socket 478 hovedkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

socket 478 hovedkort

hei folkens

da har mitt Abit IC-7 hk tatt kvelden, har egentlig aldri virket helt som det skulle.

så jeg trenger nytt, men hvilke kort er gode om dagen?

PS: kommer til å handle fra komplett

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer GnoM sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så ikke dumt ut det da!
    men hva med IC-7G elr hva det heter.. den nye versonen av ditt gamle?!?!

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig jeg tar feil men innbiller meg at 875P er nyere chipset enn 875PE, P er hvertfall det eneste som fortsatt står på intel sin side.

dessuten ble jeg litt skeptisk til abit etter hvordan IC-7 har oppført seg. sikkert helt ubegrunnet!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ASUS P4P800 selv og det har jeg aldri hatt problemer med.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har ASUS P4P800 selv og det har jeg aldri hatt problemer med.
    godt å høre. regner med jeg blir fornøyd med det

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OBS: Husk at du linket til P4C800-E Deluxe, som ikke er det samme som P4P800.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp.. vet det.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asus-kortene har et ganske kraftig vcore-drop ved overklokking over 3.5-3.6 ghz, noe som er ugunstig. Dette kan fikses med en dropmod.

IC7-g har mye mer stabil strømforskyning til cpu enn P4C800, men dropper litt mer enn Asus m/dropmod. Imidlertid blir mosfet`ene på Asus så varme når man nærmer seg 4 ghz at det ikke går an å ta på dem. Dette er ikke et problem på IC7-g.

Lydkretsen derimot er et problem som ikke vil bli utbedret fra Abit sin side. Vi snakker her om støy avhengig av systemaktivitet, og problemer med lydinngang.

Imidlertid har Abit-kortet en suverent overlegen layout, og bundlen er bra med runde kabler og ide/s-ata konverter.

Så for meg blir valget IC7-G....med annet lydkort enn det innebygde.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd mange kort til p4 og jeg kan si at ic7 er et drittkort! For det første så er det ikke nok å ta en modifikasjon på Vdimm.. DU må også ta VTT modd..(halvparten av Vdimm)

Som ikke det var nok så må du modifisere kortet slik at det blir en kortere bane ifra kondensatorer som tar vekk spikes ifra NB siden den sitter langt vekke.. Dette trenger du ikke på p4c800 siden dette kortet har kondensatoren nærme NB.

Varme mosfets.. greit nok at PWM blir varme ,men jeg vet om flere som har foret CPU med ca 200W og mosfetene lever enda så det er ikke så farlig =) Er bare å sette noen kjøleribber på dem hvis man er redd for varmen der ,men det er ikke et problem på det kortet. (med mindre man gir 1.9V på en NW , da ble spenningen ustabil har jeg lest). Selv var jeg aldri over 1.85V.. da ble det VARMT for vannkjølingen jeg brukte.

P4c800 derimot.. Har aldri hatt et slikt kort som ikke har klart 285fsb og du trenger kun en enkel Vdimm modd (2store loddepunkter). Droppmodden er ikke alltid nødvendig ,men denne er heller ikke så veldig vanskelig.

Vagp modd er også ganske grei å ha ,men denne trenger man sjelden i en HTPC.

Skulle jeg valgt ville jeg ALDRI valgt ic7.. Minnespenning er viktig og med så mye rot det er med det kortet så ville ikke jeg valgt det. P4c800 støtter opptil 0.07V under 3.3V railen med en meget enkel modifikasjon. Jeg hadde 3.5V på rammen og ca 3.6V på 3.3V railen.

Det er en grunn til at de fleste overklokkerne brukte P4c800 =)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CFD, lurer på om du mener IC7 generelt eller IC7-G. Jeg har både IC7-G og P4C800, og Asus-kortet måtte modifiseres med dropmod for å få med seg cpu like langt som Abit-kortet greide stock. Eneste som jeg kan trekke på Abit sitt kort bortsett fra lyden er chipsettvifta som bråker. Denne kan styres med Speedfan. Løsningen min ble å flytte over den passive ribba fra Asus-kortet, for festene var identiske.

Speedfan fungerer for øvrig ikke på P4C-kortene.

Alle modifikasjonene som du lister opp som MÅ gjøres på IC7...har ikke jeg måtte gjøre på mitt IC7-G.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det blei hvertfall asus på meg.. å er velidig fornøyd med det. har hvert dønn stabil siden jeg fikk det. nå kjører jeg 3,2 GHz @ 3,5.. med HT. trokke jeg gidder å klokke noen mer enn det foreløpig.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    CFD, lurer på om du mener IC7 generelt eller IC7-G. Jeg har både IC7-G og P4C800, og Asus-kortet måtte modifiseres med dropmod for å få med seg cpu like langt som Abit-kortet greide stock. Eneste som jeg kan trekke på Abit sitt kort bortsett fra lyden er chipsettvifta som bråker. Denne kan styres med Speedfan. Løsningen min ble å flytte over den passive ribba fra Asus-kortet, for festene var identiske.

Speedfan fungerer for øvrig ikke på P4C-kortene.

Alle modifikasjonene som du lister opp som MÅ gjøres på IC7...har ikke jeg måtte gjøre på mitt IC7-G.
    Dette er modifikasjoner på IC7-G max3. Hvor mye har du klokket da? Jeg snakket om problemer med 260FSB og rundt der. Og en høy minnespenning er viktig siden jeg kjører 3.4V til minnet mitt og klarer da 250mhz med 5-2-2-2.. Jeg skulle likt å se minnet som klarte det med 2.7V =) VTT kreves også får å klokke rammen og det er latterlig at ABIT ikke har fikset dette. (Vtt skal alltid være 50% av Vdimm)

Ja. p4c800 dropper og jeg bare økte spenningen litt for at det skulle bli stabilt. Men droop modden er nyttig og ta og Asus burde ha fikset dette.

Men jeg ser dette kun ifra erfaringer som jeg selv har gjort og hva andre på Xtremeforums har merket. Jeg har hatt 4 p4c800 kort (3 av dem solgt) og jeg har vært meget fornøyd med det. Det ene IC7max3 kortet jeg har hatt var så dårlig at jeg brukte angrefristen på det.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk lest om at Max3-kortene har en del problemer som de andre IC7 ikke har. Det er vel designmessig litt annerledes. Fant ut dette _etter_ at jeg hadde kjøpt et IC7-G, hvis det hadde vært noen Max3 å få tak i ville jeg nok i uvitenhet kjøpt det. Bra det gikk slik det gikk da! 8)

Når det gjelder klokking har jeg hatt NW 2.4, 2.6, 2 stk 2.8 sl6z5 og nå en 3.4. Høyest kom en av 2.8`erne med 3.3, om man ser bort fra 3.4`ern som kjører 3875 på vann. Har altså ikke vært oppe i de hysteriske fsb hastighetene.

Å øke vcore for å holde denne over stabilt nivå er ikke alltid ideelt, for når jeg kommer over 1.68 volt på min 3.4 må den klokkes ned for å være stabil. Dessuten, jeg er ikke tilhenger av å utsette en NW for noe over 1.7 volt, og med denne metoden vil jo spenningen ved idle bli alt for høy. Dropmodden funket utrolig bra, falt vel fra 1.62 til 1.6 eller deromkring mot tidligere fra 1.725 til 1.57. Dette på en 2.8.

Høy minnespenning er egentlig ikke noe must for min del. Kjører et par Ballistix PC4000 på 228mhz, og IC7-G gir 2.85 volt når man setter 2.8 i bios. Da greier disse 2.5-2-2-5. Mulig en ørliten boost kunne greid å få de ned på cas 2, men det er ikke så farlig.

Må nok en gang få framheve en god bundle og en fantastisk layout på Abit-kortet om man sammenligner med Asus. Det ble veldig mye ryddigere i lekekassa etter at serveren overtok Asus-kortet.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste kommer ann på høy minnespenning. KJører selv noen Winbond BH5 og de trenger spenning. Jeg synes max3 kortet iallefall var meget dårlig ,men andre er uenige.

Visste du at folk har klart 400 i FSB på dette kortet? Ganske imponerende bare det =) Men da var det vell modifisert med 19 modder tror jeg.

Uansett så gjør man et godt valg med p4c800 (p4p800 også). Det er praktisk talt ingen forskjell på de kortene. Man kan bruke PAT på p4p800 hvis man bruker en hacked bios.. JEg nådde rundt 280 med p4p800 så det er et fintfint kort =)

Jeg har selv hatt en p4c 3.0 og den nådde 3822mhz med luftkjøling og 1.57V. Og 3980mhz med lowend vannkjøling og godt over 4ghz med vapochill. Jeg jobbet på TCI computer en stund og da kjøpte jeg de som klokket best =) Fant endel som gjorde 3.8 med stock spenning og rundt 4 med en god luftkjøler Da med 1.668V på CPU..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •