DRM (Digital Rights Management) \ TCPA \ NGSCB

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DRM (Digital Rights Management) \ TCPA \ NGSCB

Jeg vil anbefale alle å lese noe Sander Sassen i hardwareanalysis.com har skrevet om DRM (Digital Rights Management) \ TCPA \ NGSCB)..

Er dette noe vi bare skal godta? Jeg synes at vi burde sende et brev til en i regjeringen å utdype hvorfor vi ikke vil ha en forandring i åndsverksloven...

Hva er deres kommentarer til dette han har skrevet? http://www.hardwareanalysis.com/cont.../article/1765/

PS: Kan anbefale dere å lese det meste han har skrevet siden han og ED (i overclockers) er de som jeg mener skriver best på hele internett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sto i grunn ikke så veldig mye spennende der og artikkelen tok jo kun for seg et enkeltprodukt. Anbefaler i stedet nettsiden efn.no og kanskje artikkelen som omhandler drm generelt.

Ingen tvil om at film- og platebransjen ved å innføre brukersperrer i større grad enn tidligere ønsker å kontrollere hvordan vi skal spille av kjøpte media (selv om reklamen gjerne hevder noe annet). For meg er brukersperrer i ytterste konsekvens en trussel mot demokratiet og burde vært forbudt ved lov.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Er det egentlig noen norske partier som har tatt noe standpunkt i denne saken?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel mindre å si, så lenge det alltid er mulig å knekke enhver kopisperre (ingen har iallfall klart å lage en uknekkelig en til nå).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Det har vel mindre å si, så lenge det alltid er mulig å knekke enhver kopisperre (ingen har iallfall klart å lage en uknekkelig en til nå).
    Når vi vet hvordan DRM fungerer som et skalkeskjul for langt andre ting enn å bare hindre privat kopiering, så ser jeg litt merkelig på det utsagnet ditt der.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan også bety at det blir vanskelig å kjøpe filmer osv ifra USA.
    Jeg har ingenting imot å kjøpe softwaren jeg skal bruke ,men synes det burde vært gitt ut mer trialware som fungerte 100% i feks 30dager.

Grunnen til at flere bryter kopisperrer er at de gjerne vil prøve et program. Etter en stund (når økonomien tilater det) så blir ofte programmet kjøpt.. (alle gjør selvfølgelig ikke dette ,men jeg har gjort dette)

Spillhylla mi er full av spill ifra blizzard.. Jeg har testet alle før jeg kjøpte dem og nå ligger dem på spillhylla (som jeg har betalt for)..

Denne kan også anbefales:
    http://www.againsttcpa.com/download/....Palladium.mp3

[/url]

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Når vi vet hvordan DRM fungerer som et skalkeskjul for langt andre ting enn å bare hindre privat kopiering, så ser jeg litt merkelig på det utsagnet ditt der.
    Hæ? Mener du øyeskanningen til CIA, eller hva? :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar du tror jeg er en håpløs paranoid type som tror verden vil ramle sammen i morra

Antar også du _ikke_ har satt det så mye inn i problemene rundt drm og da spesielt hvordan drm overfører forbrukermakt over til produsentene. Synes i grunn flere av de innspillene rundt forslagene til den nye åndsverkloen som var lagt ut på notatet jeg lenket til lenger opp var ganske interessante. men det blir selvsagt opp til den enkelte å sette seg inn i slikt..

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mastiff.. dette her er ikke kun snakk om en kopisperre i software.. Dette er en kopisperre i hardware! Hvis all hardware vi får på markedet vil gjøre slik at vi ikke kan bruke den hvis han finner noe ulovlig på maskinen , så vi jeg sikkert bli relativt irritert for å si det slik..

Anbefaler deg å høre på den MP3 filen jeg linket til hvis du ikke har gjort dette.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stoler heller på historien: Alle, og absolutt alle, forsøk på å sperre sånne ting, fra Macrovision, som først dukket opp på VHS-kassetter tidlig på 80-tallet, og til de nyeste kopieringsbeskyttede cd-ene, har vært mulige å komme rundt. Dette kommer også til å bli knekt, særlig siden det er en hel verden av hackere som er forbanna på hele greia og har satt seg fore å klare det. Så jeg er mer optimistisk. At det blir større problemer for folk som ikke har peiling, får være deres problem. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt flere ganger. Poenget med brukersperrer (DRM) er ikke hovedsakelig å hindre privat kopiering, så jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen med å dra fram dette.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det er det som vil berøre oss med hjemmekino mest. Antar jeg. og dette er et diskusjonsforum for htpc. Forresten, jeg glemte å si at det er så mange milliarder på piratmarkedet, at også de vil satse alt på å knekke kopieringssperrer.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om knekking av kopisperre innebærer modding av hardware blir det plutselig betydelig færre som vil ta seg bryet med å gjøre det, og dertil lengre tid før en løsning blir oppnåelige for de med mindre teknisk kompetanse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samt at det forringer kvaliteten på utstyret du kjøper. F.eks kan ikke min dvd-opptaker ta backup av dvd-platene mine pga brukersperre (DRM). Kjøper en musikk fra nettet via f.eks. iTunes eller Microsoft kan en ikke kopiere denne over til stereoanlegget i bilen eller hjemmekinoen pga brukersperrer (DRM). I HTPC-sammenheng mister en retten til å selv velge plattform (operativsystem) grunnet brukersperrer (DRM).

Å unngå eksemplene over er i dag mulig, med større eller mindre inngrep. Å tro at det i fremtiden fortsatt vil være slik synes jeg i beste fall er naivt.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det er det som vil berøre oss med hjemmekino mest. Antar jeg. og dette er et diskusjonsforum for htpc. Forresten, jeg glemte å si at det er så mange milliarder på piratmarkedet, at også de vil satse alt på å knekke kopieringssperrer.
    Det er jo en ting å knekke en en beskyttelse på et spill ,men dette er hardware. Jeg har selv drevet litt med å knekke kopisperrer og det er faktisk ikke så veldig vanskelig hvis du har windasm , en hex editor og evt softice. Har brukt windasm og en hex editor for å ta endel kopisperrer =)

Men når dette kommer inn i hardware så blir dette umulig siden en prosessor kan låse seg. Som at man ikke kommer inn i Operativsystemet eller kanskje ikke får spilt av en DVD plate?

Dette er latterlig!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok ikke det blir umulig, men vi får se. Vi finner vel ut hvem som hadde rett i løpet av et par år. Og Scirocco, iTunes er da knekt forlengst.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og Scirocco, iTunes er da knekt forlengst.
    Har du noe tall over hvor mange som faktisk bruker en iTunes crack-opplegg samtidig? Hva er vits med å betale penger for å laste ned musikk når en likevel må bryte loven for å kunne spille av musikken i bilen? Er det da ikke like greit å laste ned musikken ulovlig, når begge lovbruddene straffes like hardt?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er så sannsynlig at folk kommer til å kjøpe hw/sw der det er lagt sperrer. Se på Sony nå.

Den som selger slikt kommer til å få få kjøpere over tid.

Hvis intel gjør det kommer alle til å kjøpe en annen prosessor...

Hvis windoz blir utstyr med noe slikt kommer nok linsnusk til å dominere os for musikk/dvd....

Jeg kommer aldri til å tusle til butikken for å kjøpe denslags.

Tror ikke andre vil gjøre det helle når de skjønner hva det innbærer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oldman
    Tror ikke det er så sannsynlig at folk kommer til å kjøpe hw/sw der det er lagt sperrer. Se på Sony nå.

Den som selger slikt kommer til å få få kjøpere over tid.

Hvis intel gjør det kommer alle til å kjøpe en annen prosessor...

Hvis windoz blir utstyr med noe slikt kommer nok linsnusk til å dominere os for musikk/dvd....

Jeg kommer aldri til å tusle til butikken for å kjøpe denslags.

Tror ikke andre vil gjøre det helle når de skjønner hva det innbærer.
    Jeg tviler sterkt på at folk slutter å kjøpe prosessorer dersom AMD og Intel bygger inn DRM inn i prosessorene. Ja, begge selskapene planlegger dette.

Jeg tviler også svært sterkt på om folk går over til linux dersom neste versjon av MS Windows kommer med en sterkere grad av DRM. Allerede nå er dette bygget inn i Media Player, musikknedlastingssida deres og delvis i Office pakka. Det ser ikke akkurat ut til å stoppe kjøperne..

Jeg tror selv jeg, som regner meg selv som en stor motstander av DRM og som også har satt seg godt inn i argumentene fra begge partene, blir nødt til å kjøpe produkter med DRM i fremtiden. Vi har nok desverre ikke noe valg og heller ikke noe rettsvern.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også en stor motstander av DRM og har sendt et brev til politikkere med mine synspunkter.

Det er fint umulig å unngå DRM siden det blir integrert i hardwaren. Jeg er ikke så veldig flink til å lodde på prosessorer og jeg tviler på at andre kan lodde ut\inn noen transistorer.

Det er (var iallefall ikke) så vanskelig å komme rundt en kopisperre ,men det er flere år siden jeg satt med windasm ,softice og en hex editor (jeg satt i dagesvis med Unreal Tournament, uten å få det til). Sålenge noe ligger i software så blir den knekt til slutt ,men når den ligger i hardware så kan det bli et problem.

Og hvis noen klarer å få softwaren til å slutte å "snakke" med den delen av hardware som begrensningen ligger i så vil dette programmet ikke være "trusted" og da får man ikke åpnet det. Slik som jeg har forstått det må man sende inn progravaren microsoft for å få den sertifisert for å kunne bruke den.

Og det er ikke bare Windows som kommer til å bli med i denne utviklingen. Det er snakk om flere linux\unix distroer også.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •