HTPC lydkort og kabinettvalg...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hei

Jeg skal til med en ny HTPC. Meningen er at denne skal "erstatte" behovet for en ok DVD spiller. Det jeg da tenker på er stereo lyden som en ok DVD spiller gir ( Har pioneer 737 DVD som er meget bra på lyd.)

På lydkort siden har jeg kikket på M-Audio sitt Delta 1010LT pci kort... Dette er kansje litt overkill med tanke på inn og ut muligheter, men det skal levere bra lyd og ha coaxial ut som jeg mener er et must!? Har selv en Harmon Kardon DPR 2005 digital hjemmekino reciver. De fleste av disse kortene har S/PDIF digital I/O ut som jeg skal innrømme jeg ikke kjenner til. Men jeg kan ikke huske å ha sett denne standarden i hjemmekino recivere?

Bør man ha lyd innganger på lydkortet om man skal gjøre opptak fra for eks. sattelitt? Eller holder det med de ut\inngangene et AIW kort har?

Hvilke digital ut-enhet er egentlig den beste lydmessig? Coax, optisk...?

Hvilke utganger bør man ha på et skjermkort om man skal ha mulighet for projektor eller LCD tv i fremmtiden?

Hvem produserer de beste kabinettene for "hi-fi" bruk... Tenker da på stilrene kabinett som passer i en stereo...?

RCS

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dersom du skal bruke receiveren til D/A-konvertering, er einaste kravet til lydkort at det har "digital ut" og tilsvarande tilkobling (coax/optisk) som receiveren.

Det er ingen forskjell på lydkvalitet mellom coax og optisk, på same måte som at innholdet i eit brev ikkje blir påverka av om posten blir transportert med tog eller bil.

AIW kjenner eg ikkje, men dersom det har både video og audio inn vil det vere tilstrekkelg for opptak (går ut frå at det er snakk om ekstern satelitt-tuner). Ellers har dei fleste lydkort line-in for tilkobling til ekstern lydkjelde.

Framtida er som kjent vanskeleg å spå om, men har du VGA og DVI skulle sjansane vere bra....

Sjekk www.vendur.no. Her finn du litt av kvart til HTPC'en.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: HTPC lydkort og kabinettvalg...

Sitat Opprinnelig postet av LeonGjerland
    Dersom du skal bruke receiveren til D/A-konvertering, er einaste kravet til lydkort at det har "digital ut" og tilsvarande tilkobling (coax/optisk) som receiveren.

Det er ingen forskjell på lydkvalitet mellom coax og optisk, på same måte som at innholdet i eit brev ikkje blir påverka av om posten blir transportert med tog eller bil.
    Dette er forsåvidt korrekt, men ikke helt sant. Både optisk og coax har sine fordeler:
    Optisk: Ikke elektrisk kobling mellom PC og anlegg. Kan være veldig bra mht støy, men trenger ikke å bety noe.
    Coax: Teoretisk bedre. Mindre sårbar kabel, som f.eks tåler mye mer bøying.

Alt i alt vil begge deler gi gode resultater.

Det er et par ting som betyr noe når du skal bruke et digitalt signal:
    (1) Resampling kan bety noe, spesielt for DTS signaler. Til normalt bruk vil det somregel ikke merkes, eller bety noe.
    (2) Signalstyrke på lydkortet. Integrerte lydkort (om på mitt Asus HK) har ganske lav signalstyrke. Dette gjør lengre kabelstrekk umulig. Jeg kan max ha ca. 5 meter på min. Over dette begynner signalet å skurre.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor er det bra med optisk. Jeg kjører en seksmeters optisk Moster-kabel til lyd, og jeg har aldri problemer med dropouts. Det har jeg derimot hatt de gangene jeg har prøvd meg med like lang koaksialkabel, nesten uansett hvilket lydkort jeg har prøvd. Onkyo 939 er litt sær sånn. Jeg har prøvd A/B-sammenligning av koaksial og optisk, og jeg var ikke i stand til å høre noen forskjell. Så jeg er hjertens enig med "teoretisk" foran bedre.

For en prosjektør har du de utgangene du trenger på de aller fleste nyere skjermkort, DVI og VGA. Egne htpc-kabinetter fins det mange av, blant annet hos Microplex, men de er ofte dyre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan forstå ut i fra innleggene at vi er forskjellige i formeningen på hva som gir bra lyd og ikke. For min del og på mitt annlegg er det uten tvil coaxial som gjelder. Har forsåvidt ikke testet optisk, men tidligere erfaringer og andres erfaringer tilsier at noe av signalet forringes i koblingene på disse. Standarden for pluggen er rett og slatt for dårlig...!?

Nå har jeg alt stående sammen og skal ikke legge noen lengre strekk med kabler. Har sett på M-Audio kortene og snakket med leverandøren hvilke kort de annbefaler...

På kabinett siden leser jeg at det ofte er plassmangel og tilpassningsproblemer i kabinettene. Også støy er et problem... Har sett på www.silverstonetek.com og fant et der som jeg tror er stort nok for vannkjøling... LC10M...

Gleder meg til å få testet ut dette i sammen med Harmon Kardon DPR 2005 forsterkeren. Også spennende hvordan lydbildet blir i forhold til min pioneer 737 DVD spiller ( Skal forøvrig selges sammen med en pioneer VSA-E06 forsterker. THX godkjent )

Vil også nevne at dette forumet er blant de mer seriøse jeg har vært borti. Alt for mangen forum med useriøse tilbakemeldinger der ute :-)

RCS

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVshop.no har noen fine kabinetter til gode priser.

Har selv et LC03, og det fungerer ypperlig. Jeg bruker vannkjøling, og har laget en ekstern boks med radiator, vifte og lydfeller, slik at det ikke blir viftestøy av den. Jeg kan trygt anbefale å kjøpe hydralikk-koblinger hos Tess for å frakte vannet ut av kabinettet. På den måten kan du koble fra vannkjøle-enheten uten å være redd for lekkasjer Dessuten ser det bedre ut enn de dyrere plastikk-løsningen som selges på diverse webshops, og det er jo litt kewlt å tenke på at om jeg en gang kommer til å kjøre 300 bar i kjøleanlegget, så tåler koblingene det i alle fall :lol: Prisen på koblingene er ca 500kr synes jeg å huske. Jeg kjøper også slange hos dem, for de har slik gjennomsiktig PVC slange med fjærstål i slangeveggen, slik at den ikke "knekker".

-Ko_deZ-

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lascala 10M

Interesangt...

Jeg har forhandlerstatus hos Norek så jeg kjøper mulignes kabinett der... Kikker på en test nå av Lascala 10M til Silverstone... Virker til å være et bra kabinett. Litt i det dyreste laget, men det er en engangs invistering.

Har du produsert alt til vannkjølingen selv? Hvilke pumpe osv bruker du. Slangen så noe romslig ut. Får du nok vann inn til den og gjennom blokken på cpu? Normalt sett er de mye mindre slangene til kjølingen... Kan ikke det stemme :-)

RCS

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med det kabinettet jeg har er at det har plass til helt standard ATX kort. Ikke alle HTPC kabinetter som har det. Desverre er det dårlig med kabinett-vifter, men siden jeg uansett flytter mesteparten av varmen ut av kabinettet så er ikke det noe problem for meg.

Kjøleblokkene i vannkjølingsanlegget mitt er kjøpt diverse steder. Kjøler skjermkort og northbridge på hovekortet i tillegg til CPU. Laget også en egen CPU blokk en gang, men det var så styr å få festet den. Den hadde utrolig performance dog, så det var litt synd. Har nå en som bruker standardfestene.

Pumpa mi er av denne typen: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MCP600.
    Den bråker altfor mye etter min smak, og har kanskje litt i overkant stor kapasitet, men den er kjempestabil, og oser kvalitet. Noe helt annet enn akvariepumpene jeg har hatt før (jeg har hatt mange). Jeg har plassert den i lydfelle-boksen min sammen med radiatoren min, et varmeapparat-register fra en volvo 140, og vanntanken min, som er en slik en : http://www.microplex.no/rubweb/varer...RTNR=MIWTRND03. Etter litt kreativitet når det kommer til hvordan slange måtte trekkes, har jeg klart å fjerne så godt som all støy fra pumpa og 120mm vifta.
    Slangen fra Tess er 10mm, eller 3/8" om du vil. Du får andre tykkelser også. Den ser så tykk ut på grunn av tykke slangevegger. De må jo ha plass til "fjæra". Dersom du varmer den opp i nyoppkokt vann (nesten 100°C altså) så er den veldig lett å forme.
    De fleste løse kjøleblokker kan leveres med 10mm eler 3/8" slangenipler. Bare å passe på å bruke skikkelige slangeklemmer. Har kjøpt noen av mine hos www.waterheads.dk, som desverre er lagt ned nå ser det ut til.
    Har selv boret hull bak i kabinettet og festet hurtig-koblingene der.
    Jeg bruker samme slangen inni kabinettet som den jeg sendte bilde av. Den er litt stiv, slik som alle PVC slanger er, men jeg synes at det gjøres opp for gjennom at jeg aldri trenger å frykte at den knekker. Som du kan se så er den slettes ikke umulig å få skarpe buer på.

Etter PM request fra LL skal jeg lage en liten presentasjon av løsningen min etter påske og legge ut her.

For min del er det et krav at ting skal være så stillegående som overhodet mulig. Desverre har jeg nå endel bråk fra harddisken min. På grunn av at htpc kabinettet jo nødvendigvis er litt trangt, så har jeg ikke funnet noen løsning der jeg støydemper og vannkjøler harddisken ennå. Det skal jeg prøve å få til etterhvert. Selvfølgelig hjemmemekk =)

Som en liten detalj kan jeg kanskje anbefale å kjøpe et varmeapparat-register fra en gammel bil. Jo eldre, jo bedre som regel. Biler som er kjent for å ha gode varmeapparat, har gode radiatorer også. Kanskje LADA varmeapparat er noe å ta en titt på? Jeg vil nermest garantere at disse vil yte vel så bra som de som kjøpes spesielt til vannkjøling. Riktignok er de ofte endel større også, men for min del gjør ikke det noe. Den skal ikke inn i kabinettet mitt uansett....

-Ko_deZ-

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Interesangt

Veldig interesangt. Satt faktisk i telefonen med min onkel i dag. Han er en gammel bilmekaniker og vi snakket faktisk om en slik radiator løsning :-)

For meg er utseende litt viktig. Jeg ønsker at dette skal se litt hi teck ut i stereobenken og tror nok personlig jeg går for å eventuelt modefisere en allerede ferdiglaget pakke... Tenker da på bytting av slanger og koblinger til kraftigere saker. Ikke noe artig om man får lekkasje... mye dyrt utstyr i slike stereobenker... :-)

Har foresten bestillt et nytt lydkort i dag til HTPC`n ( Den første og for meg viktigste delen.) Et M-audio audiophile 2496 med coaxial utgang og inngang. Håper dette kommer til å låte bra. Skal lage en test\repportasje på dette til en nettside ser du. Det er derfor det er interesangt å høre folks erfaringer før jeg kjøper inn. Så kansje jeg klarer sette opp en HTPC som faktisk duger for oss som er litt audiofile også... Lyden vil bli sammenlignet med min Pioneer DV 737 dvd spiller som vant årets produkt i lyd og bilde....

RCS

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Interesangt

Sitat Opprinnelig postet av RCS
    For meg er utseende litt viktig. Jeg ønsker at dette skal se litt hi teck ut i stereobenken og tror nok personlig jeg går for å eventuelt modefisere en allerede ferdiglaget pakke... Tenker da på bytting av slanger og koblinger til kraftigere saker. Ikke noe artig om man får lekkasje... mye dyrt utstyr i slike stereobenker... :-)
    Det ville vært helt forferdelig for min del i hvert fall. Kommer aldri til å ha PC'en med vannkjøling i nærheten av stereo'en. Ting kan gå galt vet du...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En måte man kan sikkre utstyret på er å legge et rør på utsiden av hovedrøret!? Ryker hovedslangen fanger slangen på utsiden opp lekkasjen og fører ded for eks ut av kabinettet.... Men da må man sørge for fall på slangene ut...

Kjekt med utfordringer... :-)

RCS

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RCS
    En måte man kan sikkre utstyret på er å legge et rør på utsiden av hovedrøret!? Ryker hovedslangen fanger slangen på utsiden opp lekkasjen og fører ded for eks ut av kabinettet.... Men da må man sørge for fall på slangene ut...

Kjekt med utfordringer... :-)

RCS
    Dette beskytter deg bare mot lekasje på slangene. Ikke i koblingene (som kanskje er det svakeste punktet)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg for lite til hvordan de forskjellige koblingene ser ut, men man måtte brukt en slange som gikk på utsiden av koblingene... Men det er jo ikke 100% safe...

Hva med lock tite? Følger det med slike remedier når man kjøper slike vannkjølings system? Var forresten innom en lokal verktøy butikk. De hadde i hauger og lass av koblinger, overganger og slanger som trolig holder høyere kvalitet en de som følger med vannkjølingsettene... Det som kansje må gjøres er å gjenge opp cpu blokkene slik at nye koblinger passer? Tipper ihvertfall at det ikke skal så ekstremt mye til før man får sikkret systemet mer....

Jeg skal bygge meg en HTPC snart. Skal lage en artikkel om dette et nytt nettsted... Da vil jeg lage en egen del kun om kjøling\vannkjøling. Ser frem til dette. Da skal også teorien om at digitale lydsignal ikke farger lyden testes. ( Coax ut fra lydkort...)

RCS

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er vitsen med å teste noe som ingen noen gang vil bli enige i uansett? "Gullørene" vil aldri gi seg på at de hører en forskjell, vi andre vil aldri slutte å fortelle dem at forskjellen bare fins i hodet deres... Jeg har prøvd mange forskjellige lydkort, både på hovedkortene, eksterne og interne lydkort, og jeg har aldri klart å høre forskjell på den digitale lyden på mitt anlegg når jeg har kjørt blindtest (der kona eller noen andre veksler fra et annet rom, og jeg ikke aner hva som er på når - da er det greit med flere like pc-er!).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm. jo kansje d...

Du kan muligens ha litt rett, men det faktum at jeg kan høre forskjell mellom min dv 737 og en H\K 31 er faktisk ikke tull. Vi var flere som gjorde denne lyttetesten og alle var enig i resultatet...

Det er vel kansje mer avhengig av annlegget du kjører på og høytalerne ikke minst. Det jeg helt klart merket forskjellen på var stereo perspektivet... Lyden ble åpnere og man kunne høre flere detaljer (Og feil) i lyden. Men jeg må si meg veldig enig at når lytting kun ligger på det psykiske plan begynner det å bli vel ekstremt :-)

Jeg har ikke noe gulløre, men kan alikevel høre forskjell... Det som jeg skal sjekke nå er om der er forskjell på to coax kabler. En billig og en dyr. Her spiller jo impedansen i kabelen inn... Er den ikke 75ohm kan det muligens høres på lyden vil jegtro. Så gjennstår det å se om disse er ulike eller like.

RCS

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at man kan høre forskjell på Dolby Digital-lyden på ulike dvd-spillere, men av en eller annen grunn gjelder ikke det samme for lydkort. Der er det derimot litt forskjell på dvd lydfiltre (blant annet i volum og hvor jevnt bildet går i panoreringer), så kanskje hovedforskjellene mellom to dvd-spillere ligger i drevet eller i algoritmer? Ikke vet jeg...

Jeg vet iallfall at de som har testet det mye, er 100 % sikre på at det er bedre lyd på en DVD-spiller enn en pc.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er jo det de sier... Jeg vil prøve dette ut og har derfor kjøpt et M-audio kort med coax ut... Da blir lyden "produser" av forsterkeren før det går til høytaleren. Når det kommer til dd og dts osv lar jeg forsterkeren ta det også... Jeg vil bare se om det digitale signalet som kommer ut er merkbart dårligere en fra en cd eller dvd spiller.... Har aldrig testet dette da HTPC for så vidt er nytt for meg... ihvertfall i praksis.

Det det vel egentlig er snakk om er om det er "godt nok" til lytting... en dvd spiller til rundt 2-3000kr er ikke all verden lydmessig uansett. Så jeg kan ikke forstå annet en at det rette oppsettet på en pc vil spille bedre en dette. Men noe referanselyd tviler jeg på det blir.

Når det kommer til selve dvd spilleren (Som da brukes til cd lyd) så har nok drev og algoritmer som du sier noe å si på lyden...

Så jeg er mest opptatt av stereolyden ikke dd lyden. Den er god nok uansett synes jeg...

RCS

NB! Mastiff... når kommer neste htpc innlegg i hw.no? Er spent på programmvaren du legger inn og hvordan du stiller dette inn... der har jeg ikke vært i det hele... Så der får du ingen kommentarer fra meg av negativ art :-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer til uka, tror jeg. Jeg har forresten lagt til flere advarsler. Er jeg kylling da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •