Det har vært litt prat her om MediaPortal, og jeg bestemte meg for å teste det. MediaPortal er en gratis front-end for htpc med bl.a. musikk/video/DVD-avspilling og TV-funksjonalitet (opptak, timeshift, etc). Såvidt jeg har skjønt, har prosjektet sitt utspring fra xbox mediacenter.

Jeg kjører idag Meedio + BeyondTV + Zoomplayer, og bestemte meg for å teste MediaPortal som et alternativ.

Min vurdering i forhold til Meedio/BeyondTV er:

+:
  • * MediaPortal er sexy :wink: Jeg synes det ser bedre ut enn Meedio. Det finnes riktignok themes til begge, men jeg har ikke funnet noen Meedio-themes som jeg synes ser bedre ut enn default.
    * Konfigurasjonsverktøyet til MediaPortal er enklere i bruk og mere intuitivt enn Medio. Det er ikke veldig bra, men Meedio sitt er katastrofalt
    * Integrert TV er jo fint
    * Stort utvalg av funksjoner og plugins.
    * Utviklingstempoet ser ut til å være svært høyt, med nye releaser med par ukers mellomrom
    * Automatisk henting av cover og beskrivelse av musikk og filmer fra bl.a. imdb...

-:
  • * ...men henting av cover og beskrivelser fungerer ganske klønete
    * BUGS! Opplevde ingen kræsj, men mange andre rare ting. TV-guiden ble rendret med sort tekst på sort bakgrunn, innstillinger ble glemt, etc.
    * Lang responstid på mange ting. Man trykker på fjernkontrollen eller tastaturet, og det går flere sekunder før det skjer noe som helst. Ikke særlig brukervennlig..
    * TV-modulen er relativt begrenset i forhold til BeyondTV
    * TV-modulen er lite intuitiv i bruk med mye trykking for å få til enkle ting
    * Jeg likte ikke musikk-playlista. Det er mulig det er snakk om smak og behag da. Jeg likte ikke Meedio sin heller, men har klart å venne meg til den.

Jeg testet ikke avspilling av video/DVD, for der bruker jeg ZoomPlayer uansett.

Konklusjon: MediaPortal er absolutt spennende, men jeg ville ikke brukt det til hverdags på en htpc. Spesielt med tanke på konevennlighet er stabilitet viktig, og da er det ikke noe særlig å kjøre halvprøvd beta-programvare. Jeg kommer derimot definitivt til å ta en titt iblant og se hvordan status er!