Signalproblemer over DVI + noe rart

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Signalproblemer over DVI + noe rart

Hei,

Første innlegget mitt. Kanskje litt dumme spørsmål (finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme folk?). Har søkt litt rundt for å finne andre som har hatt samme problemene, men endte til slutt opp med å skrive en post her. Litt usikker på om dette er rette forumet (HTPC (HomeTheaterPC)), men var litt usikker på hva en skal kategorisere dette som.

oki, her er problemene mine (de HTPC/Projektor relaterte iallefall):

Jeg koblet her om dagen en PC opp mot en Infocus SP4805 projektor. For å kunne sette denne opp med 848x480 (som er litt ustandard i PC/Windows verdenen) så krevde 4805'en at en brukte DVI, samt at jeg foretrakk å bruke det fremfor vanlig d-sub VGA med henhold til billedkvalitet.

Fikk meg en Infocus M1 til DVI-adapter (SP-DVI-ADPT) og koblet denne sammen med en 10m DVI-D Dual Link (digital only). dette ga meg et kabelstrekk på ca. 10.5 meter.

I PC'en har jeg et ATI Radeon 9800pro kort (Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB AGP).

Jeg satte opp Powerstrip (v3.58 ) til 848x480 (har ikke timing'ene her på jobben, hvor jeg skriver innlegget fra).

Det første som slo meg var at jeg fikk noen rare feil på bildet. Kanskje ikke så rare siden det er digitalt. Fikk (hovedsaklig) grønne prikker og streker på bildet (Eksempel).

Når jeg kjører 848x480 så er relativt lite feil på bildet (kommer noen streker og prikker innimellom). mengden med "grønt graps" eskalerer kraftig jo høyere oppløsning jeg kjører. 1024x768 var store deler av skjermen dekket, og ved 1280x1024 var det mer graps enn det var bilde.

Første som slo meg var at kabelen var for dårlig kvalitet iforhold til lengden, så jeg fjernet 10m dvi-kabelen og erstattet med en 2 meters kabel (m1-dvi + 2m dvi kabel). Da forsvant problemet.

For å teste litt nøyere så koblet jeg 10m dvi kabelen til en lcd skjerm, og til min overraskelse så fungerte det helt smertefritt der, selv om en kjørte opp til 1280x1024 (noe som ga haugevis med feil på 4805'en).

Kabelen er ren digital, så var ingen mulighet for at den brukte analoge pinnene når jeg kobla til lcd-skjermen.

Er det noen som har en god forklaring, evt. løsning her? 10m DVI kabelen er er kanskje ikke dyreste i verden, men den fungerer utmerket mot en lcd-monitor, så skulle ikke tro det var problemet.

Så over til noe litt annet.

Får kanskje komme tilbake til dette en annen gang (når jeg har fått selve bildet på plass), men jeg merket når jeg kjørte dvd'er (testet med PowerDVD 6 og ZoomPlayer Pro 4.03) at jeg fikk en helt merkelig artifact på bildet. Minner litt om MagicWand funksjonen i Photoshop, hvor et område/farge får en slags lasso rundt (Eksempel). Er tydeligst i scener med rene flater, som f.eks en himmel. Dette kommer ikke på LCD-monitoren, men kun på 4805'en. Tenkte å ta en reset eller flashe firmware på 4805'en bare så jeg fikk fabrikkinnstillingene igjen i tilfelle det er innstillinger jeg har gjort på den som forårsaker dette.

Håper noen kan hjelpe meg med noe av det jeg sliter med. Er kanskje lett når en har vært borti det før.

André

Nb. Beklager at jeg ikke får tatt noe bilder av selve lerretet som viser disse problemene, men håper disse (elendige) rekonstruksjonene kan være med å forklare hvordan det ser ut.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er antageligvis fordi du kobler sammen to kabler. Det ekstra signaltapet i koblingen er tydeligvis nok til at det ikke går.

Jeg prøvde en gang en 3m DVI kabel koblet til en 3m DVI forlenger for å koble PC til prosjektor. Det gikk dårlig det og, selv om det bare var 6m totalt. Fikk en masse hvite piksler overalt (dette var i 1280x720 oppløsning).

Det finnes fiberoptiske DVI kabler som kan strekkes mye lenger, disse er dessverre ganske dyre.

Det finnes ikke 10m M1 til DVI kabler da ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •