HTPC eller dvd-opptaker.....det er spørsmålet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC eller dvd-opptaker.....det er spørsmålet

jeg sliter noe fryktelig for tiden om jeg skal prioritere HTPC eller dvd-opptaker....etter jeg fikk lyse fiber innstallert i huset, har jeg kvitta meg med dreambox'en og mistet med et opptaksmulighetene jeg hadde med den, og det frister heller ikke å finne frem videospilleren

tenker i første omgang på den nye opptakeren til sony (rdr-hx910), men siden jeg har pj med dvi-inngang hadde det vært kjekt med det også, noe som kun pioneer har til den nette sum 15k.

begynner funksjonaliteten og brukervennligheten på htpc å bli så bra at det kan være et seriøst alternativ til både dvd-spiller og opptaker??

er en HTPC me rett software "konevennlig"

hvilke tv-kort fungerer best som PVR??

ønsker innspill...på forhånd takk

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En HPTC med rett software er absolutt konevennlig.

En løsning med TV kort og TV ontime slår dvd opptakeren ned i støvlene.

Har selv DVD opptaker, men jeg har en kompis som kjører HTPC. Mye mer brukervennlig også for damene.

http://www.tvontime.tv/no/000/000.asp

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis HTPCen bare skal brukes som en PVR blir vel egentlig ikke forskjellen så veldig stor mellom den og en dvd-opptaker. Fordelen med HTPC er jo at den kan så mye mer

Jeg har en HTPC som jeg bruker til opptak av tv og den er rimelig lett å bruke. Foreldrene mine kjøpte seg nylig en dvd-opptaker og jeg syns den var vanskeligere å bruke, ble liksom litt som den gode gamle videospilleren.

TV-kortene fra Hauppauge går for å være meget bra, jeg er fornøyd med mitt.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilket pvrkort bør brukes?? ser både pinnacle og happauge har alternativ....dette skal brukes på en 2-kanals forsterker, kan innebygget lydkort på HK brukes eller bør det inversteres i nytt??

trenger det jeg kan få av tips

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tvontime støtter bare happauge.

Kjøp 250 kortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...eller 150 kortet. Billigere og gjør samme jobb. Så kan du supplere med et grafikk-kort med TV ut (og mpeg dekoder) for å se på. NB! Dersom du skal kjøre under Linux, sky ATI som pesten! De har ingen offisielt supporterte drivere for Linux og du er nesten garantert å støte på problemer (ja, jeg vet at der mange som sier de har fått til dette - men det er ingen "walk in the park"). NVidia derimot støtter offisielt Linux og å få til TV ut er piece of cake.

-Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: HTPC eller dvd-opptaker.....det er spørsmålet

Hva med en VHS-spiller? :lol:

En htpc med passelig front-end (f.eks. Meedio) og bra TV-programvare (f.eks. BeyondTV) er konevennlig som bare det. Bare pælm programvaren som følger med TV-kortet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv bruker jeg kun HTPC i hjemmekinoen for avspilling av film. En HTPC kan dog aldri bli like brukervennlig som en standalone DVD / HDD opptaker.

All annen argumentasjon som påviser det motsatte er tullete, for man tar alltid høyde for "...jo men man kan sette opp en HTPC til å bli konevennlig...". Det var nettopp det da; Å sette den opp som ikke er like problemfritt som å pakke ut en DVD / HDD opptaker fra esken og slå den på...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv bruker jeg kun HTPC i hjemmekinoen for avspilling av film. En HTPC kan dog aldri bli like brukervennlig som en standalone DVD / HDD opptaker.
    Antar at du da har prøvd forskjellige løsninger?????

Jeg kan med hånden på hjertet si at ingen standalone DVD spiller jeg har prøvd kommer i nærheten av TvOnTime. (www.tvontime.tv)

Selvfølgelig er det synd, men sant som Peakman skriver at det bare virker på Happauge :shock:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du kjøpte en HTPC ferdig bygget og all programvare installert, slik at den var "out of the box". Det tilhører jo sjeldenhetene. Vi andre må bygge og installere software selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett i at det krever en innsats for å sette opp en HTPC som tar en del tid og forutsetter litt datakunnskap. Men når det først er gjort er det i hvert fall like lett å bruke en HTPC som en DVD-opptaker.

Hvis vi sammenligner f.eks BeyondTV med DVD-opptakeren Philips DVDR520H (som jeg kjenner godt), er det lettere å stille inn et opptak på HTPCen. I BeyondTv med integrert programguide er det bare å markere program og velge record this show. På Philipsen må man klikke seg gjennom nesten 10 innstillinger før man er ferdig, noen færre hvis man bruker Showview. Men uansett er det både raskere og lettere å stille in HTPCen.

Et annet eksempel er fjernkontrollen. Til HTPC programvare som Meedio og BeyondTV trenger man bare piltaster+ok+back for å ha tilgang til alle funksjoner. På en DVD opptaker er fjernkontrollen full av knapper som man må lære seg for å få tilgang til de ulike funksjonene. I begge tilfeller trenger man selvfølgelig play, pause, stop osv ved avspilling av opptak.

Poenget mitt er at når man snakker om konevennlig, mener man hvor lett noe er å bruke, ikke hvor lett noe er å sette opp før det tas i bruk.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, hvis det gjøres riktig er jo pc-en overlegen på alle måter!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Er ikke enig jeg (mulig jeg forandrer mening etter at du gjør ferdig artikkelen om automatisering på hw.no men..).

Da jeg var på jakt etter en tv-opptaker så endte jeg opp med en stasjonær dvd-opptakeren fordi jeg følte jeg ikke ville greie å programmere en htpc brukervennlig nok. Med dvd-opptakeren markerer jeg bare de programmene jeg ønsker å ta opp ved å klikke på dem i tekst-tv. Det er denne konvergensen med tv-apparatet jeg ikke følte var mulig med en medie-PC.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •