Innstillinger/rekkefølge i ffdshow

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innstillinger/rekkefølge i ffdshow

Heisann, her er mitt aller første spørsmål her på forumet

Har lest igjennom endel tråder her, men greier ikke bli helt klok på disse innstillingene. Tror det er litt forksjellige versjoner som gjør at jeg ikke finner igjen de nevnte funksjonene.

Jeg har altså fått ffdshow til å fungere med ZP, men er ikke helt sikker på hvilke funksjoner jeg bør ha aktivert og hvilke innstillinger disse bør ha. Rekkefølgen er vel også avgjørende?

Her er det jeg bruker i dag, i den rekkefølgen jeg bruker:

1. Resize: skalerer opp til 1280x720.

2. Postprocessing: har den PRESET-saken i midtstilling.

3. DScaler filter: her har jeg ikke gjort noe, da det er sikkert 50 "skyvebrytere" å velge blant.

Noen forslag til hva som bør endres? Har lest om at SHARPNESS i DScaler bør justeres, men hva heter den innstillingen nøyaktig? Er som sagt rundt 50 innstillinger under DScaler.
    Så har jeg sett at noen skriver om Denoise, hvor finner jeg den?

Ellers får jeg legge til at dette forumet har vært til stor hjelp så langt

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet.

Det vanligste er å bruke filtre i denne rekkefølgen:

1. Blur & NR (3dnoise)
    2. Dscaler sharpness (FLT_Sharpness_sse2.dll)
    3. Resize (Lancos)

Hvilke konkrete verdier du skal sette på de ulike fremgår i den prioriterte tråden under HTPC.

Årsaken til at resize IKKE skal være først er at da genererer du et større bilde de neste filterne må prosessere, og det tapper HTPC'en din for krefter. Resize skal være sist.

At du resizer til 1280x720 tror jeg blir feil da filmmaterialet i utgangspunktet er 720x576 (PAL). Du resizer til en ratio på 1.78 mens filmmaterialet er 1.25. Dette tror jeg forringer bildet dit.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Velkommen til forumet.

Det vanligste er å bruke filtre i denne rekkefølgen:

1. Blur & NR (3dnoise)
    2. Dscaler sharpness (FLT_Sharpness_sse2.dll)
    3. Resize (Lancos)

Årsaken til at resize IKKE skal være først er at da genererer du et større bilde de neste filterne må prosessere, og det tapper HTPC'en din for krefter. Resize skal være sist.

At du resizer til 1280x720 tror jeg blir feil da filmmaterialet i utgangspunktet er 720x576 (PAL). Du resizer til en ratio på 1.78 mens filmmaterialet er 1.25. Dette tror jeg forringer bildet dit.
    1. Er det den som heter denoise3d - luma?

2. Lastet ned DScaler 4, og fant da endelig dette filteret. Jeg brukte kun DScaler 5 inntil nå, og der var det som sagt mange rare valg. Skal jeg ikke bruke dette filteret eller?

Hva med Post processing?

Hvis jeg har nok CPU-kraft, er det da en fordel å resize FØR filterne?

Når det gjelder resizingen, så har jeg bare valgt opløsningen til pj'en min, slik at det ser bra ut i Media Portal. Hvilken annen oppløsning bør jeg gå for, hvis ting skal bli riktig?

Takk for svar så langt!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Ja.

2. FLT_Sharpness_sse2.dll er inkludert dersom du bruker rett ffdshow-versjon

Det er ikke noe poeng å resize først.

Dersom du har en projektor med 1280x720 i native oppløsning så bruk enten et program som heter PowerStrip til å sette utsignalet på VGA / DVI til 1280x720. Har du ATI skjermkort kan det være du finner 1280x720 der direkte.

Resize f. eks. til 1440x1152 (=720x2 og 576x2). Da beholder du proporsjonene riktig for filmmaterialet.

Les f. eks. de 2 neste sidene fra her: http://www.hardware.no/art.php?artik...293&side=2

Newcomer futen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pantheon
    1. Er det den som heter denoise3d - luma?
    Alle de tre slider'ne på nederste rekke (luma, chroma, time) er for denoise3d samt HQ-checkbox'en. Vil anbefale veldig moderate innstillnger for å unngå for mye tap av detaljer i bildet. Et minimalt tap av detaljer får du vel uansett ved bruk av denoise.

Hva med Post processing?
    Glem det.

Hvis jeg har nok CPU-kraft, er det da en fordel å resize FØR filterne?
    Det kan være en god ide, mange foretrekker å ha sharpen-filteret etter oppskalering. Da får filteret en større overflate(høyere oppløsning) å jobbe på, og kan således gjøre en mer nøyaktig jobb. Har du CPU til det så prøv gjerne med denoise etter oppskalering også, selv om dette ikke nødvendigvis gir det beste resultatet. Vil også anbefale deg å prøve resize + luma sharpen istedet for DScaler sharpen-filteret, det er mer subtilt og støyer mindre.

Resize f. eks. til 1440x1152 (=720x2 og 576x2). Da beholder du proporsjonene riktig for filmmaterialet.
    Bildet vil i såfall bli nedskalert til 1280x720 til slutt, så da er du omtrent like langt (hvis ikke kortere, har sett eksperter anbefale å unngå nedskalering for enhver pris). Oppskalering til displayets native oppløsning er gjerne å foretrekke. Man mister da heller ikke proporsjonene ved oppskalering til f.eks. 1280x720, så sant man velger "No aspect ratio correction" i ffdshow (når vi snakker om DVD vel å merke).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av futen
    ...så sant man velger "No aspect ratio correction" i ffdshow...
    Viktig presisering.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •