diskusjon rundt HTPC->power-amp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

diskusjon rundt HTPC->power-amp

Jeg må innrømme at jeg har vært låst til tanken om HTPC (+ evt cd/dvd ekstern) koblet til surroundreceiver via komponent video og ac3/dts.

Men gitt utviklingen av surroundlydformater (ac3+? wmv-lyd, HD-formater) hadde det vært/kunne vært mye mer kostnadseffektivt å bruke et 5-8kanals slutt-trinn koblet rett til HTPC. Jeg tar utgangspunkt i at forsterkerteknologien gjennomgår revolusjonerende nyvinninger hvert 20. år, mens surround-dekoding har gjort det hvert 3. år de siste åra?

Kan vi forvente at ac3filter eller lignende tar opp i seg de siste standardene og gir samme kvalitet som en ekstern dekoder?

På mange måter greit å ha en totalt konfigurerbar og rent digital signalvei uten de irriterende begrensningene som receivere ofte byr på.

Hvis man implementerer software volumkontroll vil man miste noe dynamikk i D/A konvertere. Det er ikke sikkert dette er betydelig verre en f.eks digital volumkontroll innebygd i surround-amper? Et annet spørsmål er hva som skjer når du booter opp pc-en (kjipt å få oppstarts-lyder eller annet tull som man tror man har skrudd av på full guff).

En pen lav-profil sølvfarget boks med en stor pot i front og usb-inngang bak, med innebygget usb lydkort som kan ta 8x 24/192 lydstrømmer og sende videre til slutt-trinn?

Jeg vet ikke...
    knut

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går rundt med nøyaktig samme tanker, er fremdeles noob og lurer på hvorvidt og evt hvor godt det lar seg gjøre. Hvis pc'en kan fungere som forforsterker ser du på en stk lykkelig mann når han om 2 år skal inn i hus med eget 30m2 hjemmekino rom.

Pr idag bruker jeg laptop som dvd- og cd spiller til HK AVR 7000.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da var Soundblaster Audigy Notebook forforsterker, alle lyder er skrudd av i windows og program. HK AVR 7000 fungerer bare som effektforsterker.

Et problem er at sub'en ikke spiller, Analog ut fra lydkortet er koblet til 6ch. direct og aktiv sub er koblet på subwoofer out.

Noen ideer?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En grunn til at det ikke blir noe fart på denne tråden er at det allerede finnes flere lignende tråder på forumet. Om dere søker litt finner dere nok en del nyttig informasjon.
    Ikke ment som surmuling - jeg er selv en ivrig forkjemper for pc som lydkilde og pre-amp.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest det som er av slike tråder (sett tilbake til desember 2005)

Jeg har ikke funnet noen som har beskrevet samme problem som meg, nemlig at det ikke er lyd i subwooferen. Jeg får lyd når jeg kjører passthrough via optisk men ikke med analog og lydkort som forforsterker.

Kjenner jeg dette forum rett så er ALLTID noen som har svaret

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hatt det problemet. Siden du bruker soundblaster audigy anbefaler jeg deg å bruke de programmene som følger med. Der kan du sette opp ting stort sett slik som du vil, og også kjøre test-toner slik at du hører "front right" og slikt i hver høyttaler. Som regel litt brumming på sub kanalen. Det funker i alle fall fett hos meg. Nå er ikke jeg noen forkjemper av en haug slike teite programmer fra leverandøren, men når det kommer til soundblaster har jeg hatt stor suksess med å installere dem.

-Ko_deZ-

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Creative media player tar ikke dvd'er?

I oppsettet for creative control panel tester jeg oppsettet og får lyd i alle kanaler utenom sub.

Suben er koblet til subwoofer out, er det mulig at denne utganger bare brukes når receiveren selv decoder signalet?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker et Lynx Two B kort (kjøpt i Sveits for 7200kr) som er koblet direkte til effektforsterkere.

Oppsettet kan konkurere med det beste av High-End.

Les:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...amp;highlight=

for mer info[/url]

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •