Mastiffs HTPC Guide

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mastiffs HTPC Guide

Forsettelse av Mastiff på artikkelserien !

Når kommer neste del ? Er veldig spent på den, da jeg nettopp har bygget mediaPC (trenger tips til BIOS instillinger/ slanking av windows XP/ software)

Håper at neste artikkel også fokuserer litt på vanlig (crt) TV-output bruk, ikke bare "high-end" prosjektor bruk !

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HTPC test på www.HW.no av mastiff...

Sitter å leser del 3 av Mastiffs HTPC guide...

Sitter igjen med en følelse at Mastiff ikke helt har kontollen på det han holder på med ( NO offence ). Jeg sier ikke at han ikke kan pc og montering, men han gjør feil man ALDRIG bør gjøre... Den ene er å legge komponentene utover et teppe på gulvet og det andre er å sitte med komponentene på en forskammel med et håndkle under...

Nå vet jeg ikke om det lille støtet han fikk fra kabinettet fikk ham til å tenke, men komponentene kan ryke ved ubetydelige utladninger av statisk elektrisitet. De slutter kansje ikke å fungere helt, men blir ustabile og vil ikke fungere 100%. At HW kan stå ved en test med slik "veiledning" mener jeg er litt useriøst!

MEN... For all del. Man skal ikke bare grine og syte... Tross alt ofrer Mastiff tid på å fortelle andre hvordan dette skal gjøres. Jeg er redd at leverandørene av komponenter kan få mangen reklamasjoner på seg nå, men bortsett fra det er det en god gjerning som sikkert er godt ment :-)

Så til slutt vil jeg si at til nå er dette en PC og ikke en HTPC... En HTPC (Etter min mening) bør se ut som en hjemmekino komponent og ikke en pc... for da er det jo en pc... Savner også beskrivelse av hvilke komponenter som brukes.. For eks lydkort? Kan nesten se ut som om lyden ut er on board? Det er noe som ikke går hjem hos meg ihvertfall. Min teori er at om man bygger seg en htpc for hjemmekino er man over middels glad i lyd og bilde? Og da duger ikke onboard lydkortet etter min mening. Skal til med HTPC sel og har bestillt et lydkort fra M-Audio (Audiophil 2496) Dette har coax ut og vil forhåpentligvis ikke gjøre skam på resten av hjemmekinoen.... På kabinettsiden suggler jeg på denne: http://www.atechfabrication.com/products/atech_5000.htm eller denne: http://www.silverstonetek.com/products-lc10m.htm..

Mastiff: Dette er ikke personlig ment, men en objektiv vurdering av innlegget :-)

RCS

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man betaler da ikke flere tusen for et lydkort med spdif ut når det allerede er spdif ut på hovedkortet?

Hadde det vært analogt så hadde det vært noe annet.

DrE

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det vil alltid være slik at en ikke er helt enig, og husk at dette er en hobby Mastiff har, og ikke hans jobb...

AVforum vil om snart også få opp en egen seksjon med AVguider, og der skal Mastiff legge opp en lignende guide om ikke så alt for lenge!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DrErling sa: "Man betaler da ikke flere tusen for et lydkort med spdif ut når det allerede er spdif ut på hovedkortet?"

Nå koster ikke det lydkortet jeg kjøper mer en 1050kr veiledende pris. Jeg har selvsagt ikke hørt lyden ut på det hovedkortet og det er ikke umulig det er helt greit, men av erfaring så vet jeg at lyden kan sprike veldig i kvalitet selv med coaxial ut... Har nylig kjørt test på H\K 31 mot min gammle (Og gode :-) DV 737. Selv om H\K er mye nyere og nesten samme pris kan de ikke sammenliknes lydmessig. Her spiller nok drivverk og laser litt inn også.... Det er mulig jeg tar komplett feil når jeg tror dette kortet vil spille bedre en onboard på hovedkortet, men så var det vel for så vidt ikke det "kritikken" gikk ut på.

Lygren sier: "Det vil alltid være slik at en ikke er helt enig, og husk at dette er en hobby Mastiff har, og ikke hans jobb... "

Hvis jeg drev en almenn populær side som omhandler data eller musikk ville jeg helt klart sørge for at de testene jeg bruker holder en viss standard. Dette er innlegg folk leser for å tilegne seg kunskap om emnet. Hvis den som bygger maskinen gjør feil som kan anses å være tildels kritiske og til tider avgjørende for utfallet vil jeg regne det som ubrukelig.

Bare se på bildet her... Det er som tatt ut av en lærebok hvor det mangler et stort rødt kryss over som sier IKKE SLIK!

Her er det tepper, håndklær, cola og tilsynelatende en saccosekk full av isoporkuler.... Ikke direkte det mest ideelle miljøet for mekking av pc...

Nå vil ikke jeg at dette skal (Fra min side) være noen hets mot Mastiff. All respekt til ham for innlegget. Ville bare dele mine meninger slik at (Om han leser det) kan ha det i bakhodet til neste test?! Vi har alle noe å lære og bør vel tåle litt kritikk i ny og ne? :roll:

RCS

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    jaja, jeg har skrudd noen hundre PCer opp gjennom, med og uten teppe, så faren for statisk problematikk er etter min mening kraftig overvurdert, for å si det mildt...

Videre er det vel ikke noe poeng å bli så kritisk, her snakker vi entusiaster som forsøker gi litt tips og råd, ikke høye og mørke journalister lønnet med hundretusener av kroner... Er viktig at en forstår utgangspunktet, uten at jeg skal gå videre inn på andre konkurrerende nettsiders innhold.

Uansett, er jo ingenting feil i å påpeke at teppe kan forårsake statisk elektrisitet om en er skikkelig uheldig, men her synes jeg det blir litt for atypisk "jeg vet bedre enn deg", og det er kanskje ikke like konstruktivt?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...våre kommende AVguider vil også mest sannsynlig gi muligheten for å gi karakter til guiden, samt gi tilbakemelding direkte under guiden som forfatter kan velge å beholde eller slette. Tror slike guider, gitt at både forfatter innser at forståelsen en har nødvendigvis ikke alltid er den eneste gyldige, samt at leser forstår at guidene skrives av "medentusiaster" kan bli veldig matnyttige, både for nybegynnere og viderekommende!

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: HTPC test på www.HW.no av mastiff...

Så til slutt vil jeg si at til nå er dette en PC og ikke en HTPC... En HTPC (Etter min mening) bør se ut som en hjemmekino komponent og ikke en pc... for da er det jo en pc... Savner også beskrivelse av hvilke komponenter som brukes.. For eks lydkort? Kan nesten se ut som om lyden ut er on board? Det er noe som ikke går hjem hos meg ihvertfall. Min teori er at om man bygger seg en htpc for hjemmekino er man over middels glad i lyd og bilde? Og da duger ikke onboard lydkortet etter min mening. Skal til med HTPC sel og har bestillt et lydkort fra M-Audio (Audiophil 2496) Dette har coax ut og vil forhåpentligvis ikke gjøre skam på resten av hjemmekinoen.... På kabinettsiden suggler jeg på denne: http://www.atechfabrication.com/products/atech_5000.htm eller denne: http://www.silverstonetek.com/products-lc10m.htm..
    Hva er feil med integrert lydkort så lenge det er digitalt. Jeg tviler på at det er mange som har tilstrekkelig bra anlegg til å høre forskjell på det integrerte og et ekstra lydkort.

Men jeg er enig med deg i at datakomponenter ikke bør legges på et teppe.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren sier: "jaja, jeg har skrudd noen hundre PCer opp gjennom, med og uten teppe, så faren for statisk problematikk er etter min mening kraftig overvurdert, for å si det mildt..."

Statisk elektrisitet kan på alle måter være ødeleggende for en pc. Enten i form av at komponenter slutter helt å fungere eller at de blir ustabile. Det er bare ren fakta. Om du bruker teppe eller ikke er opp til deg, men det forandrer ingen ting på fakta. Hvis du leser innlegget til Mastiff fikk han et "overraskende" støt fra kabinettet... Hvorfor det tro? Men nok om det... dette skal ikke bli en endelang diskusjon på hvem som kan hva. De som vil bruke teppe som underlag må bare det. Vær også klar over at de siste kansje seks syv årene har komponentene blitt mye mer følsomme en de var...

Jeg mener også det er rosverdig at et slikt forum eksisterer og at man faktisk kan diskutere slike ting på et normalt nivå. At AVforum skal lage en guide side er også bra.

Når det kommer til lydkort og digitalsignal kan jeg kun referere til hi fi verden. Der er det forskjell på lyden alt etter produkt... Til og med digitale coax kabler farger lyden til en viss grad. Men dette skal jeg teste ut og komme tilbake om... interesang utfordring.

Når det kommer til lytting så er vi meget forskjellige... Jeg trodde blant annet ikke høytalerkabler til over 10.000kr var noen hensikt... Men det kan jeg love det er... om prisen står i stil med det man får igjen på lyddelen er en annen sak.

La meg få si til slutt at jeg også har mye å lære... kansje derfor jeg bruker AVforum....

RCS

Newcomer JT sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er og blitt kommentert på hw.no sitt forum det med statisk elektrisitet og legge komponenter på teppet. Følgelig har Mastiff lagt til en advarsel før bildet med komponentene:
    OBS: Det er ikke nødvendigvis et sjakktrekk og et eksempel til etterfølgelse å legge deler ut på et teppe på den måten, statisk elektrisitet kan ta knekken på følsomme komponenter):
    Angående beskrivelse av komponentene, så ble vel dette diskutert i del 2 av guiden :D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JT
    Det er og blitt kommentert på hw.no sitt forum det med statisk elektrisitet og legge komponenter på teppet. Følgelig har Mastiff lagt til en advarsel før bildet med komponentene:
    OBS: Det er ikke nødvendigvis et sjakktrekk og et eksempel til etterfølgelse å legge deler ut på et teppe på den måten, statisk elektrisitet kan ta knekken på følsomme komponenter):
    Angående beskrivelse av komponentene, så ble vel dette diskutert i del 2 av guiden
    Ringer det ikke en bjelle hos dere når man advarer andre mot å gjøre det man selv gjør og dette i en "how to"...? Beklager altså men for meg blir det bare litt for dumt. Men fra nå avtror jeg vi annser denne diskusjonen for ferdig. Mastiff gjør en bra test alt i alt. Alle kan glippe innimellom... Og så lærer vi av våre egne feil.... Jeg ser spesielt frem til programmvare installeringen og valg av programmer... der har jeg veldig mye å lære :-)

RCS

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RCS: den kommentaren du kommenterer la Mastiff inn etter å ha blitt gjort oppmerksom på det av lesere av tråden hans på hardware.no, så det er jo ikke det at han ikke er konsekvent.

Det er nok uansett hevet over enhver tvil at man bør følge "reglene" og være forsiktig når man behandler pcutstyr. Dette blir faktisk bare viktigere og viktigere ettersom komponentene blir mindre og mindre og dermed mere utsatt for utladninger. Det er klart en 486 cpu tåler mere enn siste revisjon 90nm prosessorer hva angår statisk elektrisitet. Derfor bør man ikke legge vekt på "jeg har bygget 15-20 maskiner de siste 20 årene".

:wink:

DrE

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har bygget 50-60 maskiner de siste 20 årene... :wink: For øvrig var ikke monteringen noe problem, det er fuktig luft i stua og fins ikke statisk elektrisitet der. Og håndkleet er et bomullshåndkle, så det funker bra. Dessuten, i en stue med laminatgulv skal det mye til å lagre opp særlig statisk elektrisitet, da er nok teppene verre.

Det stemmer at jeg la til advarselen (som jo burde være ganske tydelig) etter å ha blitt gjort oppmerksom på det. Jeg har ærlig talt gitt blaffen i statisk elektrisitet til alle tider og aldri fått svi for det. Omtrent det eneste som har røket hos meg på alle årene jeg har drevet med pc-er, har vært harddisker, og da har det vært det mekaniske. Statisk elektrisitet som fare er nok overdrevet. Også for 20 år siden maste folk om at pc-er ville bli ødelagt av det. Jeg var med på å bygge en stor serie pc-er på et lager hos en større pc-butikk for en del år siden, og der var det så ille at vi gruet oss til å ta på benkene, for vi fikk hele tiden støt. Allerede da var pc-bladene fulle av advarsler, det ble anbefalt bruk av jordingsarmbånd og alt mulig. De pc-ene burde jo vært grillet, men de fleste av dem fungerer fremdeles, og det er vel rundt ti år siden. Det var iallfall Pentium 133-maskiner.

Jeg har inntrykk av at det er med statisk elektrisitet som med så mye annet: "Jeg har holdt meg unna det i alle år, og derfor har det gått bra når jeg har montert pc-er." Jeg kan ennå ikke huske å ha sett et klart bevist eksempel på at statisk elektrisitet har ødelagt noe som helst. Har du kanskje fått ødelagt noe pga. det en gang du var uforsiktig, siden du kan uttale deg så kategorisk, RCS?

Grunnen til at det i det hele tatt ble gjort sånn i den artikkelen (vanligvis legger man ikke delene pent utover på et teppe eller noe annet sted) var jo for å få bildene, og jeg likte bakgrunnen, med senterhøyttaleren og lerretet i kinoen. Ikke noe annet.

Men det er nok om det for min del. Jeg forsto at noen anså det som en tabbe å legge ut maskinvaren på den måten, derfor la jeg til advarselen. Men monteringen på bomullshåndkleet i min stue, hvor ingen noen gang har fått et statisk støt, tar jeg ingen som helst kritikk for! :wink:

Htpc har for øvrig ingenting med utseendet å gjøre, det har med funksjonen, å levere bilde til en skjerm eller en prosjektør. Kanskje du blander sammen en htpc med en stue-pc? Den skal jo helst se pen ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor skal jeg begynne... Jeg har ikke bygget noen enorme mengder med datamaskiner, men jeg har skrudd masse maskiner. Jeg jobber som tekniker og driver et eget datafirma. Når det gjelder statisk elektrisitet så hører jeg at du faktisk har litt å lære. Laminatgulvet ditt hjemme vil ha liten og ingen betydning for om du får støt eller ikke. Har laminat selv og med de rette teppene blir det gnist og støt uansett. Dette gjelder syntetiske tepper som de fleste har i stua elle ihvertfall i huset :-)
    Du spør om jeg har opplevd å ta knekken på noen komponenter med statisk elektrisitet. Der er svaret nei. Men dette har trolig en årsak og det er at jeg faktisk prøver å passe på slike ting.

Men som jeg nevnte i tidligere innlegg så er ikke dette en diskusjon om hvem vet hva. Alle som jobber med data er klar over faren (Som i dag er større en aldrig før) De som blåser i dette må bare d. Men det forandrer ikke på fakta!

Når det kommer til utseende så er jo det for så vidt smak og behag... HTPC er ment til å være i stua og i nærheten av hjemmekinoen. Da mener jeg det er både finest og mest hensiktsmessig med et HTPC kabinett... Det ligger for så vidt i ordet. Du har bygget en pc med htpc "innmat"... Den gjør det samme, men ser ikke umiddelbart ut som en htpc... Ser du inne på for eks vendur.no har de en kategori som heter htpc kabinet... hvorfor det tro? Det blir som å montere en porche motor i en boble... Det blir ikke sportsbil før karosseriet og understell også er på plass :-)

Så til sist kjære Mastiff og dere andre. Jeg verken dømmer eller prøver å stå frem som en guru på noe vi. Jeg er langdt fra noen ekspert på alle punkt, men en ting er sikkert. Man trenger ikke være ekspert for å finne "fem feil" ved bildet over for eks... Skjønner dere hvor jeg vil hen? Jobben Mastiff gjør er super, men noe er kritikkverdig med tanke på fremmgangsmåten. Resten er rosverdig til de grader. Kabinettet var fint det og... Men det er ikke et HTPC kabinett for det... De ser ikke slik ut... Ref: komplett, vendur og AVbutikken som eksempler...

Så nå håper jeg vi kan legge denne diskusjonen ned og være enig i å være uenig? Jeg gleder meg til programmvare testen. Det blir den mest interesange delen for min del. Stå på Mastiff...

RCS

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk, "agree to disagree" er en grei politikk. Sparer masse unødvendige tastetrykk. :wink: Forresten, jeg har søkt litt på nettet, og alt som er skrevet om temaet ser ut til å være skrevet på generelt grunnlag eller på grunnlag av "jeg hørte en som fikk ødelagt en minnebrikke en gang", ikke på egne erfaringer. Men det er bare en observasjon fra min side.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten avsporing: Jeg har vertfall ødelagt en minnebrikke grunnet statisk elektrisitet. Dette var en OCZ PC150 CL2 som jeg presset mine BX440 chipsett til sitt ytterste med.

Problemet her var at jeg la en ullgenser på pc-pulten (og på minnebrikken). Etter uhellet klarte jeg ikke å kjøre stabilt med denne brikken og simmtester/docmemory rapporterte fullt av feil på brikken.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig...

Se der ja... endelig et bevis på hva jeg mener... Den sluttet ikke å virke en gang. Ble bare ustabil. Det er derfor vanskelig å egentlig påvise komponenter som blir ødelagt. I en pc er der tusen på tusen komponenter. Alle disse komponentene spiller i lag for å skape et mest mulig stabilt system... blir en eller flere ødelagt vil nødvendigvis ikke for eks hovedkortet eller ram slutte å fungere, men bli ustabilt...

Derfor kan det være vanskelig å konstatere feilen og man tror kansje dette skyldes drivere eller annet software problem... Så det er ikke umulig at vi alle har sett resultater av statisk elektrisistet uten å være klar over det en gang... Synn Windows er såpass ustabilt fra før... :lol:

RCS

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mastiff har nå gjort hele guden på nytt slik at RCS blir tilfredstillt. Her er noen av bildene fra sammensetning av PC:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1