Nybegynner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Nybegynner

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner

Har bestilt meg en 42" plasma, og vurderer i den sammenheng å bygge en HTPC som skal erstatte dagens bruk av DVD-spiller.
    Men...... hvor skal jeg begynne. Trenger hardware, men den info jeg har funnet så langt er for det meste selvmotsigende og forvirrende.
    Kan noen hjelpe meg med forslag til sammensetning av hovedkort, lyd og skjermkort som vil gi et like godt resultat som en middels DVD-spiller til ca 10k.
    Det er surround-lyden i 5.1 som er viktigst. Vil ha en cd-spiller i tillegg til PCen. Ser mange har gode erfaringer med M-audio Revolution 24/192, men hvilket skjermkort duger til en 42 plasma???????
    Håper noen kan gi meg noen tips, og gjerne en komplett handleliste.........
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LINK TIL EKSTERN NETTSIDE

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i fortsetter med å sette fokus på HTPC. I denne guiden i flere deler lar vi HTPC-ekspert Mastiff boltre seg i HTPC-ens vidunderlige verden. Del 2 tar for seg valg av maskinvare.
    Bare soler deg i glansen av ditt eget verk du

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget godt skrevet også! Så han kan jo "sole" seg litt....

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det var vel egentlig ikke en link til et helt annet nettsted vedkommendel lurte på da... :? Fin guide, men ikke spesielt heldig for lille AVforum, som mister brukere til andre nettsteder uten engang å ha gjort et forsøk å hjelpe vedkommende her han faktisk har funnet frem til...

Vel, det er mange tråder som omhander dette emnet. Generelt er viktigste å fokusere på dine behov i første omgang; er det en stillegående løsning du er på jakt etter? Er designet vesentlig, skal f.eks. maskinen passe i et stereorack?

En del brukere sverget til Pentium prosessorer, og jeg benytter selv en PIV CPU og er svært fornøyd. Imidlertid er støynivået på PIV relativt høyt, nesten uansett kjøleløsning, da kanskje med unntak av vannkjøling (som koster skjorta og er relativt avansert å bygge, altså ikke noe for en nybegynner). Et alternativ er da en Mobile PIV CPU, som i mange tilfeller kan gi deg mer enn nok ytelse.

En Mobile PIV CPU takler nok imidlertid fremdeles ikke de tyngste filtrene, og mer power er alltid å preferere hvis mulig. Dermed er en PIV løsning ofte å foretrekke om du kan akseptere litt støy.

Hovedkort er egentlig en smal sak å finne frem til så snart du har funnet den CPUen du ønsker, der er det bare å filtrere ut hva du kunne tenke deg av features. Generelt er det min mening at Intel Chipssett er meget stabile, om en noe mer kostbare enn andre 3. parts-leverandører...

Videre er det kabinettet. Her har f.eks. Silverstone, Accent m.flere. en rekke spennende varianter. Sjekk de største nettbutikkene... Kabinettet bør støtte ATX, da microATX begrenser deg en del på utvalget av hovedkort.

Dernest må du velge skjermkort. Dette er en egen "avdeling", og da anbefaler jeg at du søker på AVforum, der temaet er diskutert mye. Det hjelper f.eks. lite å kjøpe en Mobile CPU, dyre vifter og stillegående power om du investerer i et Radeon X800 skjermkort...

Poweret er også viktig. Det finnes en del stillegående, endog viftefrie powere, men husk at dette kan gå på bekostning av ytelsen...

Min erfaring er allikevel at støynivå i praksis er utrolig viktig, spesielt overfor den bedre halvdel. Har du imidlertid eget kinorom og har mulighet for å "gjemme" unna PCen litt, er jo kanskje ikke støynivået like viktig.

Poenget er at det er mye arbeid å gjøre en HTPC stillegående nok, og klarer du akseptere litt sus blir med ett jobben med å finne frem til en god konfigurasjon langt enklere!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt uenig i at P4 har forutsetninger for å bråke så forferdelig. Det duger fint med en skikkelig høykvalitets kjøleribbe og en 12dB papst vifte. Vendur.no f.eks selger MCX478-V med ei stille vifte.

Dog skal det da sies at Thermaltake sitt BigWater vannkjølesett sett koster omtrent det samme som MCX478-V + vifte, og da snakker vi plutselig enda lavere lyd og 10-15 grader lavere temperatur.

Det er faktisk også meget enkelt å sette sammen! Eneste minus er at det kan være vanskelig å integrere i de trangeste "stue-kabinettene", men det går med litt fingerferdigheter (trenger ikke det heller egentlig, bare planlegg litt nøye)

(sitter nå her og surfer på en 3.0@3.5 som idler på 27 grader, er dønn stille og topper ut på 38 grader etter flere timer i Prime95 (testprogram/100% last på cpu))

DrErling

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...videre bråker ikke PIV'en forferdelig, og hvorvidt en synes støyen fra Papst vifte støyer avhenger i stor grad av subjektiv vurdering.

Uansett, poenget mitt er egentlig at hvis en klarer "tåle" litt støy, er en PIV-løsning sikkert det beste.

Videre er det definitivt et poeng å påpasse at skjermkortet ikke støyer for mye, for det hjelper som kjent ikke å redusere støyen på en komponent om en annen støyer tilsvarende.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    For øvrig håper jeg at de ulike debattantene kan underbygge sine poeng ved innlegg, og for all del følge forumets viktigste retningslinje; opptre respektfult overfor øvrige medlemmer (inkl. admin). Uansett tas denne saken (en del innlegg som ble slettet) nå videre over PM.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Videre har LL her på forumet laget en egen guide til HTPC jeg absolutt anbefaler du tar en kikk på! LINK

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Nybegynner

Sitat Opprinnelig postet av devilej
    men hvilket skjermkort duger til en 42 plasma???????
    Håper noen kan gi meg noen tips, og gjerne en komplett handleliste.........
    Komplett handleliste finner du i guiden til Mastiff. Det er en handleliste jeg støtter opp om.

En ting ville jeg byttet ut. Ville valgt et skjermkort med brakeout til komponent, da noen plasmaskjermer har vel så bra bilde med komponent som med digitale overføringer (DVI/HDMI).

Har prøvd å finne link til en norsk webshop som selger 6600GT med komponent adapter, uten hell. Vet det ekisterer. Blant andre Gigabyte leverer dette med.

Jeg skummet såvidt innom et eller annet forum tidligere i dag der jeg kunne lese om problemer med macrovision-sperre ved bruk av komponent fra 6600GT kort? Noen som vet mere om dette? Hadde ikke hørt om dette før jeg kikket på den aktuelle tråden...

DrE

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å komme sperrer på både det ene og det andre etter hvert. Men det skulle ikke forundre meg om Rage3D eller tilsvarende folk lager en variant som omgår dem.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Geforce 6600GT med komponent utgang/adapter. Kan bekrefte at det er macrovision sperre på dette, men det fikses med any dvd.

Mot en pioneer plasma er det kompoment som gir det beste bildet isteden for HDMI. Virker som HDMI gir mer graderinger og grovkornhet.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for informative innlegg så langt.
    Vet at spørsmålet ble stilt vel generelt, men det var for å kunne få flere innspill.
    Tittet på handlelisten til Mastiff. Den virket meget oversiktlig, men ser at han har valgt et stående kabinett. Da min HTPC skal inn i et stereo-rack må kabinettet mitt være liggende. Vil jeg få problemer med å få plass til vannkjølig her???? Burde jeg da heller gå for en stillegående vifte??
    Fant heller ikke noe lydkort i oppsettet. Er utgangene på hovedkortet virkelig gode nok for surround????

Devilej
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er problematisk å få plass til vannkjøling i et lite liggende kabinett. Det som er problematisk er å plassere er radiatoren. Dersom du derimot legger slanger ut av kabinettet slik at alt bortsett fra radiatoren er inni kabinettet så går det greit. Men da er spørsmålet om du har plass til radiatoren i stereo-racket. Det er vertfall hevet over enhver tvil at vannkjølingen lett kontrollerer hva som helst av prosessorer i htpc kabinettet uten at det går utover stabiliteten. En p4. 3.6 er intet problem. Derimot skal man være forsiktig med å kjøre en 3.6 på luftkjøling i et såpass trangt kabinett (med tanke på at støy er viktig, og dermed kjølingen blir lav)

Dersom du velger en 3Ghz, eller 3.2 så klarer du deg fint med ei skikkelig kjøleribbe (høykvalitet, swiftec mcx478-v el.tilsvarende + papst vifte)

Lydkort i htpcen trenger du kun dersom du skal kjøre analog ut. Dersom du har S/PDIF digitalutganger på hovedkortet, så er det like greit å la surroundforsterkeren ta DA konverteringen.
    Dersom du vil ha analog ut fra pc så anbefales diverse Maudio kort. Blant annet Revolution 7.1 (billig) og Firewire410 (ekstern kort, dyrere).

DrE

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •