Digitalt signal inn til receiver - får bare stereosignal ut

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalt signal inn til receiver - får bare stereosignal ut

Har satt inn et Sedena 8-kanals lydkort i PC'n. Kortet har S/PDIF med optisk utgang. Har nå koblet kortet til min Yamaha RX-V640 receiver, men får bare stereosignaler ut. Har valgt S/PDIF digital på kortet, så det er sannsynligvis en instilling på receiveren, men klarer ikke å finne ut hvordan. Noen som har et lignende oppsett som kan hjelpe :?:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren din skal switche automatisk over til f.eks. Dolby Digital når den mottar dette signalet, så jeg vil heller anta at det er noe galt med lydkort oppsettet ditt.

Tom

Newcomer futen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Yamaha receivere må man velge hvilken effekt som skal benyttes, f.eks. DD/DTS. Hvis du gjør dette og du kun får 2.0 ut fra PC'en vil det stå "Pro Logic" i displayet på receiveren, er det dette som skjer? Hvis ja, hva slags software er det du benytter til avspilling?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hele avhenger litt av hva det er du skal spille av fra pc'n. Hvis det er snakk om lyd fra spill etc. er det ikke mulig med lydkortet ditt. På de aller fleste lydkort er det kun mulig å få ut steroelyd via SPDIF, de støtter ikke oppmiksing av lyd til Dolby Digital. Så vidt jeg vet er den måten å få til dette å bruke hovedkort med Nforce 2 brikkesettet (rimelig utdatert nå) eller dette kortet: HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD / Dolby Digital Live.

Lyd fra DVDer skal komme ut i normalt såfremt avspillingsprogrammet på PC'n er satt til å bare sende lydsignalene ubehandlet til reciveren. (SPDIF passthrough).

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klassisk problem det her. SP/DIF kan overføre 2 ting, 2-kanals "vanlig" lyd og flerkanals kodet Dolby Digital lyd. Spiller du av DVD-er og annet som
    allerede har Dolby Digital (eller "lignende") lydspor og setter DVD-avspillerprogrammet ditt i "SP/DIF passthrough" så får du flerkanals
    lyd til receiveren din. Hovedproblemet oppstår når du spiller flerkanals lyd som _ikke_ er Dolby Digital kodet. Feks spill eller annet som lager
    lydeffekter i flere kanaler. Da trenger du noe som lager Dolby Digital av disse kanalene, ellers får du det ikke igjennom digitalkabelen din til
    receiveren. Nå finnes det litt ymse softwaredrivere som gjør dette for deg, men du vil egentlig ha noe hardware som gjør det. Som nevnt er da
    alternativene dine hovedkort basert på det gamle Nforce 2 (og 3 tror jeg?) chipsettet (der kalte de teknologien SoundStorm 2), HDA-lydkortet nevnt
    over eller noen av de svindyre nye hovedkortene med Intel HD Audio støtte. Som feks ABIT Fatal1ty AA8XE. Intel og Dolby ga ut "Intel HD
    Audio" spec tidlig i fjor, og i den standarden var det også on-the-fly koding i hardware slik Nforce 2 gjorde det en gang i tiden. Det har de nå
    kalt "Dolby Digital Live". Oddsen for at dette dukker opp i en bråte med hovedkort snart er rimelig store.

OK

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Etter å ha justert på både det ene og andre, ble det til at jeg endret samplingfrekvensen på kortet fra 96 til 48 KHz. Da klarte jeg å spille av i flerkanals lyd, både DTS, Pro Logic osv. Dette til tross for at det i manualen til receiveren står at "Alle digitale innganger klarer digitale signaler med 96kHz samplingsfrekvens".....?

I displayet på receiveren lyser indikatoren "PCM" noe som i følge manualen betyr at "receiveren gjenngir signalene i pulskodemodulering". (Hva nå det betyr) :?

Jeg benytter J. River's Media Center som "player" til musikk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, PCM betyr såvidt meg bekjent trøbbel, dvs ikke ekte Dolby Digital...

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står det PCM på receiveren din så er antageligvis det som skjer at PCen din dekoder flerkanals Dolby/DTS/whatever, mixer alle kanalene ned i 2-kanals
    PCM og dytter resultatet til receiveren din. Som så muligens sprer disse to kanalene jevnt over alle høyttalerene dine. Omtrent så suboptimalt som du
    kan komme på mao. :-) Dersom det er tilfelle så vil du høre omtrent samme lyden fra alle høyttalerene, mens du med "passthrough" vil kunne høre at
    feks stemmer kommer fra senterkanalen og feks noe trommer fra bakhøyttalerene osv (litt avhengig av hva du spiller). Så jeg ville fiklet litt til,
    evt prøvd andre lydprogrammer.

OK

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •