HTPC, oppsett og utstyr. Jeg blir ikke klok...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC, oppsett og utstyr. Jeg blir ikke klok...

Har fortiden ikke surroundreceiver i anlegget mitt, kjører "kun" et stereo-oppsett. De av dere som står likt med meg der vet at det også fører med seg endel ulemper. - Deriblant tilkobling! Med HTPC blir det enda værre.

For hva skal jeg gjøre? Jeg har behov for en ny signalkilde, til CD først og fremst, men gjerne en DVD spiller slik at jeg føler at jeg får litt mer for pengene.

Alternativer DVD: Rotel (ny type, ca. 10000,-)
    Arcam DiVA DV88 Plus (15000,-)
    Denon DVD-2900/3800 (9000/10000,-)

Eller: (kun CD, beholder h/k DVD25)
    Densen B-400 Plus

Enda et alternativ: HTPC! Har nå lest såpass mye om folk som anbefaler dette til bruk med bla. X1 som jeg allerede har. Spesielt når det gjelder bilde og lyd på DVD. Gjelder dette også med vanlig musikk CD'er? I så fall høres det jo ganske fantastisk ut, bare ved hjelp av en vanlig intern CD og DVD spiller til data (koster jo ingenting!)

Det begynner for å høres praktisk ut. Spesielt siden jeg allerede har en meget oppegående pc, hvor alt som mangler er ATI skjermkort (9500/9700) og et skikkelig lydkort.

Nå kobles PS2, Xbox og VCR til AVer TV Box3, og dette fungerer tilfredstillende. Med HTPC må enten denne kobles til gjennom AVerboksen (VGA) og så videre med VGA til X1. Altnernativet er TV kort i PC'en (opptaksmulighet er digg), men hva gjør jeg da med PS2 og Xbox???

Som dere skjønner, hvis det jeg skriver i det hele tatt får noen sammenheng for dere, så får man kjøpt en del HTPC deler (de jeg mangler) for prisen av en ny DVD spiller..

Jeg kan jo heller ikke bruke den digitale lydutgangen heller. Løsning: HTPC, Surroundreceiver (rundt. kr. 5000,-??) og stereoanlegget jeg har nå?

Edit:

Har funnet ut at Radeon 9700Pro All in Wonder har kompositt RCA inngang. Denne kan jeg bruke til PS2 og så koble Xbox (dyr Monster kabel, billigere alternativer?) til S-videoinn (siden denne ikke lenger opptas av DVD-spilleren med HTPC).

Eller jeg kan kjøpe Radeon 9500 Pro (vil ikke ha 9600) hvis jeg klarer å få tak i dette og i tillegg kjøpe:

Hauppauge! WinTV PVR350, Tv-kort & MPEG2
    PCI, Nicam Stereo, S-Video out (1997,-)

Virker som et bra TV-kort og har i tillegg SCART (hvordan har de fått til det?) som er perfekt til dekoderen min.. FM radio er også er stor fordel her.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...4&GrpID=6&s=pl

Høres ikke dette lurt ut? Må imidlertid få tak i et lydkort med RCA lyd inn, feks. TerraTec SoundSystem DMX 6Fire 24/96 (1724,-)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...&view=detailed

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om du har tenkt nøye i gjennom valget av komponenter i en eventuell HTPC. Det ser i hvert fall veldig bra ut. Men jeg tror kanskje du blir skuffet på CD lyden, i hvert fall hvis du sammenligner med Densen B-400 Plus. Det er jo ikke rare kravet til mekanikken i en CD-rom avspiller, og selv om mange vil påstå at en PC med et skikkelig lydkort spiller like bra som en hvilken som helst CD spiller vet du at det ikke stemmer. Hadde det stemt ville det bety at en CD spiller til 500,- spiller like bra som en til 60000,- så lenge man bruker ekstern DAC, det vet både du og jeg at ikke er tilfelle.
    Jeg mener HTPC er det beste valget til hjemmekinoen, men til musikk kan ikke en PC konkurrere med en skikkelig CD spiller. I hvert fall ikke med tanke på det utstyret du har til å gjengi musikk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Dette gjorde plutselig ting litt vanskelig ja! Men hadde jo synes det var rart om en CD-spiller til data skulle spille fantastisk. Alikvel hadde jeg et lite håp siden DVD skulle fungere så fantastisk.

Har lenge tenkt på å kjøpe Densen B-400 Plus, men synes at en ren CD-spiller til 12000,- er noe i overkant. Derfor vurderer jeg også de overnevnte DVD spillerne.

Så det optimale hadde kanskje vært å kjøpe en brukt B-400 CD-spiller jeg har på hånden til underkant av 5000,- og ha HTPC med de overnevte komponentene i tillegg? Dette er jo til og med mulig å gjennomføre uten ekstreme utgifter.. (bare synd denne brukte spilleren er i gullfinish og ikke crome som forforsterkeren min :-()

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En CD spiller leser bare data, og tror neppe en vanlig CD-rom leser med flere feil enn en vanlig cd-spiller.

Har man eksterne DAC'er av god kvalitet tror jeg en PC kan spille like godt som en hvilken som helst CD-spiller. Alt kommer an på hvordan ting planlegges og utføres. Om man er redd mekanikken er dårlig, får man heller bare dumpe låtene over på PC'en og spille dem fra minnet. På den måten vil ikke vibrasjoner etc. påvirke lyden i det hele tatt.

Hvis en PC kan være overlegen en DVD spiller på bilde, ser jeg ingen grunn til at den ikke kan være bedre enn en CD-spiller når det gjelder lyd. Alt annet ville være rart.

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke stortsett kvaliteten på Cd-rom spillerne som bestemmer om det er bra eller? Det er nok mulig å få gode CD/DVD-rom spillere, men når de koster 200-300 Nkr kan man begynne å sette spørsmål med kvaliteten. For uten alle komponenter som lager "støy" i en PC da.

Selv bruker jeg Audegy SPDIF med monster kable. Kjører 96/24 upsampling, ripper alle CD platene til harddisken med Nero og bruker Driveimage som CD spiller. Jeg kan ikke si jeg hører forskjell på Yamaha CDX365 (billig sak som benytter Toslink fra Monster) og lyden på PC-en.
    Faktisk er lyden som er upsamplet litt mer krisp i toppen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm

Har ikke det lydkortet du har upsampling til 192/24? Noen kvalitets forskjeller mot 96 er vanlig 44,1?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos drivverk; syns jeg leste et sted at Meridian bruker et vanlig pc dvd-rom i sin dvd spiller.
    En annen ting er at mange hifi entusiaster kopierer cd platene sine på pc fordi kopien etter sigende skal være lettere å lese enn originalen.
    Når du ripper en cd så fører evt. feil i avlesningen til at området blir lest om igjen til pc`en har fått med seg alle data. Dette gjør ikke en vanlig cd-spiller. I teorien skal du da få en perfekt kopi på hardisken.
    Jeg regner med at Meridians spilleren benytter seg av dette prinsippet og det den gjør er egentlig å rippe cd`ene og spiller de av fra minnet. Som en pc.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    Gorm

Har ikke det lydkortet du har upsampling til 192/24? Noen kvalitets forskjeller mot 96 er vanlig 44,1?
    Det har upsampling til 24/96, CD spilleren har også upsampling men selv når den er skrudd av danker den ut PC'n på lydkvalitet. Kjører da begge kilder via digital coax til forsterkeren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    En CD spiller leser bare data, og tror neppe en vanlig CD-rom leser med flere feil enn en vanlig cd-spiller.

Har man eksterne DAC'er av god kvalitet tror jeg en PC kan spille like godt som en hvilken som helst CD-spiller. Alt kommer an på hvordan ting planlegges og utføres. Om man er redd mekanikken er dårlig, får man heller bare dumpe låtene over på PC'en og spille dem fra minnet. På den måten vil ikke vibrasjoner etc. påvirke lyden i det hele tatt.

Hvis en PC kan være overlegen en DVD spiller på bilde, ser jeg ingen grunn til at den ikke kan være bedre enn en CD-spiller når det gjelder lyd. Alt annet ville være rart.
    Ser hva du skriver, men det er tydelig vis forskjell på teori og praksis. Jitter kan også være en vesentlig faktor.
    Når det gjelder DVD så har overføringen (kabelen) mye å si. Det at signalet er progressivt og at det overføres via VGA kabel er for de fleste en oppgradering. At du kan kalibrere bildet og oppdaterings frekvens er også av betydning. Å dra parallell til at da må lyden på CD bli bra også blir feil.
    Jeg har også til gode (som jeg har skrevet utallige ganger før) å høre en HTPC som kan matche en god DVD spiller på lydsiden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjartan Johannessen
    Jeg regner med at Meridians spilleren benytter seg av dette prinsippet og det den gjør er egentlig å rippe cd`ene og spiller de av fra minnet. Som en pc.
    Dette gjør alle moderne CD spillere. Det ligger en liten tidforsinkelse i avspillingen slik at CD spilleren kan korrigere eventuelle feil før lyden sendes videre til DAC'en.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett så vil vel jitter være eliminert enten det prates om CD-spillere eller HTPC'er.

Jeg forstår fremdeles ikke at en PC ikke skal kunne være like bra som en CD-spiller. Alt vi snakker om er data som er lagret digitalt på en CD. Lyd blir det ikke før det gjøres om i en DAC uansett, og det vil være DAC'en som avgjør hvor bra lyden til slutt vil bli.

Kanskje noen som har for dårlig lydkort her?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje noen som har for dårlig lydkort her?

Etter hva du selv sier Rinn så er jo lydkortet helt uinteressant, da jeg overfører lyden digitalt til DAC'en i forsterkeren (les over). :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde det være da ja... men det spørs kanskje hvilke komponenter som ligger i signalveien på hovedkortet, og hvor mye støy dette eventuelt vil medføre før det sendes til DAC'ene.

Men da burde det jo egentlig blitt hauger av feil på leste data også... hmmm :roll:

Jeg skjønner fremdeles ikke at det egentlig skal ha noe å si, men om ørene dine sier noe annet så er det jo best å stole på dem.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Gorm

Det har upsampling til 24/96, CD spilleren har også upsampling men selv når den er skrudd av danker den ut PC'n på lydkvalitet. Kjører da begge kilder via digital coax til forsterkeren.
    Vi snakker om Pioneer DV-717 da eller ?

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde det være da ja... men det spørs kanskje hvilke komponenter som ligger i signalveien på hovedkortet, og hvor mye støy dette eventuelt vil medføre før det sendes til DAC'ene.

Men da burde det jo egentlig blitt hauger av feil på leste data også... hmmm :roll:

Jeg skjønner fremdeles ikke at det egentlig skal ha noe å si, men om ørene dine sier noe annet så er det jo best å stole på dem.
    For oss som er født med susing og voks i øra så hører vi ikke den ekstra susingen som mange hører. :twisted: (det var en spøk)

Er ikke i tvil om at folk kan høre forskjell, for det kommer jo ann på hvor kritisk man er og hvor trent man er til å høre feilene.

Selv så har jeg ikke vanskeligheter for å høre at noe låter platt eller mangler noe. Det er hva som mangler jeg ikke kan peke på og så lenge det alikevel er hørbart så er det greit for meg. Det er vel kanskje der forskjellen er. Sammenligning ser jeg en hackerfilm og de hacker seg inn i skyskrapere (Hackers eksempelvis) så er filmen ødelagt selv om det er en forenkling slik at vanlige folk skal skjønne hva som skjer. Det er vel kanskje slik med de som hører feilene at lyden blir ødelagt og man orker ikke høre mer. Eller er jeg helt på jordet nå ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    maxcpu,
    kjøp deg et M-audio Revolution lydkort og sammenlign lyden mellom PC og CD-spiller selv. Jeg hadde lest om kortet på forhånd, og fikk bekreftet at det spiller meget bra. Både når jeg overfører lyden digitalt via S/PDIF til min Cayin DP-6 forforsterker, og når jeg overfører analogt signal fra Revo kortet. For musikk bruker jeg Winamp versjon 2.9 m/kernel streaming og CD-reader plugins. Dette gir feilkorreksjon som i dyre stand-alone spillere, og unngår også at Windows upsampler og degraderer lyden.

Gunnar

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker om Pioneer DV-717 da eller ?
    Nei da snakker jeg om Shanling CD-T100.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg med, koster ikke den litt mer en "vanlige" lydkort da? Har du testet/brukt andre lydkort for uten det du har?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg med, koster ikke den litt mer en "vanlige" lydkort da? Har du testet/brukt andre lydkort for uten det du har?
    Jo da den koster litt mer en "vanlig", men diskusjonen startet rundt PC kontra dyre CD/DVD spillere.
    Ja jeg har også testet en del forskjellige lydkort da jeg har bygget mange PC’er og "HTPC" for andre. Tror faktisk at det eneste kortet jeg ikke har vært borte i er Revo kortet til MAudio. Jeg vet DAC'ene i det kortet er veldig bra, men egentlig ikke interessant like vel da diskusjonen egentlig dreier seg om drivverket og digital overføring av lyd til surround receiver (signalet er jo da ikke innom de eminente DAC'ene i kortet).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri testet dette, men har ikke DVD/CD spillere for PC digital ut(to pinner) helt til venstre vedside av analog ut?.
    Nærmere kilden kommer du ikke. :-)

Erdet mulig å sette på en ledning med RCA kontakt direkte her?
    For så å bruke en coax kabel?
    Hvordan blir blir det med lyd valg på DVD da?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •