Generelt om kjøling - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 66 av 66
    Newcomer Kusot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg hadde tenkt å følge opp starten på denne tråden med spørsmålet: Hvorfor trenger en da 350W eller 500W og høyere strømforsyning når det ser ut til at en P4 3.2 kjøles greit med vanntårn? Den er absolutt ikke istand til å kjøle full effekt fra poweret. Det må bety at power på ca. 350W er mer en nok. At noen fokuserer på høy effekt kan være et supplement til mangel på mulighet til å fortelle at dette poweret klarer høye øyebliks strømtrek uten at spenningsnivået endrer seg. Jeg vil tro at stabil strøm er av stor viktighet for stabiliteten på et hovedkort.

Det er vel en del som har fulgt Mastiff sine HTPC guider. Her setter han vel P4 3.8 som minimum for å kjøre ønskede filtre. Da går prosessoren på 95%+/- konstant. Jeg liker maskinen til Peakman, men jeg tør ikke gå for denne løsningen på framtidig maskin før jeg er sikker på at effekttrekket fra maskinen kan kjøles med noe margin. Forssåvidt så kan en jo lage en pipe rundt vanntårnet og sette en vifte i toppen som suger (ja, ja ikke SUGER) luft opp langs tårnet for å øke varmeoverføringstallet. (Jeg tror det skal bli en særdeles varm dag før Peakman gjør det! :lol: )

Er det noen som har en topptrimmet PC i Østfold eller i nærheten kommer jeg gjerne og måler effekttrekket til maskinen

Kan det være noen situasjon som krever mere av en maskin en filmvisning med krevende filter. CPU, GPU og HD går jo for fult?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste systemer blir godt drevet av en 300W PSU ,men nå har det seg ofte slik at spenningen skal være stabil og ikke forandre seg. ATX spesifikasjonene sier at det kan være 5% margin på 5V og 3.3V og 12V.

En variasjon på -+5% betyr totalt 10% forandring og det er veldig mye. Silverstone sine strømforsyninger går for å være det beste på markedet så dette kan være en god innvestering. Rippelspenning er jo også noe som kan forekomme og det er ikke bra.

Selv bruker jeg 2xDelta 350W for hovedmaskin og Enermax 350W for HTPC. Disse leverer en stabil spenning og jeg ser ikke grunnen til å kjøpe noe bedre.

Når man kan skal regne ut kjølekapasiteten så må man se på hvor stor overflate tårnet har. Og helst en C/W rating. Har man C/W ratingen så kan man regne ut tempraturen , desverre ser det det ut som C/W rating er noe som er på vei ut ifra spesifikasjonene til kjølerne. (på de jeg sjekket ut i farten)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høres riktig ut

Takk CFD, at 350W strømforsyning med god spek. er godt nok for det meste, stemmer godt med det jeg kan skjønne ut fra strømtrekk. Har lest noe om at tokjerne prosessorene har begrenset frekvens (~3.0-3.2GHz) p.g.a at de vil bryte en maxgrense på 130W dissipert effekt.

Finnes det noen formel for hvor mye mer dissipert effekt en får dersom en overklokker med en gitt prosent. Dette er vel avhengig av bus hastighet og multiplikator også kanskje?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

en ting til..

C/W - blir mest riktig ved konduksjon (ledning gjennom fast/flytend materiale). Da er varmeledningsevnen konstand (ikke helt).

Ved konveksjon (Q(w)=h(w/m2*K)*A(areal kjøleribber)*dT(temperaturforskjellen mellom kjøleribben og omgivelsesluft)) fra en kjøleribbe til luft vil varmeovergangstallet forandre seg mye med forskjellige viftepådrag og strømningsforhold i kabinettet. Varmedistribusjonene i kjøleribben kan også endre seg ved påvirkning av andre komponenter. Tvungen konveksjon typisk 10-60 (extreme 100) W/M2*K. Kan være det er grunnen til at de har gått bort i fra C/W.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var litt over hodet mitt. Jeg kan regne på CW (hva slags tempratur jeg får i teorien ,men ingenting over dette). Jeg kan anbefale deg å sjekke denne: http://www.ocshoot.no/cpuheat.htm Ganske gammel ,men den burde gi deg litt innformasjon. Har ikke formlene i hodet ,men det blir ganske mye effekt etterhvert

Jeg har også en kondensator mellom 12V og jord for å fjerne evt andre ting. Dette er nok bortkastet med tanke på at det er en i PSU`en også ,men man kan aldri være for sikker Tenkte jeg skulle sette den nærmere diskene siden dette gir en større effekt. (Er veldig påpasselig at motoren ikke skal tulle seg på en hardisk.)

Reserator takler alt av dagens prosessorer. Uansett hvordan du tenker på det. Det kommer en ny versjon på markedet(16july) og denne har en mer responsiv blokk og den har forandret farge.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg lest noe om en gang.

Teorien er vel slik at avgitt effekt er linært med frekvens, og kvadrert med spenning.

Dvs. at dobbel spenning gir firdobbel effekt, mens dobbel frekvens gir dobbel effekt. Siden overklokking ofte er en kombinasjon av disse to, så regner man det ut omtrent slik:
    f er opprinnelig frekvens, F er ny frekvens. v er opprinneligs spenning og V er ny spenning. w er opprinnelig avgitt effekt.
    F=w*(V^2/v^2+F/f)

Dette er selvfølgelig omtrentlig og høyst teoretisk.

Tatt rett ut av hukommelsen, så jeg vil ikke garantere at det er riktig, men det "høres" jo riktig ut...

-Ko_deZ-

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •