Førstegangsbygger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førstegangsbygger

Hei, da jeg er ny på dette forumet og skal igang med å bygge min første HTPC så tenkte jeg at jeg skulle "stjele" litt av kunnskapen som finnes blandt forum-gjengerene her. Mer presist så har jeg sett meg ut et oppsett av maskinen med hardware og software. Det jeg lurer på er om dette ser bra ut, hva bør jeg være obs på og hva kan eventuelt bli bedre?

* Kabinett: Cooler Master ATC-610
    * Strømforsyning: Zalman 300W PFC
    * Prosessor: AMD XP2400/266mhz FSB
    * Motherboard: Asus A7N266
    * RAM: Corsair Value 256mb
    * HD: Seagate Barracuda 160gb HD
    * CD/DVD: Pioneer DVD-Spiller IDE 16x/40x Tray
    * Skjermkort: Sapphire Radeon 9000PRO All-In-Wonder
    * Fjernkontroll: Sapphire Remote Wonder BOB
    * IR-Emitter av foreløpig ukjent type (for å kontrollere UPC DVB-C boks)

Oppgavene maskinen skal løse er avspilling av Musikk, ta opp video, erstatte DVD spiller, spille DivX/Xvid og timeshifte tv.

Av software hadde jeg tenkt å bruke: WinXP Home, SnapStream Personal Video Station 3, TheaterTek DVD, PowerStrip, BZ Hider, PowerOff og Girder

Maskinen blir på ca. 9000 fra komplett.no og software på ca. 2000. Dette er ca. det jeg er villig til å bruke, men med tungtveiende argumenter kan det investeres mer i visse ting.

Den er ment å kobles opp mot en Sony 32" FX65 med S-Video til SCART og et middels Sony Surround Anlegg (neste som skal oppgraderes :-)) med SPDIF fra hovedkortet til maskinen.

Så, er jeg på riktig spor her? Hvilke svakheter har dette oppsettet? Hva kan gjøres bedre og hva bør jeg tenke på ved evt. oppgraderinger?

Magnus

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vifte til CPU da? Det bør være en stillegående, ellers blir den irriterende. Hvis du skal kjøpe på Komplett så ser jeg at de har en som heter Spire WhisperRock IV, som ser ganske stillegående ut (på papiret). Har ikke prøvd den selv.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette Magnus.
    Sørg bare for å bruke stillegående vifter til kjølingen. Det lønner seg også å bytte ut alle "flatkabler" mellom komponentene med rund kabel og stripse alle kabler slik at PC'n ikke ser ut som et kråkereir innvendig. Dette er viktig for å sikre god luftgjennomstrømning (kjøling).
    Mulig dette er selvfølgeligheter for deg, men jeg har sett så mange tette PC'er at jeg nevner det likevel.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tenkt til å bruke MIST CPU-kjøler "Silent Twin" fra microplex, den støyer bare 19dbA og NoiseControl NoVibes (komplett.no) for ristestøy fra harddisk. Jeg håper ikke DVD driven støyer for mye men hvis den gjør det så laster jeg ned Nero Drive Speed for evt. å bøte på dette under DVD avspilling. Hvis noen har en link til støytester av CD/DVD spillere så hadde jeg satt pris på det.

Hvis støy fortsatt er et problem etter dette så tenker jeg å installere MIST støydempingsmatter og Zalman ZM80AHP GPU kjøler, Heatpipe begge tilgjengelige på Microplex. Da skulle total lyd fra burken være kun stillegående strømforsyning og prosessor viften.

Ellers så er runde kabler og stripsing en selvfølge :-)

Magnus

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg ville sett veldig nøye etter på en av disse søte små Barebone-kabinettene. Har selv en løsning basert på MSI MEGA som jeg er utrolig fornøyd med. Utrolig stillegående og kompakt løsning som har det man trenger. Bare så utrolig synd at det mangler serial-ata støtte.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok byttet ut Corsair Value rammen... Legg heller til et par hundrelapper og kjøp XMS eller noe fra Crucial..
    Det jeg har hørt om Corsair Value er at brikkene er mye tregere en "ikke" value brikker...

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det jeg har hørt om Corsair Value er at brikkene er mye tregere en "ikke" value brikker...
    DEt kommer av at Corsair value er en serie low-end brikker som det ikke er minnebuffer på. Anbefaler deg heller å kjøpe såkalte "standardbrikker" om pris er viktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar, jeg kommer nok til å bytte ut Corsair Value RAM'en med noe bedre, et par hundrelapper ekstra kan man jo avse. Leste også tråden om M-Audio Revolution og tipper nok at dette kortet etterhvert blir en del av konfigurasjonen.

Tja, jeg ville sett veldig nøye etter på en av disse søte små Barebone-kabinettene.
    Veldig mange liker disse kabinettene, men jeg vil ha litt størrelse for utvidelsesmuligheter (DVB-C kort etc...). Pluss at de andre komponentene i hjemmekinoanlegget er så svære at en stor burk til ikke gjør noe fra eller til :-)

Hvis jeg skal kjøre Revo lydkort også så lurer på om en AMD2400+ prosessor med 266mhz frontside bus er nok til DTS-ES dekoding, DVD dekoding og evt. ffdshow postfiltere? Har noen erfaring med hvor mye prosessorkraft som trengs?

M.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valg av skjermkort og lydkort har myyyye mer å si for ytelsen enn valget av prosessor.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann Magnus.
    Ser du skal kjøpe deg ny PC.

La meg si en ting først, dersom du bare skal bruke den til å se DivX filmer, mpeg snutter etc. har Kiss en DVD spiller som vil gjøre jobben rimeligere.

Jeg ser ikke det helt store å hente ut på bildesiden fra en HTPC dersom du skal bruke s-video eller enda verre kompositt utgangen. For størst utbytte må en bruke VGA eller helst DVI utgangen og da på en projektor.

Med det sagt så er det mange gode ting ved en HTPC (bl.a. aldri arbeidsledig). Du kan kjøre det aller meste av videosnutter/filmer – DivX, Xvid, Quicktime, mpeg, DVD (Mpeg2) etc.. PC’en vil ha et problem med å kjøre WM9 HD-filer (se lenger nede), men gjennom en s-video/kompositt kabel til et TV er dette uansett bare et spill for galleriet.

For ditt bruk er oppsettet greit nok, men jeg tror jeg ville investert mindre i kabinettet og mer i annen HW. Jeg ville bl.a. lagt mer i hovedkortet samt minimum 512 Mb ram. Digitalutgangen på innebygde lydkort pleier gjerne å være dårlig, så jeg ville anbefale et separat kort. Dessuten har AOW 9000 egen digital coax utgang dersom du bruker ATI software – jeg vet ikke hvordan den fungerer med TheaterTek. Som DVD dekoder, TV inn/ut og til litt eldre eller enklere 3D spill fungerer det utmerket og er varmt anbefalt.

OBS OBS
    - Ikke kjøp ATI All-In-Wonder 9000, dersom du vil ha et kort med heatpipe.
    - Ikke kjøp ATI fjernkontroll

- ATI AOW 9000 kan ikke bruke heatpipe. Noe som utelukker fjerning av den støykilden.
    - Fjernkontrollen er ikke bra nok, den fungerer faktisk bedre i PowerDVD enn i ATI sin egen software. Knappene er middelmådige også.

Kabinett
    Jeg har sett Coolermaster sitt kabinett i virkeligheten og det er et flott og stilig kabinett, men kanskje alt for dyrt. En venn av meg som eier det sa han like gjerne ville kjøpt Q-tec kabinettet (419 kr) hos Komplett dersom han skulle handlet igjen i dag.

Andre kabinett jeg også ville tatt en titt på Antec Sonata hos Microplex.
    Det er riktignok et miditower, men et av de beste og peneste i klassen. Sort pianolakk, suveren og unik harddiskløsning med vibrasjonsdempingsamt at det er konstruert for å være stille og ha god kjøling i likhet med Coolermaster sitt kabinett.

Sjekk ut tester på det ved å søke på Antec Sonata hos Google, Kvasir e.l.. En gikk proff gikk så langt som å si at han var forelsket i det.

En annen fordel er at en lett kan montere en 120mm vifte (stor vifte, lavt turtall -> lite lyd) rett foran harddiskene. Noe som sørger for god og stille gjennomtrekk. Prisen (kr. 595) eks. strømforsyning er heller ikke så gal, spesielt sammenlignet med CoolerMaster sine kabinetter (1500 kr mer til HW/SW f.eks. RAM).

En ting jeg ikke kan understreke nok er viktigheten av RAM.

En middelmådig maskin kan faktisk holde tritt med en rask bare på grunn av tilstrekkelig med RAM i den trege og utilstrekkelig i den raske. 512 Mb er et absolutt minimum i mine øyne, gjerne 2x512 Mb dersom du kjører XP.
    For lite ram medfører hyppig bruk av SWAP fil (på harddisken) som gjør maskinen uendelig mye tregere i tillegg til at du får den karakteristiske knatrelyden fra harddisken.

Harddisk
    Dersom lyd fra disk er primær tanken din er 160 Gb disken et godt valg.

En annen mulighet er å kjøpe to 80 Gb disker og kjøre de med RAID dersom MoBo'et ditt støtter det. Dersom du ikke vet hva RAID er så ville jeg holde meg til en enkel disk.

Viftestyringselementer kan du også finne hos Microplex. Deriblant enheter som monteres i en 5.25 slot i kabinettet og gir deg full kontroll over alle viftene utenfra.

Når det gjelder IR-mottaker/sender ville jeg se litt etter hva AKSE har å si om det. Han har slitt en del med denne problematikken, da han ville ha full automasjon. Han fant til slutt en mottaker og sender som kunne ta i mot alle signalene han ønsket samtidig som den kunne sende ut flere nye for å styre andre ting (f.eks. start TheaterTek->sett forsterker på DVD->Prosjektor på->Lys dimmes->Blendegardiner ned, samtidig eller hver for seg fra en fjernkontroll ved hjelp av Girder).

Dersom du har senere tenkt å kunne oppgradere eller å kjøre signalet ut på projektor er saken en annen :

- Ikke kjøp ATI All-In-Wonder 9000, dersom du hovedaklig skal bruke den som TV-mottaker.
    - ATI AOW 9000 er "bare" et 4X AGP kort med støtte for DX8 (se lenger nede.)
    - Sjekk spec'en på HW en gang til

Forklaring

- Jeg har denne kombinasjonen og TV-tuneren i ATI all-in-wonder er middelmådig, men funksjonaliteten på s-video og kompositt (inn/ut) er bra. For DVD avspilling fungerer den utmerket som alle andre ATI kort.

Det kan kanskje også være greit å ha minimumskravene for HD film i WM9 format (T2 Extreme Edition) i bakhodet når en kjøper PC/grafikkort til en HTPC - Pentium 3 GHz maskin med 512 Mb RAM og AGP 8X med 128 Mb Ram og Dx9 støtte. Kravet til grafikkortet ser dog ut til å være det viktigste for å unngå hakking i bildet.
    Jeg har lest rapporter fra testere med "bare" 2.4 GHz processor, som klarte det greit så fort grafikkortet var oppdatert.

Et greit kort ville kanskje være et ATI 9500/9600, se om du kan finne en ViVo (Video in/Video Out) utgave. ATI AOW 9800 er også fint, men alt alt for dyrt. Bare pass på å spørre om kortet kan brukes med heatpipe.

PS Pass på at du får et MoBo (hovedkort) som har en 8X AGP port ellers er du like langt.

Dersom du ikke er interessert i HD film, vil et rimeligere grafikkort være greit nok.

Angående MoBo
    Asus A7N266 er et "utdatert" kort med begrensede oppgraderingsmuligheter. Et mikro-ATX kort er alltid begrenset, men dette har kun 4X AGP port, begrenset støtte for prossessorer, begrenset FSB til 266 Mhz etc.
    Et langt bedre kort kan du få til et par hundrelapper ekstra eller samme prisen.
    Mine personlige krav :
    - 8X AGP port.
    - Støtte for så høy FSB som mulig.
    - Støtte for så rask DDR ram som mulig.
    - Minimum støtte for XP 3200+ (Barton)

TV

TV-kortet ville jeg kjøpt fritt utenom. Pass på at du i så fall finner et som har stereomottaker (fleste er faktisk mono). Sånt sett er AOW 9000 en takknemlig sak.
    Det er også en fordel at det støttes av DeScaler dersom du skal bruke det programmet.

Nå kan jeg ikke komme på mere i farta.

mvh
    Naist

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående FFD show tror jeg faktisk XP 2400+ kan bli i svakeste laget. En venn av meg med P4 2.4Ghz og ATI 9600 kort hadde en del problemer med å få det hakkefritt, men jeg har ikke erfaring med det selv.

mvh
    Naist

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De eneste modifikasjonene jeg ville gjort er dette:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...4&GrpID=6&s=pl

Et genialt tvkort med scartutgang, dette er gull verd på en vanlig tv, du kan også kjøre DVD gjennom scarten. Du kan da greie deg med et skjermkort uten VIVO eller tuner, tvutgang er alt som trengs. Jeg ville gått for et kort som har DirectX 9 I hardware og AGP 8X.

Jeg ville gått for en XP 2500+ prosessor, den er av den nyeste prosessorgenerasjonen, og er svært overklokkingsvillig, her er ikke engang multiplieren låst

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier jo forsåvidt det samme som meg Frode, bare litt mere konkret. Jeg er enig med deg i at det er et flott og tilnærmet perfekt TV kort.

Skal han kjøpe 8X AGP/DX9 grafikkort må han nesten kjøpe et MoBo som kan utnytte dette. Når det gjelder ViVo delen var dette fordi da kunne han kutte ut TV tuneren alt i alt i og med han skal bruke det på et utmerket Sony TV. En scart utgang igjen er jo absolutt en fordel.

Når det gjelder CPU foreslo jeg støtte for XP 3200+ pga FSB kravene. XP 2500+ er absolutt et bra valg. Igjen det valgte MoBo støtter ikke 333 Mhz FSB, bare 266 noe som gjør det uegnet.

Igjen Ram er viktigere enn du gir det kreditt for.

Mvh
    Naist

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sørg iallfall for at skjermkortet er fullt ut DX9-kompatibelt, noe annet er helsprøtt i vår tid med VMR9 sammen med ffdshow og andre morsomme ting.

Og skal du ha fjenkontroll, kjøper du heller en IRMan eller bygger en UIR selv, dermed kan du bruke en hvilken som helst IR-fjernkontroll (med unntak for Beo-kontroller, de er litt for sære) til å styre greiene. Selv bruker jeg mange forskjellige, men den enkleste og greieste er faktisk multifjernkontroller til 129 kr fra Clas Olsson, disse fås i både svart og sølv.

Med hensyn til RAM har jeg 256 selv, og jeg har ennå ikke fått problemer pga det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen helt enig i at 8XAGP og DX 9 er minimumskrav for en viss fremtidssikring, men dersom du bare skal bruke det direkte på et TV er det begrenset hvor stor glede en kan få av det.

Av fjernkontroller kan du faktisk bruke den du har til anlegget evt. DVD spiller.

Angående RAM - Nei du har ikke problemer med å kjøre programmer osv., men dersom du har flere vinduer oppe eller driver med diskinstensive program o.l. vil maskinen din bli merkbart tregere i tillegg vil du høre harddisken din begynner å knitre mens den leser og skriver til SWAP'en. Du merker ikke dette så godt på en ny rask prossesor, men det betyr ikke at du er kvitt flaskehalsen.

I et anlegg der en er villig til å bruke 3000 for en kasse og strømforsyning samt at en ønsker maskinen så stille som mulig er dette også en faktor å ta med. Det er tross alt ikke snakk om mer enn 450 kr og du har en maskin som fungerer generelt raskere. Dette er jo også ett av de problemene som er addressert i XP/2000 at en faktisk kan utnytte all RAM'en noe som har vært et problem i tidligere versjoner (95,98 etc.).

mvh
    naist

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB mottakeren Akse hadde skaffet seg het USB UIRT og fungerer så langt jeg har sett veldig bra.

mvh
    Naist

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg ser fremdeles ikke problemet i og med at vi snakker om en HTPC her. Hadde det vært en pc til å kjøre f.eks. Office og sånt, så er det greit, men man kan bare se på én DVD-film av gangen, så minnet utnyttes sjelden fullt ut i en slik maskin.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    naist, Nå er ikke det bare en mottaker, den kan også sende ut IR-signaler - enten fra Girder plugin eller, som jeg hovedsakelig bruker min, via NetRemote's IR pass through. Jeg vil absolutt anbefale en USB-UIRT, hvis man også vil kunne sende IR-signaler fra pc-en, ja. Ganske fint å kunne slå av TV-en når ungene har sett lenge nok en lørdagsmorgen, uten å måtte stå opp av senga... Jeg måtte modde min litt, for jack-utgangen på baksiden (for eksterne IR-dioder) var for svak til å kjøre dem jeg hadde. Så jeg fikk broderen til å endre motstandene på den utgangen. Jeg bor forresten på Akland, ikke så langt fra verdensmetropolen du holder til i... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mastiff, dersom du ser tidligere innlegg så har jeg beskrevet den som sender og mottaker, selv om jeg glemte å presisere det andre gang. Ellers er det jo hyggelig at du også anbefaler den (så har jeg ikke sagt noe mer galt).

Jeg står uansett for det jeg har sagt tidligere angående konfig., samt det at utnyttelsen av en HTPC koblet opp mot en TV er bare brøkdelen av det mot en prosjektor.

Hvis en først skal lage en maskin og er opptatt av å kunne utvide/forbedre som magnus nevner nytter det ikke med deler som er strukket til det ytterste allerede. Et MoBo med 333/400 MHz FSB (jeg snakker ikke om P4 kort) kan en kjøpe for et par hundrelapper ekstra. Mange bekker små kan gjøre en stor Å, kan du si, men har du ikke basisen rett blir heller ikke resten bedre.

Og som gode gamle Bill (Gates) alltid har sagt - uansett hvor raske maskinene blir skal han alltid kunne lage programmer som stopper de (dermed er du over på diskusjonen om Windows er et virus eller ikke :wink: ).

Uansett var hele poenget mitt med innleggene at magnus skulle slippe å gå i samme fellene som jeg har gjort når han nå først investerer. Hans originale konfig er den samme (med unntak av kabinett selvsagt) som jeg har kjøpt til barna mine på 4 og 6 år, men det sier vel kanskje mer om meg enn han :? .

mvh
    Naist

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kortet til 745,- var noe i den duren jeg tenkte på. Prisforskjellen er minimal, men forskjellen på hva du får igjen er enorm.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=38568

mvh
    naist

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •