Silverstone HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Silverstone HTPC

Jeg vil lage meg en HTPC som i hovedsak skal erstatte en videospiller. Har sett på hardiskbaserte hifi produkter fra hovedsaklig pioneer, så jeg vil prøve å holde meg under 6000,- for å kunne lage et "konkurerende" produkt. Jeg vil gjerne ha kommentarer eller forslag rundt oppsettet sånn at jeg ikke kjøper inn noe alt for galt.

Silverstone micro-ATX HTPC-kabinett LC11
    http://www.silverstonetek.com/products-lc11.htm

EPoX EP-8HMMi-A, K8M800, Socket-754,LAN ,m-ATX, S-ATA, DDR, Sound, AGP8X, VGA
    http://www.epox.com.tw/eng/products_content.php?ps=338

AMD Sempron 2600+ 1.6GHz Socket 754, 128KB, BOXED m/vifte

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Sapphire Radeon 9250, 128MB DDR, 64bit AGP8X, ATI 9250,TV-Out/DVI-I,Lite-Retail

Hauppauge! WinTV PVR150, Tv-kort & MPEG2 PCI, Nicam Stereo, Retail

Dette kommer på rundt 5500,- Vil kjøpe en dual layer brenner til den etterhvert. Windows XP Media Edition 2005 var det jeg tenkte jeg skulle installere på den sånn at jeg kan styre alt via fjernkontroll om jeg vil. Er usikker på støy, bør jeg skifte vifte på CPU? Vil dette funke, eller det noe jeg bør bytte ut? Et bedre tv kort som støtter mer enn mpeg2 og mpeg1 koding/enkoding?

Har også vurdert en løsning rundt http://www.silverstonetek.com/products-lc02.htm siden den støtter et vanlig atx hovedkort, men lc11 virker som den har mer plass samt en ekstra pci plass..

En helt annen ting som bekymrer meg rundt HTPC generelt er at om man for eksempel vil ta opp et program som starter om et par dager, vil man da ikke måtte ha på strømmen på HTPC'en hele tida. For den kan vel ikke stå i standby som en videospiller? Det er greit med litt lyd når man ser på film eller tar opp, men sånn ellers vil man jo at den skal holde fred...

Kommentarer?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kabinettet du har valgt er definitivt meget lekkert etter min mening, som mange av Silverstones løsninger. Imidlertid gjør dette kompakte designet nok at støynivå kan være noe høyere enn på de noe mer romslige ATX-variantene. En definitiv fordel ved LC11 er imidlertid pris samt at power medfølger.

Når det gjelder skjermkort er jo dette litt "avlegs". Jeg benytter selv GeForce 6600, og dette fungerer svært bra uten å koste så alt for mye. Imidlertid kan du jo bare oppgradere skjermkort senere da, Ati Radeon er jo et ypperlig HTPC-skjermkort!

Når det gjelder CPU-vifte, anbefaler jeg definitivt at du legger noen hundrelapper i noe annet enn den medfølgende. De støyer som oftest langt mer enn varmeavvikling skulle tilsi...

For øvrig har jeg selvagt lyst å kommentere at en PIV-løsning nok vil kunne yte noe bedre på en del HTPC-orienterte oppgaver som f.eks. encoding av mpeg-filer og andre video-relaterte oppgaver.

Uansett synes jeg ditt forslag gir mye PC for 5500 kroner, og legger du et par hundrelapper ekstra i en noe bedre CPU-vifte synes jeg på ingen måte dette ser ut som noe dårlig forslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis jeg bytter ut hovekort med en

Abit IS-10, I865G, Socket-478,m-ATX,VGA Dual-DDR, LAN, SATA, Sound, AGP8X

og prosessor med en

Intel Celeron D 320 2.4GHz PC533 Socket 478, 256KB, BOXED m/vifte

Vil det gi samme total pris. Noen fordeler med en Celeron i forhold til en Sempron?

Eing med at skjermkortet er litt ut, men er egentlig bare ute etter en allright TV-out.

Bedre CPU vifte invisterer jeg i, forslag?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    De fleste større nettbutikker har stillegående vifter av god kvalitet til en overkommelig pris. Tror ikke du kjøper katta i sekken om du velger en kjent nettbutikk til dette innkjøpet (har testet en haug stillegående CPU-vifter, og så lenge de er spesifisert til lavt støynivå er de som oftest relativt like).

Når det gjelder Celeron vs. AMD XP er jeg veldig usikker på hvilken anbefaling som er best... AMD XP er på ingen måte noen dårlig CPU, ikke helt på pari med PIV etter min mening, men mest sannsynlig en del bedre enn tilsvarende Celeron. Folk får henge meg hvis jeg tar feil mhp Celeron, men alle de år jeg har testet løsninger basert på tidligere versjoner av Celeron har jeg alltid blitt skuffet over ytelsen ved litt belastning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •