775 som iblandt ligger på 4.4 Ghz og systemtempen kan da vippe opp i 32 grader.

Har stor tro på å ha pumpe, vann og radiator på utsiden av kabinettet. Dette settet koster 1695,- på feks PSDATA. Det er meget enkelt å montere og veldig solid og gjennomført bygd. Ikke så lett og ta med seg da [/img]

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •