Pc til HDTV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Pc til HDTV

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pc til HDTV

Hei.

Har en HDTV fra philips som jeg ønsker å vise bilder fra Pc på. TV'en har DVI inngang. Skjermkortet har også DVI utgang, men det blir brukt til PC-skjermen, og jeg ønsker en løsning hvor jeg slipper å skifte kabel bak på skjermkortet. TV'en står også et stykke unna Pc'en (ca 10 meter).
    Det jeg lurer på er hva som er den beste løsningen.

1. Jeg kan kjøpe en dvd spiller med dvi utgang som støtter jpeg. Vil dette redusere oppløsning og kvalitet på bildet?
    2. Jeg kan kjøpe en splitter (som er dyre og vanskelig å få tak i), og dele signalet mellom Pc skjemen og TV'en. Dette betyr at skjermkortet har samme innstillinger for Pc og TV?
    3. Jeg kan kjøpe et nytt skjermkort med DVI utgang.

Hva er den beste løsningen for bildekvalitet?

Takk

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken modell er dette?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du skjerkort med kun DVI ut og ikke VGA+DVI ? Det siste er helt kalrt det vanligste, har du VGA ville jeg brukt det til TVen. Du kan få problemer med 10m DVI om du er uheldig men VGA burde gå helt fint om kabelen er bra.

På min HTPC har jeg 2m DVI til skjermen og 5m VGA til prosjektoren. Kan ikke se forskjell på bildet om jeg kjører DVI til prosjektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Skermkortet er NVIDA GeForce4 Ti 4200, og ja det har VGA utgang i tillegg til DVI
    TV'en er en Philips 32PF9986
    Er ikke VGA signal analoge, og vil ikke oppløsningen bli dårligere en med DVI?

Takk

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp et 6600 eller 6800 med dobbel DVI. Jeg vet de fins, og bildekvaliteten på et 4200 er hysterisk dårlig i forhold. Det har ingenting med HDTV å gjøre. Og ja, VGA-signaler er analoge og vil bli dårligere hvis tv-en har en DVI-inngang. Jeg ser at dette er en digital tv (lcd) og da vil dvi alltid gi klarere bilde.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kablene kan du jo selv teste og se om du synes kvalitetstapet ved å bruke VGA til enten TV eller datamonitor er så stort at du synes det er verdt pengene det koster å oppgradere skjermkortet. Men bruker du PC'en også til spill så vil jo oppgraderingen også føre med seg andre fordeler enn bare bedre bilde til skjermene.

Ellers er en av fordelene ved å bruke en PC kontra en DVD med DVI-utgang bl.a. at du kan spille av ekte HDTV-innspillinger (så sant PC'en ikke er alt for gammel og treig).

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Kjøp et 6600 eller 6800 med dobbel DVI. Jeg vet de fins, og bildekvaliteten på et 4200 er hysterisk dårlig i forhold. Det har ingenting med HDTV å gjøre. Og ja, VGA-signaler er analoge og vil bli dårligere hvis tv-en har en DVI-inngang. Jeg ser at dette er en digital tv (lcd) og da vil dvi alltid gi klarere bilde.
    I teorien ja. I praksis blir bildet med VGA som regel så bra at det alikevel er umulig å se den teoretiske forskjellen. Jeg har bytett mellom VGA og DVI inn på en 23" Viewsonic skjem (1920x1200) flere ganger for å se om det var mulig å se forskjell. Jeg klarte det ikke, selv med såpass høy oppløsning.

Det er dog avhengig av at skjermen har god elektronikk da det er den som bestemmer hvor bra bildet blir fra VGA.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På samboerens sin Samsung 19" LCD er det også helt umulig å se forskjell når jeg veksler mellom DVI og VGA. Men nå er samsung kjent for å ha gode analog kretser.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ingenting er jo bedre enn det! Ser man ikke forskjell, velger man selvsagt billigste/enkleste alternativ. Man må kanskje opp i en prosjektør av høyere klasse for å se de store forskjellene?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Men ingenting er jo bedre enn det! Ser man ikke forskjell, velger man selvsagt billigste/enkleste alternativ. Man må kanskje opp i en prosjektør av høyere klasse for å se de store forskjellene?
    Det blir nok omvendt. Dyr prosjektor vil normalt tilsi påkostede kretsløp for A/D konverteringen og altså strålende resultat fra en VGA kabel.

Billig prosjektor = mindre påkostede kretsløp og større fare for forringelse av bildet i A/D konverteringen.

Jeg ser dette i praksis på LCD-skjermer. Rimelige 17" til et par tusen gir merkbart bedre bilde via DVI mens en Viewsonic 23" 1920x1200 til 15k gir akkurat det samme bildet med VGA som med DVI.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •