Trenger lydkort til HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer JT sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger lydkort til HTPC

Hei, jeg holder på å skal bygge meg en HTPC, sliter med å velge lydkort, har snust på M-Audio Revo, men siden jeg i første omgang bare trenger et med coaxial spdif utgang på så blir dette litt mye. har sett på ett hos Clas Ohlson, og ett på itbutikken:

Clas Ohlson: Zoltrix Nightingale pro 6

http://www.clasohlson.no/shop/store/...q1q3q848q34q36

Itbutikken: Typhoon Acoustic Six - Lydkort - plug-in kort - PCI - CMI-8738

http://www.itbutikken.dk/vareinfo/vi...p?varenr=19484

Noen som har vært borti noen av disse, eller kan komme med noen anbefalinger av andre kort?
    Har slitt med å finne lydkort med coaxial spdif utgang, hvorfor brukes nesten bare optisk til dette?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Zoltrixen. Vil du bruke Reclock på DVD-avspilling, kan du glemme det. Det støttes ikke. Jeg ville heller kjøpt et av de rimeligere Audigy/Audigy 2-kortene, kanskje på QXL.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var vi her igjen da Mastiff.

Jeg for min del er også veldig glad i Creative sine kort, selv de med bare minijack digital utgang. Du får også tak i addonkort for å gi deg vanlig RCA kontakt til noen av de.

Korta er rimelige, gjennomprøvde, fungerer greit og har et selskap som er flinke med å oppdatere driverne sine, hva mer kan en ønske seg?

Styr unna Zoltrix og Hercules Digifire - mye problemer med å få all lyd ut digitalt.

mvh
    naist

Newcomer JT sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får en tak i disse addonkortene, og vil det fungere med Audigy 2?
    hvis en ikke bruker addonkort, brukes da en overgang fra minijack til rca?
    Og blir det ikke fare for tap i skjøtene da?

Newcomer JT sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anyone?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker en overgang fra mini til rca, funker finfint dette med min reciever.
    Har et audigy2 platinum ex (noe i den duren iallefall)

Mvh
    Kjelli

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av en eller annen grunn kom denne posten 2 ganger. Kan en ikke slette postinger?

Kjelli

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror BWA bruker kortet fra Clas Ohlson, han vet sikkert om det fungerer tilfredstillende. Send ham en PM så svarer han sikkert.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer JT sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar som har kommet.

Går nok for et audigy/audigy2 kort med overgang, ser at andre ikke er helt fornøyd med Zoltrix fra Clas..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann JT!

Jeg holder med deg i valget ditt. Zoltrix har jeg ikke hørt om andre steder enn hos Clas Ohlsson - ikke at det betyr noe for hvorvidt det er et godt kort eller ikke.

Men med tanke på support, oppfølging, drivere kompatibilitet osv. osv. er det ikke noe tvil om at Audigy - creative korta generelt er flotte. Legg bare merke til at 99% av alle kort er såkalt Soundblaster (=Creative) kompatible, noe som igjen gjør at all software jeg har møtt de siste 8-10 årene (med unntak av noen få obskure spill) har fungert med disse kortene.

Selv kjører jeg med stort hell overgang fra minjack til RCA plug, noe som har fungert perfekt fra første forsøk. Bare husk å innstallere originalsoftwaren, gå inn i Creative sitt kontrollpanel og velg kun digital ut, ellers driver den med dekoding analogt deretter over til digitalt, noe som gjør at du bare får stereo lyd og ikke DD ut fra kortet.

Dessuten er Creative sine kort veldig greie når det gjelder å få digital lyd ut av alle medier du bruker, noe som ikke kan sies om kort som Hercules Digifire (med mindre de endelig har fikset driverne sine :cry: ).

Det addonkortet jeg snakket om fant jeg på Creative sine hjemmesider, men jeg har ikke sett så mye til det i butikken, der har de bare boksen for 5.25 sloter.

mvh
    naist

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte på hvordan du gjorde koblingen fra lydkort til receiver. Har nylig startet å bygge en HTPC, og kjøpte på fredag et SBlive 5,1, hvor jeg tenkte å benytte digital out på kortet til surroundreceiveren. Har sjekket at det er haket av på digital out i softwaren. Når jeg så kjører en høyttalertest får jeg kun lyd i de to fronthøyttalerene, og det er da bakkanalene som i følge softwaretesten skal motta signalen. Fronthøyttalersignalen og bakhøyttaler er alstå byttet og det er ingen lyd ved test av front og centerhøyttalerene.
    Jeg loddet selv en stereo minijack til rca kabel for formålet, men lurer på om dette blir helt riktig. Er det monojack som skal benyttes?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke dataskapt lyd i annet enn frontkanalene når du bruker digital ut. Skal du ha lyd i flere kanaler, må du enten kjøre SPDIF pass through fra DVD eller en annen Dolby Digital/DTS-kilde eller så må du kjøre analogt. Hvis du skrur på Dolby Surround på receiveren, vil det komme lyd bak. Men den er ikke egentlig skapt av pc-en, den er lagt til av receiveren. Klossete forklart, men jeg håper du fikk med deg hovedpoenget...

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Clas Ohlson kortet og jeg valgte det fordi det var billig og fordi jeg fant en test hvor digital utgangen fikk topp score. Og så har det phono-plugg til sp/dif ut (og inn, også).

Syntes kortet gir god kvalitet, men har ikke sammenliknet med min pioneer dvd ennå.

Jeg kan uansett anbefale dette pga av prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann BWA
    Det er vel ingen som direkte har sagt at Zoltrix'en er et dårlig kort.
    Det er vel heller en del andre ting, f.eks. at det er et mindre kjent merke, manglende støtte i reclock, oppdaterte drivere nå og ved andre operativsystemer osv. som har vel heller vært innvendingene.

Det er nå likevel hyggelig å høre fra noen som faktisk har kortet. Fortell gjerne om dine erfaringer med det(,men kanskje under en egen tråd).

mvh
    naist

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •