HTPC og DIVX

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55

Tråd: HTPC og DIVX

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC og DIVX

Hei jeg lurer bare på en ting, at DVD blir bedre på en HTPC enn på en stasjonær DVD spiller er greit nok, men hva med Divx? nå man kjører en vanlig divx film på typisk 700-800mb ut via VGA inngangen så blir jo ikke akkurat bildet veldig bra, farger blir renere, penere og skarpere enn via s-video men man ser jo veldig godt "pixelering" og slike ting nettopp pga av at tilkoblingen man bruker er så bra. Når man bruker s-video, eller til og med compositt så blir man iallefall kvitt det problemet, men på bekostning at man mister litt farge og skarphet. Tar jeg feil? finnes det en måte å bli kvitt denne pixelerings effekten når man bruker VGa kabelen?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men man ser jo veldig godt "pixelering" og slike ting nettopp pga av at tilkoblingen man bruker er så bra.
    Man kan vel alternativt si: nettopp p.g.a. at DIVX er et mye dårligere format enn DVD. eller?

Uansett, vil du ha DIVX til å se penere ut, kan du bruke FFdshow, og stille litt på softness o.a. til du blir fornøyd. Det fungerer med Media player9.

Men har man puttet mange kroner i anlegget er det jo litt surt å ta til takke med DIVX fremfor DVD.. synes nå jeg ihvertfall..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk for tipset

skal prøve det du nevnte, joda jeg er enig at det er litt waste å se på DIVX da, men av og til laster man nå ned en film som ikke har kommet på DVD ennå, og som man ikke har reist på kino for å se, og da er det greit å se det på DIVX.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 700-800 mb Divx fil er jo 6/7 ganger mindre enn en DVD, så det er jo naturlig med mye dårligere kvalitet..

Jeg ville nok gjort som Burre sier og prøvd litt software tweaks for å bedre kvaliteten, og fortsette å bruke VGA utgangen..

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville ventet og heller sett filmen i ordentlig kvalitet med ordentlig lyd!

DivX suger...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men veldig ofte så har man ikke så veldig mange alternativer om man vil være først ute med å få sett noe på hjemmekinoen. Er jo et halvt år nesten til T3 har premiære, men jeg har den liggende som DivX fordiom... =P

Fildeling er morro

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: takk for tipset

Sitat Opprinnelig postet av ohkaasa
    skal prøve det du nevnte, joda jeg er enig at det er litt waste å se på DIVX da, men av og til laster man nå ned en film som ikke har kommet på DVD ennå, og som man ikke har reist på kino for å se, og da er det greit å se det på DIVX.
    Det er greit å diskutere DivX, men ikke snakk om DivX, release og "før Kino" i kombinasjon. I henhold til forumets regler.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde aldri giddi å se t3 eller lord of the rings på divx. Mye bedre å glede seg til den kommer på dvd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i at det er bedre å vente enn å se en dårlig DivX versjon av en film. Dette gjelder selvfølgelig mere og mere desto bedre utstyr man har å se film på hjemme.

Om man er av den nerdete typen som synes film er best på monitor, så værsågod...

It's just not me!

:lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan egentlig ikke fordra deg selv, men av og til så blir det bare for lenge å vente.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutter meg til det dimacruz. Jeg gidder ikke å ødelegge gleden med en god film på en elendig DivX kopi. Det blir jo ikke mye spennende å se filmen en gang til når DVD'n slippes. Dessuten er det ikke DivX kopiene lovlige, og man undergraver filmindustrien slik at de ikke selger så mange filmer som de kunne gjort. Det igjen fører til at jeg må betale mer for hver eneste film jeg kjøper. :evil:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke enig i konklusjonen om at DivX stinker. At kvaliteten på DivX vanligvis er dårligere enn DVD er jeg enig i, men det kan være mange grunner til det, vanligvis skyldes dette en dårlig rip(ønsket om å få en film inn på en cd veier for mange tyngre enn kvaliteten på resultatet). Man kan sammenligne forholdet mellom DVD/DivX med Wav/mp3. Størrelsesforholdet er ca. 11:1 for sistnevnte. Komprimeringen av mp3 er mye "bedre" enn i wave format. De fleste er vel enig i at en bra rippet mp3 låt er "like bra" som på cd? Det samme gjelder for DivX. Dersom man ripper en DVD for å få filstørrelsen lav, blir kvaliteten deretter. En DivX på 1.1GB eller mer er mye bedre enn en på 7-800 mb.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Dessuten er det ikke DivX kopiene lovlige, og man undergraver filmindustrien slik at de ikke selger så mange filmer som de kunne gjort.
    Dette er jo ikke nødvendigvis riktig. Jeg ripper mine egne lovlig kjøpte DVD`er for å ha de lett tilgjengelig på pc`en. Men om jeg derimot distribuerte disse kopiene ville det vært ulovlig.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo ikke nødvendigvis riktig. Jeg ripper mine egne lovlig kjøpte DVD`er for å ha de lett tilgjengelig på pc`en.

Ikkje for å være frekk mot deg lbj, men det der har eg liten tru på. Eg trur alle som driver med divx driver ein del "under bordet" for å sei det sånn.

For ein divx film har ikkje samme kvalitet og da har eg ingen tru på at folk ripper sine eigne til seg sjølv.

Men no skal me ikkje diskutere sånt her inne på forumet, så det så :!:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jolly
    Dette er jo ikke nødvendigvis riktig. Jeg ripper mine egne lovlig kjøpte DVD`er for å ha de lett tilgjengelig på pc`en.

Ikkje for å være frekk mot deg lbj, men det der har eg liten tru på. Eg trur alle som driver med divx driver ein del "under bordet" for å sei det sånn.

For ein divx film har ikkje samme kvalitet og da har eg ingen tru på at folk ripper sine eigne til seg sjølv.

Men no skal me ikkje diskutere sånt her inne på forumet, så det så :!:
    Ikke undervurder folks latskap :wink: . Jeg ripper også dvdene mine, men jeg deler de garantert ikke med andre folk. Skulle jeg dele ut Divxer på 1,4 GB via modemet mitt så hadde jeg blitt fattig. Jeg har forresten sluttet med divx nå. Jeg ripper fortsatt, men lar dvdene beholde formatet sitt. Tror jeg snart trenger en ny hd.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld meg, men hva skal man med en dårlig kopi når du allerede har originalen på DVD. Har ikke folk DVD rom spillere i PC-ene sine? I så tilfelle er det på høy tid å skaffe seg det.

Sitter dere og tar opp CD-ene deres på gamle kassetter også? :roll:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter dere og tar opp CD-ene deres på gamle kassetter også?
    I do... Not..!

Grunnen til at folk kopierer DVD'ene sine kan vel i hovedsak være for å ha en backup. Spesielt dersom det er små unger som har tilgang til Dvd arkivet... Andre motiver for å kopiere er ikke verdt å diskutere.

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Grunnen til at folk kopierer DVD'ene sine kan vel i hovedsak være for å ha en backup. Spesielt dersom det er små unger som har tilgang til Dvd arkivet... Andre motiver for å kopiere er ikke verdt å diskutere.
    Og den dagen du har behov for "backup'en" finner du filmen i tilbudskurven på elkjøp til 49 kroner.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og den dagen du har behov for "backup'en" finner du filmen i tilbudskurven på elkjøp til 49 kroner.
    Greit nok det. Men det er allikevel billigere ed en backup.. Den koster ikke engang 49,- kr

Mvh

AK

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Sitter dere og tar opp CD-ene deres på gamle kassetter også?
    I do... Not..!
    [1989-08-10, et sted i Norge]
    Det var en gang en gutt som akkurat var blitt mann. Han var akkurat fylt 18 år, og hadde brukt sine siste penger på en Ford Taunus -78 modell. Noen måneder før var det siste innen teknologiske vidunder anskaffet: En stasjonær Denon 1500MkII CD-spiller. Han kjøpte fra da av all musikk på CD, selvfølgelig, men i bilen fantes kun en kassettspiller, og CD-spillere for bil fantes knapt. Så hva gjorde han? Han tok opp CD-platene sine på tape. Ikke bare var det rimeligste og eneste løsning, det sparte også original-CDen for slitasje, og lyden i bilen var ikke optimal uansett.
    [2003-08-13, et annet sted i Norge]
    Mannen hadde akkurat fått en av verdens kuleste filmer på DVD. Filmen var sone 1, men det gjorde jo ingenting, han hadde sonefri spiller. Ingen av kameratene hadde sett den, og den var ikke tilgjengelig i salg i Norge, siden importørene betraktet markedet som alt for lite for en skandinavisk versjon. Han fortalte mange om filmen, og mange ønsket å se den, men den var ikke tilgjengelig i "riktig" format. Han kunne godt tenke seg å vise klipp av filmen på jobben, men også der var alle PC'er med DVD-spillere sonelåste. Mannen grublet og funderte: Hvis han kunne ha spilt av DVDen på jobben, ville det være lovlig. Ville det være lovlig å spille av en DivX-backup istedet? Siden han eide filmen, antok han det. Han rippet filmen til DivX med stereo-lyd (siden ingen jobb-PCer hadde surround) og tok den med. Kameratene syntes filmen så kul ut, og uka etter avtalte de å se filmen sammen hjemme hos mannen...

Hva forteller historiene oss? At ett multimedie-format aldri dekker alle behov. Å kunne konvertere til et annet format vil det alltid være behov for, og det er etter min mening viktig at dette er tillatt for filmer man har kjøpt.

MEN: Man har selvfølgelig ansvaret for at filmen forblir i privat eie og at den ikke spres til andre som IKKE har betalt for eierskapet...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •