Komplett løsning til HTPC?????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komplett løsning til HTPC?????

Dusør utloves for et genial svar!!!! :idea: :idea: :idea: :idea:

Jeg har sittet i gang et aldri så lite prosjekt i hjemmet, og er forvirret over de mange mulighetene med kabler og utstyr. Dette har blitt en skikkelig hodepine og jeg håper det er noen som kan hjelpe meg med løsning av kabler og oppsett. :shock:

Utstyret jeg har:

-H\K AVR7000
    -H\K DVD25
    -Videospiller
    -Infocus 4805
    -Tv phillips 28"
    -Flatskjerm m/touchscreen 15" Vgi(Skal få....)
    -Pc med bra lydkort(Audigy2 platinum ex),videokort(ATi Radeon 9700pro, dvdspiller/brenner...
    -Ps2 m/komponent utg.
    -Får også TV kort og bredbånd.( håper jeg kan se tv og film over nettet..)

JEg får vel begynne...: :shock:

Jeg har dvi utgang på videokortet og skal bruke den til prosjektor. (VANSKELIG OG FINNE DVI KABEL TIL INFOCUS 4805!!)
    I bunn og grunn vil jeg få smeltet dette sammen så brukervennelig som mulig.. Og med minst mulig fjernkontroller.
    Ideen min er og bruke flatskjermen(touchscreen) som en "fjernkontroll" for hele oppsettet. flatskjermen har vga inngang. Hvis denne skal fungere slik bør vel alle signalkildene gå igjennom pcèn...?
    Det er mitt første spørsmål:

-Kan jeg kjøre alle signalkildene via forsterker, til pc`en, og ut til PJ med dvi?? blir det bra kvalitet i forhold til en komponent fra forsterker til PJ?
    -Hva kabler må jeg kjøpe?

Og fått det igjennom pc hadde vert ideelt pga av alt kunne blitt styrt fra flatskjermen og jeg hadde slippet og kjøpe en lang komponentkabel(10-15m) fra forsterker til PJ..

Drømmen min er at en dag kan jeg laste ned sanger, filmer, se paranbol, spille ps2, spille pc, høre musikk. Og alt fra sofakroken med et lite tastetrykk på min touchscreen.... Håper noen kan hjelpe meg et skritt nærmere.....

En liten pengegave kan utbetales vel et suuuper svar... :wink:

Evt. hvis det er noen i Bergen som kan se på oppsettet mitt hjemme, og skrive meg en handleliste på hva jeg trenger, kan jeg bet for det..

Jeg kan vel samtidig spørre om jeg bør kjøpe lerret i 16:9 eller vanlig format til denne PJ? Sitteavstand er 3m og jeg vil kjøpe 100". er det for stort? Bør jeg gå for 80"?

Takk på forhånd!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD spillerene (HK DVD25) og videospilleren er jo bare interessante mot TV'n. De kan stå koblet opp mot den.

Utover dette mangler du et godt TV kort (Winfast Xpert eller hauppaugue 250/350). Dermed er PC'n klar for å gjøre det du snakker om. Skal du kjøre en gammel VHS kan du koble video'en til TV kortet i PC'n.

For å bruke tuch screenen slik du tenker trenger du vel et media interface - finnes flere som jeg ikke husker navnet på (MYHTPC ?)

Hvordan disse fungerer i et to-skjerm oppsett er jeg ikke sikker på. Sikkert noen som ahr erfaring på dette.

Hovedpoenget med å kjøre TV signalet igjennom PC'n og ikke direkte fra Video'en er at man har mulighet til å prosessere signalet og dermed får det skarpere, med mindre støy etc., ikke nødvendigvis denne lille gevinsten man får med DVI.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! JEg ble litt klokere..
    MEn jeg lurer fremdeles på en del ting...

Jeg skal prøve og gjøre sp. enkelt...: Er det best og kjøre bildesignalene fra forsterkeren(og alt jeg har koblet til den) direkte til pj eller gjennom htpc?
    Jeg hadde tenkt og bruke komponent frem til htpc og hadde spart litt kabelstrekk med sistnevnte løsning...... +Jeg hadde vel fått prosessert bilde, og fått bedre kontroll med touchscreen.... :roll:

Lyd in/ut til pc fra forsterker bruker jeg vel spdif? Eller optisk? (Så jeg hadde en utg. på lydkortet der det sto digital out, men dette var mini-jack og så ikke noe tillitsfull ut... Skal ikke bry meg om den?)

Bilde inn/ut fra forsterker til pc er jeg litt mer usikker på.. :? Ordner det seg med et tv kort? Så det var kompositt inn/utg på det.. Er det di jeg skal bruke? Er ikke Hauppauge WinTV PVR-150 et greit og rimelig tv kort?

Og for og gjenta sp. fra før: bør jeg kjøpe lerret i 16:9 eller vanlig format til denne PJ? Sitteavstand er 3m og jeg vil kjøpe 100". er det for stort? Bør jeg gå for 80"?

MASSE spørsmål fra meg, men jeg håper noen gidder og svare på noen av de..... Takk på forhånd.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det best og kjøre bildesignalene fra forsterkeren(og alt jeg har koblet til den) direkte til pj eller gjennom htpc?
    KJør direkte FRA PC og ikke via forsterker - hold H KARDON og video'en utenfor.

Lyd in/ut til pc fra forsterker bruker jeg vel spdif? Eller optisk?
    Bruk denne SPDIF utgangen - det er minijack digital utgangen fra hovedkortet (evt. lydkortet) med overgang til coax.

Bilde inn/ut fra forsterker til pc er jeg litt mer usikker på
    Hold som sagt utenforstående kilder utenfor. Du kobler antenne ledningen direkte til TV kortet. Mulig PVR 150 er bra - les tester. Jeg vet PVR 350 ER bra - men det koster jo (og har hardware enkoding).

Lerret bør være 16:9 mot denn projen (16:9 matrise er det vel ? 800x480).
    Anbefaler et grått dersom du har god lyskontroll. Generellt bør man holde så god avstand at man ikke ser pixler og dvs. 2 g bredden på lerretet, kanskje ned til 1,5 ganger bredden dersom pj'en har høyere oppløsning (1280x720 f.eks)

Hva DVI problemet består vet jeg ikke. Mer info trengs.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! dette begynner og ligne noe... hehe

Er det best og kjøre bildesignalene fra forsterkeren(og alt jeg har koblet til den) direkte til pj eller gjennom htpc?
    KJør direkte FRA PC og ikke via forsterker - hold H KARDON og video'en utenfor.
    Jeg skal kjøre direkte fra pc til pj med dvi.

MEn jeg vi jo også ha muligheten til og spille ps2 og se vhs(til nød) på prosjektor.. Det kan jeg vel koble til (tv-kortet)komponent in på pc? eller direkte til pj?
    JEg bør vel kjøpe et tv-kort med komponent in og out? JEg vil ha muligheten til og bruke den vanlige tv og i forbindelse med pcen og..
    Er det foresten vanlig kompositt in og utg på tv kort?

-Hva er 16:9 matrise? Den er ekte 16:9 hvis det er det du lurer på(854 x 480)...

-Det var ikke lett og få kjøpt dvi kabel til pj, for det var visst en spesiell type kontakt..(dvi-i til m1-da eller no sånt..) det var en ganske brei kontakt som forgreinet seg til en usb og dvi på "pc-enden". det så ut som jeg bare kunne få den i utlandet.... Alternativene jeg fant her i norge, var overganger og slikt, og det er jeg litt redd for.... :shock:

Jeg har merket det ikke bare er lett med HTPC, og etter jeg har fått dette på plass, er softwaren neste hodepine... Men det er jo gøyt.... gleder meg til og vise det frem!

Takk for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og foresten... Funker det bra med vanlig tv, ps2 og spill med 16:9 lerret?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEn jeg vi jo også ha muligheten til og spille ps2 og se vhs(til nød) på prosjektor.. Det kan jeg vel koble til (tv-kortet)komponent in på pc? eller direkte til pj?
    Ja - det kan du - uten at du vil få noe særlig bedre bilde av den grunn (dog noe bedre PS2 bilde hvis du bruker dscaler som TV software). Men det er ikke kompnent inn på TV kort, det finnes kompositt og s-video. S-video er absolutt å foretrekke.

Er det foresten vanlig kompositt in og utg på tv kort?
    Kompositt eller s-video ut kan nok forekomme - jeg vet ike på hvilke. Muligens bare på kort med hardware enkoding (a la pvr 350). Man bruker vanligvis skjermkortutgangen til dette.

16:9 matrise er det du beskriver 4805'en som ja.

Dersom det blir veldig dyrt med DVI overganger til 4805 ville jeg ha gått for vanlig VGA kontakt. Har dud et godt skjermkort vil det kompensere - ja det er viktigere med godt skjermkort enn DVI vs. VGA.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •