dScaler 0006 ute - nirvana oppnådd - nesten!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dScaler 0006 ute - nirvana oppnådd - nesten!

Jeg kom nettopp opp fra en liten runde med film i kinoen. På mandag var BjørnH her og skiftet linser og RGB-forsterkere på min Barco Graphics 808, så den vel må regnes som minst en halv S (RGB-forsterkerne er en av de store forskjellene). Og i løpet av uka har jeg lekt meg med vannkjøling på min gode, gamle (vel, fra mai/juni i fjor...) HTPC og fått den opp i 100 % stabilt 3.0 @ 3.9 med vifta på fullt. I dag kom også dScaler 0006, som forbedrer noen problemer (menynavigasjon) og legger til CSS, altså dekoding av krypterte dvd-er. Så jeg la inn de råeste innstillingene jeg til nå har hatt på ffdshow:

1. dScaler sharpness 120
    2. DeNoise 3D 4,3,6
    3. Resize 2048x2048, Lanczos 4, Croma Sharpen 1.19

Dette kjørt på et GeForce 6800 med VMR9. Så jeg satte på superbit-utgaven av "Underworld".

Først de dårlige nyhetene: "Tearing" var til stede. Men så snart ZoomPlayer kommer med renderless mode (ligger i løypa) er det ordnet. Jeg prøvde også med overlay, men det var så mye dårligere at det ikke var verdt å bruke, selv om det ikke gir tearing.

De gode nyhetene: :shock: Halleluja! Halleluja! Jeg bøyer meg i støvet! Det er uten tvil den bildekvalitetsmessig beste opplevelsen jeg har hatt i kinoen min. I noen kino! Noen gang! Lynskarpt bilde, ingen som helst "ringing" eller "edge enhancement", og panoreringer som var fjellstø. Bare vanvittige farger, vanvittig klart bilde, detaljer som kan få hvem som helst til å grøsse, ikke noe synlig støy, og ingen halo (det siste har med linsene, HD-144, å gjøre).

Etterpå tok jeg et par små glimt av Ringenes herre - Atter en konge, som jeg kjenner ganske godt... ops: Den første scenen, med Smeagol og Deagol, som er en av de få scenene i serien med ganske naturlige farger, var av en kvalitet jeg aldri, aldri, aldri før har sett! Ærlig talt, dette bildet kunne jeg leve med veeeldig lenge!

Forresten, hvis noen skulle lure, så ligger CPU på veldig nær 100 % med dette. Det er vanskelig å si hva som er reell utnyttelse, men oppgavebehandlingen viser 96-98 %.

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare bekrefte inntrykket etter også å ha foretatt samme linsebytte på min 808S. Utrolig BRA. :lol:

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off... Mastiff, slutt med det der!! Jeg får bare lyst til å bytte ut Momitsuen med ny htpc!! :lol:
    Tenkte jeg skulle kjøpe en AMD, hva tror du om det? :wink: :lol:

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid inspirerende å høre slike positive utsagn. Stå på! Noen må jo drive utviklingen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jano, det må sies at uten ffdshow var bildet veldig langt fra like bra. For ikke å snakke om på overlay... Æsj! Så prosjektøren er nå så god som den kan bli, mens det stadig kommer små framskritt på signalkilden, altså pc-en.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo bra ut dette! Må laste ned den nyeste versjonen av Dscaler og teste den.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og hvor laster man ned en pålitelig dScaler 0006?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Jano, det må sies at uten ffdshow var bildet veldig langt fra like bra. For ikke å snakke om på overlay... Æsj! Så prosjektøren er nå så god som den kan bli, mens det stadig kommer små framskritt på signalkilden, altså pc-en.
    Dette er jo veldig spennende å høre om. Hva slags erfaring har du med scalere?

Som du kanskje har lest så gjorde jo "tor" den erfaringen at en Lumagen scaler var en kjempeoppgradering fra hans ffdshow/Windvd oppsatte htpc.

Hva slags grafikk kort er det snakk om??

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det noe for seg å laste ned dScaler 0006 dersom du bare har en simpel laptop som HTPC og digital prosjektor på 800x600 ?

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ohh ja, den den erstattet nvdvd hos meg som decoder.
    CPU loaden gikk ned noe sinnsykt og nå kan jeg resize også
    Takk for tipset Mastiff!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et par spørsmål and Dscaler og filtre.

Hvordan legger jeg til Dscaler i ffdshow? (regner med det er her man ordner det)

Hvilke filterinnstillinger i Zoomplayer bør jeg bruke? Se bilde for de filtre jeg har tilgjengelig.
    Hadde vært fint om noen kunne svare.....

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Dscaler under "video decoder", hvis du skal bruke skarphets filtret er det i ffdshow du velger det.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr_Spock, jeg har ikke våget å se på Crystalio, som er den skaleren alle snakker om nå. Jeg vet den er bedre enn en htpc, men 25-30 000 pluss dvd-spiller har jeg bare ikke råd til. Jeg kjører GeForce 6800, og selv om det alltid er morsomt å prøve å få mer ut av systemet, vil jeg si at det neppe er mulig å komme så mye høyere i bildekvalitet uten å slenge ut minst 30 høvdinger. Ifølge folk som har sett begge deler skal en god htpc slå alt av iScan på dvd-bilde, men Crystalio banker htpc. Det er hovedsakelig 3d-virkningen, og sannsynligvis mest på crt-prosjektører. Jeg har ennå ikke hørt om noen som bruker den på en digital prosjektør, selv om det sikkert fins noen.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnera
    Har det noe for seg å laste ned dScaler 0006 dersom du bare har en simpel laptop som HTPC og digital prosjektor på 800x600 ?
    JA! Det har det uten tvil! 8)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder akkurat på å flytter hardware fra det forrige kabinettet over i et "nytt prosjekt" med vannkjøling og diverse...

Har reinstallert OS, og fjernet og slått av alt jeg kan komme på som jeg ikke vil trenge. Samtidig har jeg reinstallert zoomplayer 4pro, ffdshow (andys august utg) og dscaler. Før jeg hørte om dscaler så hadde jeg installert windvd6, så det ligger der det også.

Hva er mest logiske måte å sette opp dette på nå med ffdshow, zoomplayer og dscaler? Noen fallgruver?

DrE

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kost meg med det samme i hele dag. Største funnet var å sette dscaler 5006 som videodecoder. Det ble BRA! 8)

Ellers så har jeg problemer med sone 1 avspilling. Virker ikke som det skal.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett noen fallgruber, nei. Men du bør bruke AC3 filter (freeware), det er det som iallfall på mitt system gir jevnest panoreringer.

Jeg har ikke hatt problemer med sone 1-avspilling, men det er vel fordi jeg har flashet firmware på min dvd-spiller, og dessuten kjører med DVDIdle Pro.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører med anydvd, men har liten betydning det..Noe annet som kan forårsake at sone1 filmer skal skape problemer?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •